Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty Kdy se slaví Halloween v roce 2017?Kdy se slaví Halloween v roce 2017? Červená řepa - nejoblíbenější receptyČervená řepa - nejoblíbenější recepty Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Narozeninový poklad
Soutěžte o výhry za
více než 150 000 Kč
do startu zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
pondělí 23.10. 2017
Dnes má svátek Teodor
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Jak pomoci školákům s přechodem z prázdninového režimu na školní?

12. 09. 2014 | Zajímavosti
Školáci mají za sebou prvních pár dní školního roku. Jak se jim daří přejít z prázdninového režimu na školní? Jaké změny to vyvolává v jejich mozku a jak jim můžeme pomoci toto období co nejlépe překonat? S tím vám poradí Dr. Vladimír Tuka.

Školní rok začíná nejen pro nejmenší žáčky, ale i pro starší, dospívající, i téměř dospělé. Přecházejí z jednoho rytmu do druhého. Možná si to, my dospělí, ani neuvědomujeme, ale pro děti je to změna veliká. Změna v rytmu života, z nepravidelnosti do pravidelnosti, ze „svobody” do jisté míry disciplíny, ze zábavy do povinností (ať si pod tímto pojmem představujeme cokoliv), z nižšího tlaku požadavků na děti na podstatně vyšší, atd. Adaptovat se na nové, školní podmínky života z prázdninových je pro děti namáhavé a docela náročné. Jak jim můžeme pomoci toto období zpříjemnit, zjednodušit a co nejlépe překonat a využít k tomu to, jak funguje náš mozek?
 
Jak pomoci školákům s přechodem z prázdninového režimu na školní?Byť se to nezdá, protože (krom prvňáčků) jdou děti do „stejných” podmínek, v jakých byly před prázdninami, tato změna je v mozku zpracovávána opravdu jako změna: jednak je s ní spojena určitá míra nejistoty (spolužáci, učitel/ka, prostředí), mění se požadavky na děti (prázdninová volnost je nahrazování školní disciplínou a pevnějším denním režimem), je nutno více poslouchat a méně se rozhodovat sám, zároveň se často děti vrací do jiné hierarchie, než, která vládla o prázdninách, často i vztahy (důvěra, respekt, péče) jsou jiné než byly o prázdninách. A tak základní společenské potřeby dětí se mohou nacházet v ohrožení a s tím jsou spojeny nepříjemné pocity, lítost, smutek… Zároveň ty samé sociální potřeby děti vedou k tomu, aby si zpět vydobyly své místo mezi ostatními, aby obnovily nebo navázaly nové vztahy, aby si vymezily své místo mezi ostatními.
 
Zároveň vzpomínky (myšlenky) na příjemné, vzrušující zážitky z prázdnin odpoutávají pozornost, rozptylují a narušují koncentraci. Stávají se zdrojem „snění”, vzrušených debat se spolužáky, kamarády, příprav na ně (co jsem jim ještě nestačil říci, čím se pochlubím, …). Jelikož je to něco lákavého a zajímavého, snadno to přehluší to, na co se děti potřebují nyní zaměřit.
 
Pro soustředění a zaměření pozornosti dětí na učení, je potřeba, abychom jim pomohli plně zapojit tu část mozku, která řídí procesy soustředění - nazvěme ji vědomou mysl (pracovní paměť). Pro její zapojení tak, abychom se mohli plně učit a po nezbytnou dobu zůstali soustředěni, potřebujeme napřed zajistit, aby měla pro tyto procesy dostatek energie, zejména glukózy a kyslíku. Pro to jsou nezbytné tři věci: pravidelná zdravá strava, prostředí s čerstvým vzduchem a kvalitní a dostatečný spánek, resp. odpovídající přestávky v procesu učení.
 
Pro rodiče a učitele to tedy znamená zajistit, aby dítě bylo v pohodě, v klidu, v mírně pozitivních emocích: Jde o to, že pracovní paměť o energii „soutěží” zejména s emočním centrem v mozku (část limbického systému), které bývá úspěšnější v získávání energie pro své procesy (pozn. jsou to procesy, které se vývojem vytvořily jako účinný nástroj, jak čelit hrozbám našeho přežití). Pokud jsme v negativních emocích nebo příliš pozitivních, toto centrum automaticky koncentruje maximum energie k tomu, aby se vypořádalo s tím, co tyto emoce vyvolalo. Pak se nedostává dost energie na naše myšlení, učení a koncentraci.
 
Dostatek energie však zajistí pouze to, že naše vědomá mysl má „fyzické” předpoklady pro to být v optimální kondici. Ale vůbec to neznamená, že je připravena se soustředit a učit. K tomu potřebujeme ještě zabezpečit optimální mix látek, které jsou nutné k plnému výkonu - neurotransmitery (látky, které umožňují přenos nervových vzruchů mezi neurony), a to dopamin (vyvolávající zájem) a norepinefrin (zodpovídá za bdělost). Zase rada směrem k dospělým – učitelům – jak zajistit, aby mozek dětí fungoval a byl schopen přijímat učební látku? Jednak vyvoláním pocitu naléhavosti (mírný stres, tlak je v tomto ohledu žádoucí k uvolnění norepinefrinu - bdělost) a jednak upoutat pozornost k něčemu zajímavému, lákavému a tím nechat dopamin, aby se uvolnil.


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !

Hromada zlaťáků