Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty Červená řepa - nejoblíbenější receptyČervená řepa - nejoblíbenější recepty Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty Jeřabiny - nejoblíbenější receptyJeřabiny - nejoblíbenější recepty
Chytrá Žena na Facebooku
Výherní anketa
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
pondělí 25.09. 2017
Dnes má svátek Zlata
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

4 tipy, které vám při opalování zachrání kůži

29. 06. 2017 | Péče o tělo
Prázdniny před námi, slunce už v některých dnech pálí jako kovářská výheň. Příznivé počasí přímo vybízí k opalování. S ním je ovšem spojeno spousta mýtů a polopravd, zejména takových, které se týkají prostředků na opalování.

Alternativy nefungují

Zejména na internetu se šíří různé návody na výrobu opalovacího krému z různých surovin od bambuckého másla přes esenciální oleje, až po zinkovou bělobu. Autoři takových receptů často slibují ochranný faktor 50 a více.

Použití takových krémů ovšem může být podle americké spotřebitelské organizace Consumer Reports krajně nebezpečné, ačkoli se jejich šiřitelé zaklínají libozvučnou formulí, že jsou „100% přírodní“. Jednotlivé přísady mohou být naprosto neškodné, dostatečný ochranný faktor ovšem neposkytují. Vyjít přímo na slunce ošetřený domácím krémem je tedy čirý nerozum a zbytečný risk. Podobně recepty jsou nebezpečné zvláště z toho důvodu, že v uživateli vzbuzují falešné bezpečí.

opalováníZ podobného soudku je i rada používat místo opalovacího krému obyčejný olivový olej. Dle této babské rady se olivovým olejem před sluncem chrání obyvatelé krajin okolo středozemního moře a právě díky němu mají krásné opálení i jemnou pokožku. Olivový olej je však lepší nadále přilévat do salátů - má ochranný faktor pouze 2-8 a rozhodně se tedy nehodí pro lidi s citlivou pokožkou.

Faktor rozhoduje

Pro mnohé spotřebitele není úplně jasné, co vlastně znamená číslo ochranného faktoru. Uvedené číslo vyjadřuje, jak zlomek škodlivých paprsků UVB krém či mléko propouští. Krém s ochranným faktorem 20 tak propouští 1/20 čili pět procent paprsků, krém s faktorem 30 přibližně tři procenta a například padesátka dvě procenta. Ochranný účinek proti paprskům UVA by pak neměl být menší než třetinový oproti UVB ochraně.

Pro pobyt v letních dnech na přímém slunce se doporučuje používat krém s ochranným faktorem alespoň 15, v závislosti na citlivosti pokožky i silnější. Ani ten nejsilnější krém nechrání stoprocentně, v poledních hodinách je proto lepší pobývat ve stínu.

Ani stín nestačí

Opálit se také dá i přes šaty. Klasické bavlněné oblečení podle hustoty látky a barvy chrání asi jako krém s faktorem 2 až 20. O něco lépe chrání oblečení z polyesteru či jiných umělých vláken, to však může být v letních teplotách na nošení nepříjemné kvůli tomu, že hůře saje pot. Mokré oblečení naopak zvyšuje riziko spálení. Proti spálení také pomůže klobouk se širším okrajem, který tělu poskytuje stín. Stín slunečníku či stromů pak odpovídá přibližně ochrannému faktoru 15.

Nemyslete si, že pokud je slunce schované za mraky, není možné se spálit. Podle odborníků ze Skin Cancer Foundation (SCF) 90 % slunečních paprsků pronikne i přes oblačnost. Zejména při pobytu ve vyšších nadmořských výškách se proto vyplatí natřít opalovacím prostředkem i v případě, že je slunce pod mrakem.

Šetření na nepravém místě

Někteří příznivci alternativní medicíny bijí na poplach a varují své příznivce před užíváním opalovacích krémů a olejů. Prý totiž tělu zabraňují, aby si vytvářelo přirozenou cestou vitamín D, hrozí tak jeho nedostatek. Proti tomu ovšem existují dva dobré argumenty. Zaprvé ve vyvážené stravě ho průměrný spotřebitel přijímá dostatek, případný výpadek není problém pokrýt potravinovými doplňky. Zadruhé, jak uvádí slovinská spotřebitelská organizace Zveza Potrošnikov Slovenije (ZPS), většina spotřebitelů stejně při opalování používá příliš malé množství krému na to, aby skutečně zabránili paprskům proniknout do kůže. I toto množství pak podle SCF stačí k nastartování procesu, při němž si tělo vitamín vyrábí.

Lidé podle odborníků ze ZPS i SCF krémem vysloveně šetří. Nejenže se většinou mažou nedostatečným množstvím, mnohdy si také myslí, že namazat se stačí jen jednou denně. To však na přímém slunci rozhodně neplatí. I v případě, že používáte krém s vysokým ochranným faktorem, je lepší každé dvě hodiny přidávat další vrstvu. Rozhodně je dobré se namazat i poté, co vylezete z vody. Ačkoli se mnozí výrobci krémů chlubí voděodolností, starší testy ZPS ukazují, že to s ní ve skutečnosti není nijak žhavé. Pamatuje také na to, že ochranný faktor krému po vykoupání klesne až o polovinu, v případě osušením ručníkem o ochranu pokožka přijde docela. Lepší je proto se pravidelně a opakovaně ochranným krémem natírat při jakémkoliv delším pobytu na slunci.

Zdroj: dTest


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !