Likér ořechovka - nejoblíbenější receptyLikér ořechovka - nejoblíbenější recepty Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Vánoční cukroví - nejoblíbenější recepty Vánoční cukroví - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Miminka
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 04.12. 2020
Dnes má svátek Barbora
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Jaké vitamíny jsou v těhotenství důležité a proč?

22. 08. 2020 | Těhotenství
V období těhotenství či kojení je základem pro správný vývoj miminka pestrá a vyvážená strava bohatá na vitamíny a minerální látky. Ne vždy však tělo nastávajících maminek přijme z potravy všechny důležité látky, a tak přicházejí na řadu doplňky stravy. Co mají hlavně obsahovat? Proč je v těhotenství důležitá kyselina listová, jak pomáhá hořčík a co znamená DHA? Na to se podíváme níže.

Celých devět měsíců je úkolem maminek dostatečně živit miminko a poskytnout mu nejlepší podmínky pro správný vývoj. Základem je vždy pestrá a vyvážená strava bohatá na bílkoviny, zeleninu, ovoce, ale také zdravé tuky a sacharidy. Jakmile tělu maminky nebude chybět žádná důležitá látka, je mnohem větší pravděpodobnost, že těhotenství proběhne v klidu a naprostém pořádku až do samotného porodu. Přesto však období gravidity vyžaduje zvýšený příjem určitých minerálů a stopových prvků. Které to jsou a jak je optimálně doplnit?

těhotná ženaBlahodárná kyselina listová

Denní příjem kyseliny listové by měl být mezi 600 až 1000 mikrogramy. Přirozeným zdrojem vitamínu B9, tedy kyseliny listové je například listová zelenina (špenát, kapusta), brokolice, květák, chřest, zelí, rajčata, hrášek, jahody, pomeranče, celozrnné produkty, luštěniny, ovesné vločky, vlašské ořechy, ale i losos, vejce nebo tvrdý sýr. Užívání kyseliny listové v těhotenství ovlivňuje prokrvení placenty a tím zdravý růst a vývoj miminka. Výrazně snižuje riziko vrozených vývojových vad miminka či jeho nízké porodní váhy, ale i riziko předčasného porodu a potratu.

Vitaminy skupiny B jsou však velmi choulostivé a špatně snáší vysoké teploty při úpravě jídel. Vařením, pečením nebo dušením tak můžete nenávratně zničit až 90 % vitamínu. Jeho vstřebatelnost ze syrových potravin je pouze asi 50 %. Odborníci proto doporučují přijímat kyselinu listovou ve vitamínových doplňcích, z nichž je vstřebatelnost pro naše tělo oproti běžné stravě téměř stoprocentní.  

Hořčík proti křečím

Jednou z klíčových látek pro fyziologický průběh těhotenství je hořčík. Je důležitý pro správný vývoj svalů a nervů. Je výborným pomocníkem v případě, že maminky trpí na křeče v lýtkách, případně když nadměrně tvrdne bříško. Dostatečný příjem hořčíku v těhotenství navíc může předcházet předčasným stahům dělohy, tedy předčasnému porodu, ale také preeklampsii, nemoci projevující se otoky, vysokým krevním tlakem a sníženou funkcí ledvin. Hořčík dokáže pomoci také proti nespavosti či ranním nevolnostem. Přirozeně se vyskytuje v celozrnných produktech, oříškách či slunečnicových semínkách. V období těhotenství je však vhodné doplňovat hořčík i jinak než pouze stravou.

Zdraví prospěšné mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité pro správný vývoj mozku a zraku miminka. Nejvíce těchto zdraví prospěšných látek obsahují mořské ryby a lněná semínka. Pro optimální přísun omega-3 by měly být konkrétně ryby konzumovány alespoň dvakrát týdně. I zde však hrozí riziko, protože mořské ryby mohou obsahovat hodně rtuti a lněná semínka často plísně, v tomto případě je tedy lepší sáhnout po potravinových doplňcích. Samozřejmě určených speciálně pro těhotné s unikátní DHA technologií, kdy se kapsle s omega-3 mastnými kyselinami nerozpouští v žaludku, ale až v tenkém střevě. Díky tomu se vše potřebné dostane do organismu bez typického rybího zápachu a pachuti.

Vápník

Důležitým prvkem nejen pro budoucí maminky je vápník. Ten podporuje zdravý růst kostí, zubů, srdce, nervů a svalů. Celkově přispívá ke správné činnosti nervové soustavy maminky i plodu. Zároveň je potřebný pro činnost krevního oběhu, pomáhá proti těhotenskému vysokému tlaku a ulevuje od křečí nohou. Průměrná žena má denně přijmout cca 1 000 mg vápníku, těhotná pak cca 1 300 mg vápníku. Důležité je proto v těhotenství konzumovat dostatek mléka a mléčných výrobků, luštěniny a čerstvou zeleninu. Případně doplňovat pomocí již zmiňovaných doplňků stravy.

Vitamíny skupiny B, C a D

Nastávající maminky by měly dbát na dostatečný příjem vitamínu B1, B2, B6 a B12 pro správný vývoj DNA, mozku miminka a posílení imunitního systému. Neméně důležitý je také vitamín D, který se nejsnáze čerpá ze sluníčka, proto je v těhotenství velice důležité chodit ven. Pokud je ho v těle dostatek, je tělo schopné optimálně zpracovat vápník. A v neposlední řadě nesmí chybět vitamín C, který má vliv na imunitní systém a dobré vstřebávání železa, které se postará o správné prokrvení dělohy.

Zdroj, foto: GS Mamavit

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Já jsem si přes https://www.jml-zlin.cz/cs objednala vitamínů plnou krabici. Myslím si totiž, že by si měl člověk v dnešní komplikované době zvýšit imunitu a toto je ten nejlepší způsob jak toho docílit.
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles