Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024 8 rad, než se rozhodnete vyběhnout8 rad, než se rozhodnete vyběhnout Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Středa 24.04. 2024
Dnes má svátek Jiří
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Je nutné posílit práva cestujících

15. 06. 2009 | Praktické rady
Cestující námořní, autobusové, autokarové a železniční dopravy získají podobná práva, jaká jsou zakotvena v chartě o právech cestujících v letecké přepravě. Dvě nařízení, která přijal Parlament na dnešním zasedání, stanoví přísnější pravidla týkající se kompenzací v případě dlouhého zpoždění nebo zrušení cesty, plateb v případě nehody a práv cestujících se zdravotním postižením.

Kompenzace za prodlevu nebo zrušení

Námořní dopravní společnosti budou muset cestujícím poskytovat nejen informace, ale i kompenzaci v případě, že dojde k přerušení cesty. Náhrady jsou vypočítávány následujícím způsobem:

25% ceny jízdenky za zpoždění o  jednu až dvě hodiny při příjezdu;
50% ceny jízdenky za zpoždění o dvě a více hodiny při příjezdu;
100% ceny jízdenky, pokud dopravce neposkytne jinou dopravní službu za přijatelných podmínek  nebo informace o náhradní dopravě.

V případě, že dojde ke zpoždění o více než dvě hodiny u autobusové a autokarové dopravy, bude mít dopravce povinnost nabídnout náhradní dopravu, a v případě, že cestující tuto možnost nepřijme, bude muset zaplatit 100 % jízdného.

Je nutné posílit práva cestujícíchPokud podnik provozující autobusovou nebo autokarovou dopravu nezajistí náhradní dopravu, bude cestujícím kromě vrácené ceny jízdenky  přiznáno právo na náhradu škody ve výši 50 % ceny jízdenky.  50% odškodnění by mělo být cestujícím přiznáno i v případě, že přijmou nabízenou náhradní dopravu. Podniky budou kromě toho odpovědné za zrušení spoje, překnihování a za zpoždění při odjezdu delší než dvě hodiny.

Podniky provozující autobusovou nebo autokarovou dopravu však nebudou muset vyplatit odškodnění v případě, že ke zpoždění došlo z důvodů, které nemohly žádným způsobem ovlivnit nebo z důvodu nedbalosti cestujících.

Zálohové platby v případě úmrtí nebo nehody

Pokud je cestující zraněn nebo zemře v důsledku autobusové nebo vlakové nehody, dopravní společnost musí do patnácti dnů zaplatit zálohu náhrady, která bude úměrná k utrpěné škodě. V případě úmrtí nesmí být záloha nižší než ˆ21.000. Zálohy budou vyplaceny za předpokladu, že existují přiměřené důvody pro podezření, že za příčiny odpovídá dopravce. Za účelem ochrany malých dopravních společností byl přijat pozměňovací návrh, podle kterého nebudou společnosti nuceny zaplatit v případě, že nehoda byla způsobená okolnostmi, které se vymykají jejich kontrole.

Nepředvídatelné okolnosti

Poslanci vzali v návrhu zprávy v úvahu zvláštní povahu vodní dopravy a vymezili případy nepředvídatelných okolností, na které se nebudou vztahovat pravidla pro kompenzaci: extrémní přílivové podmínky, silné větry, výrazná výše vln, tvoření ledu a také události jako například znárodňování, vládní sankce, blokáda, embargo, pracovní spory, stávka, výluka nebo přerušení dodávek elektrické energie. Podniky nebudou také nést odpovědnost za vzniklé škody, byly-li způsobeny okolnostmi, které nemají původ v autobusovém a autokarovém provozu, a podnik jim nemohl zabránit.

Práva cestujících se zdravotním postižením nebo sníženou pohyblivostí

Cestujícím se sníženou mobilitou nemůže být upřeno právo nastoupit na loď, do autobusu nebo do autokaru kromě případů, kdy by byla ohrožena jejich bezpečnost. Text zprávy zajišuje, že postižení cestujícího nebude důvodem k tomu, aby mu bylo odepřeno právo využít určitého dopravního prostředku.

Zdravotně postiženým cestujícím musí být poskytnuta bezplatná asistence, ale provozovatelé či prodejci jízdenek musí být informováni při rezervaci nebo alespoň 48 hodin předem. Zaměstnanci námořní dopravní společnosti musí získat patřičné informace, aby mohli poskytnout asistenci. Provozovatelé autobusové a autokarové dopravy budou muset poskytnout svým zaměstnancům odpovídající školení, aby byly schopni poskytnout zdravotně postiženým cestujícím příslušnou asistenci.

Pokud je požadováno využití uznaného asistenčního psa, povolí se pod podmínkou, že podnik provozující autobusovou nebo autokarovou dopravu, prodejce jízdenek nebo cestovní agentura byla informována v souladu s příslušnými vnitrostátními pravidly týkajícími se přepravy asistenčních psů.
Společnosti budou povinny písemně informovat cestující o službách, které jim budou poskytnuty.

Vyloučení městské a příměstské dopravy z působnosti nařízení

Členské státy budou moci vyloučit z oblasti působnosti tohoto nařízení služby městské a příměstské dopravy, pokud zaručí, že cílů tohoto nařízení může být dosaženo jinými regulačními opatřeními, a zajistí cestujícím srovnatelnou úroveň práv.

Zdroj: SOS

Lydias
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Nᚠtip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !