Tipy na dekorace pro krásnější podzim a zimuTipy na dekorace pro krásnější podzim a zimu Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty Jak vyrobit budku z prkna?Jak vyrobit budku z prkna? Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Miminka
Kategorie
Vánoční strom
Soutěžte s námi o 400 skvělých výher !!!
do startu zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Středa 22.11. 2017
Dnes má svátek Cecílie
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Chyby a polopravdy v dětském jídelníčku

29. 09. 2010 | Výživa

Mezi maminkami koluje spousta mýtů a pověr, týkajících se dětského jídelníčku. Přitom správná výživa v prvních pěti letech života (a samozřejmě i dále) je pro dětský organismus velice důležitá. Není např. pravdou, že děti od tří let už mohou mít stejný jídelníček jako rodiče a netýká se to jen dochucování jídla…

Důležité tuky

Asi nejvíce se maminky obávají, aby jejich děti netrpěly obezitou. Vylučují proto z jídelníčku veškeré sladkosti. Dítě ale potřebuje pro svůj správný vývoj spoustu energie, která je mimo jiné obsažena i v tolik nenáviděném cukru. Nemůžeme proto sladkosti zcela zavrhnout, raději vybereme ty zdravější: sušené nesířené ovoce, oříšky nebo kvalitní čokoládu s vysokým obsahem kakaa. Výběr samozřejmě přizpůsobujeme věku dítěte.

Ze stejného důvodu se na dětských talířcích objevují čím dál častěji mléčné light výrobky. Je pravda, že jsou z hlediska nízkého obsahu doporučovány - ale pro dospělé. Děti by je vůbec jíst neměly. Nejenže při svém vývoji zdravý mléčný tuk potřebují, ale light výrobky mívají často místo vysokého obsahu tuku vysoký obsah cukrů. Takže jejich podávání dítěti spíš ublíží, než prospěje. Pozor ale i na opačný extrém, kterým je časté podávání smetanových jogurtů.

Maso a vejce

I maso je nutné z hlediska výživy vybírat obezřetně. Všeobecně je za nejdravější považováno maso drůbeží a králičí. To ale neznamená, že bychom ostatní druhy měli vyloučit z jídelníčku úplně. Červené maso (hovězí) by se mělo jako součást jídla objevit asi 2x měsíčně, vepřové 1x. Zapomínat nesmíme ani na ryby. Upřednostníme raději domácí - sladkovodní a jíst bychom je měli spolu s dítětem nejméně 2x týdně. Ale zapomeňte na smaženého kapra alá řízek. Ryby se dají s úspěchem i dusit a péct a zapomínat určitě nemůžeme ani na vynikající rybí polévku. Jednou až dvakrát do měsíce bychom měli dítěti, hlavně kvůli vysokému obsahu železa, dopřát i vnitřnosti. Vynikající jsou třeba kuřecí srdce nebo játra.

I vejce, ačkoliv jsou často vnímána kvůli vysokému obsahu cholesterolu negativně, patří do dětského jídelníčku. Dnes se oblibě těší zejména vejce křepelčí, které mají 5x menší obsah cholesterolu než vejce slepičí. Bohužel jsou ale také 5x menší, takže celkový obsah cholesterolu vyjde nastejno. Ze začátku bychom měli dětem podávat pouze natvrdo uvařené žloutky, později celá vejce. Okolo tří let může dítě bez obav zkonzumovat i 4 vejce týdně.

Prospěšné živiny

Z pečiva upřednostňujeme u dětí do 12ti let bílé pečivo. Celozrnné pečivo je sice zdravé - ale opět hlavně pro dospělé. I když je vláknina všeobecně doporučována pro zdravé zažívání, její přebytek může paradoxně vést k bolestem břicha, zácpám nebo průjmům.

Z hlediska výživy je důležitý i dostatečný přísun ovoce a zeleniny. Zlaté pravidlo 5 porcí denně platí i pro děti. Denně by ale měly sníst na rozdíl od dospělých nejméně 300 g zeleniny a ovoce, a to nejlépe v syrovém stavu. Na zarputilé odmítače zeleniny obvykle platí několik fíglů: např. barevné zeleninové špízy, zelenina nakrájená na špalíčky a servírovaná spolu s dipem v mističce nebo vydatné nápoje z žervé a oblíbeného druhu rozmixované zeleniny, dochucené bylinkami.

Posledním, velmi důležitým, bodem správné výživy je rozhodně pitný režim. Už ve chvíli, kdy malé dítě dostane svůj první nemléčný příkrm, by měla k pití přijít na řadu kojenecká voda, později ovocné šťávy nebo čaje - výborný, chutný a zdravý čaj je i např. roiboos. Džusy se k zahnání žízně nehodí, podáváme je tedy jen zcela výjimečně a naředěné v poměru 50:50. 100% ovocné džusy je možné čas od času podávat místo svačiny, ale rozhodně ne jako nápoj. Mléko se rovněž pro svůj vysoký obsah bílkovin řadí mezi hodnotné potraviny a nikoli mezi nápoje.

 

Notburga - čtenářka

ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
Hodnocení
Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10


Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Docela hezký článek, ale ryby preferuji taky mořské, u větších dětí se vnitřnosti mají podávat, ale ne moc často. Hotovky pro miminka jsem používala jen občas. Odšťavňovala jsem jim skoro
denně čerstvé šťávy v odšťavňovači.
Obrázek uživatelky
profil
jídla pro děti jsou přísně kontrolovaná a neměla by obsahovat éčka ani postřiky. Ale já si radši navařím domací, než jídlo ve skleničkách...
Obrázek uživatelky
profil
no jo, ale to máš v těch kupovaných jídlech pro děti to samý
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles