Čtvrtek 25.04. 2024
Dnes má svátek Marek

Výlet k rozhledně Tanečnice

26. 04. 2016 | Česká republika
S manželem rádi podnikáme různé výlety po naší krásné zemičce. Letos první dubnové dny jsme se vydali na sever. V nějakém televizním pořadu jsme viděli rozhlednu Tanečnici, na internetu jsme našli vlakové spojení a ubytování a vydali se na výlet. Od nás z Východní Moravy na sever Čech. Tanečnice je asi nejlépe přístupná z Mikulášovic. Překvapilo nás, že hotel je hned vedle kostela, ale společně jim to slušelo. Kostel sv. Mikuláše byl stavěn asi v letech 1551 až 1555 a posléze v 17. století byl znovu přestavěn. Z původního kostela se dochovala jen kaple Panny Marie. V kostele jsou krásné varhany a na fasádě dvoje sluneční hodiny. Ale už se vydejme k Tanečnici.

Kousek od kostela je ukazatel, tak jdeme. Po silničce se vydáváme do Tomášova, jak ukazují cedule. Podél cesty jsou ještě hromádky, zbytky sněhu, no a také nás přivítal mini sněhuláček. Před Tomášovem je odbočka lesem k rozhledně. Kdo je autem, může ještě jet asi 300 metrů na parkoviště, ale dál musí tak jako my, hezky po svých, nebo na kole. Cesta stoupá, až se konečně před námi ukázala ta červená krasavice s restaurací. Kupodivu už měli i otevřeno. Pro vstup na rozhlednu je třeba právě v restauraci zakoupit vstupenku.

rozhledna TanečniceRozhledna Tanečnice je nejsevernější rozhlednou v Čechách. Stojí na kopci Tanečnice v nadmořské výšce 597 metrů. Kousek na dohled je už Německo, asi 3 kilometry. Tanečnice, myslím kopec, je údajně pojmenován podle dívky - tanečnice, která chodila do lesa tančit a svádět myslivce. Jak jsem se dočetla, tak  už v 30. letech 19. století stála v těchto místech dřevěná, vyměřovací věž. A v roce 1885 založili obyvatelé Mikulášovic horský spolek a začali stavět novou dřevěnou rozhlednu, která však vyhořela při bouřce, hned v roku 1903. Poté se začala stavět cihlová rozhledna na kamenném základě. Rozhledna je 16 metrů vysoká, jako ta původní, dřevěná.

Ke zdolání musíte vyjít 136 schodů, ale věřte mi, výhled z rozhledny je překrásný. Uvidíte při dobré viditelnosti celé České Švýcarsko, Šluknovský výběžek, a když budete mít štěstí, tak i Krkonoše. V letech 1978 až 1979 byla u rozhledny postavena restaurace, kde se můžete občerstvit. Byl to dobrý nápad, ono po sestupu přijde nějaká maličkost k chuti a posilněni jsme se vydali na cestu zpět. My jsme zvolili cestu lesem do Mikulášovic - Dolní nádraží a do středu jsme se svezli vláčkem. Na kopci byl sníh a dole už se na pastvinách zelenala tráva a v Mikulášovicích na zahrádkách nás vítaly kvetoucí krokusy. Je tam dost takzvaných vybydlených domů a továrniček, ale to se nedá nic dělat. Nám to krásný výlet do Mikulášovic nezkazilo. Uzrálo v nás přesvědčení, že i severní Čechy se mají také čím pochlubit. Zajet či zajít k Tanečnici opravdu stojí za to.