Sobota 20.04. 2024
Dnes má svátek Marcela

Cyklovýlet po Hané

13. 08. 2011 | Cykloturistika

Rozhodli jsme se, že zajedeme na Hanou. Nejsem moc zdatná kolařka, a tak po rovince to snad zvládnu. Ráno jsme naložili kola za auto, nachystali pití do termolahví a odjezd. Po příjezdu do Prostějova najdeme místo, kde necháme naše přibližovadlo, muž sundá kola z nosiče. Narážím na hlavu helmu, na oči brýle, rukavice a sedám na kolo. Náš výlet začíná v Prostějově. Jedeme směr Smržice po cyklostezce 5028.

Po několika kilometrech  máme po pravici Přírodní park Velký Kosíř. Naše cesta vede dál do Čech pod Kosířem. Muž mi jako vždy ujíždí, já jsem louda a hlavně se kochám krásnou přírodou. V nohách mám asi 12 km, ještě kousek a vítají mě Čechy pod Kosířem a už vidím muže, jak na mě mává. Pak i  bránu.  Sesedám z kola a jdeme k zámku. Hezká empírová stavba. Ale vchod je až z druhé strany. Jdeme  krásným  parkem se dvěma rybníčky, mají tady hodně vzácných stromů a pavilonky, jeden vypadá jako rozhledna. V zámku pak výstava Mánes. Muž hlídá kola a já si jdu prohlédnout expozici, moc se do zámeckých komnat nehodí mé oblečení, ale nikdo se nepohoršuje, jsou tady krásné obrazy...

Dozvídám se, že Mánesova socha  v životní velikosti je v zahradním pavilonku, ale mají zavřeno. Jdeme tam  a nahlížím přes okno.Vycházíme před zámecký areál a jedeme dál. Zdatnější cyklisté by asi jeli na Velký Kosíř, ale my jedeme přes Pěnčín, na cyklostezku 6033 do Náměště na Hané. Hezky do kopečka k Hornímu zámku... Nedá mi to a udělám kolečko kolem zámku. Cyklostezka vede kolem dokola. Zajímavý kruhový objezd. Musím se vydýchat, přece to byl kopeček. Zámek je hezký. Zrovna vychází krásná nevěsta se svatebčany.

Chviličku počkáme a jdeme dovnitř. Alespoň na výstavu kočárů. Poobědváme a čeká nás cesta z kopce dolů, krásnou staletou lipovou alejí. Najdeme silnici 449 a vyrážíme zpět do Prostějova, taky moc hezkého hanáckého města.  Výlet mohu doporučit.  Asi 30 km skoro po rovině. A jestli nejste cyklisté, nevadí, můžete si zámky prohlédnout, i když pojedete autem. U nás na Moravě je překrásně.