Čtvrtek 18.04. 2024

Chytrá žena

Londýn-Yorkshire-Lake District aneb Anglie není nikdy dost

1. 01. 2011 | Evropa

Před čtyřmi lety jsem se s bývalými kolegy zúčastnila osmidenního poznávacího autokarového zájezdu a ráda bych se podělila se svými dojmy s chytroženami. Zážitků bylo hodně, tak alespoň vyberu některé.

Přes Německo a Francii jsme se dostali do francouzského Calais a v noci trajektem k bílým skalám Doveru.V Londýně  pak  v pověstném hustém dešti následoval Westminster, Parlament, obří ruské kolo London Eye, Buckingham Palace, náměstí Picadilly a Trafalgar Square.

Poněkud jsme se poohřáli u kávy v bufetu Národní galerie, zhlédli originály Leonarda Da Vinciho, Rembrandta, Rubense i francouzských impresionistů. Pak jsme se přesunuli do Kensingtonu a navštívili " Museumland ", kde jsou soustředěna tři velká muzea. Každý si zvolil podle chuti to své, já jsem např. viděla Victoria and Albert Museum. Vstupy byly všude volné.

Když jsme se přesunuli do Chesteru, po noclehu v hostelu vedeném českou imigrantkou jsme si prohlédli černobílé hrázděné domy v Chesteru.Následoval rozsáhlý národní park Lake District, jezera, romantické kamenné vesničky, zelené sopečné kopce. Po dalším noclehu jsme zavítali do vesničky Goathland, která si " zahrála " ve filmech Letopisy Narnie a Harry Potter / nádražíčko /.Vesničku pak vystřídalo Whitby s klášterem, vyšplhali jsme se hustou mlhou na vysoký útes nad mořem, kde stojí kostel s neustálým vyzváněním zvonů jako orientací pro lodě. U kostela jsou hroby námořníků. Na protilehlé straně jsme přes raritní bránu z velrybích kostí vystoupali k expozici o mořeplavcích.

Pokračováním zájezdu byl pobyt v lázeňském přímořském letovisku Scarboroughu na pobřeží Severního moře.
Nepršelo, ale vál silný vítr. Pátý den byl slunný a dovolili nám bohatě si vychutnat krásu staveb cisterciáckého kláštera Fountains Abbey s úpravnými květinovými zahradami.

Odpoledne jsme projížděli národním parkem Yorkshire Dales s romantickými údolími, pohádkovými vesničkami, s útvary z bílého vápence, vřesovišti, jezery a soutěskami. Při zastávkách na některých místech člověk čekal, že každou chvilku potká nějakou vílu, skřítka, kouzelníka nebo nad ním proletí okřídlený elf.Šestý den jsme poznávali město York s jeho bizarními uličkami s křivými domy, s krásnou katedrálou, z jejíž věže se nám při dobré viditelnosti naskytl nevšední pohled.

Cesta z Yorku vedla přes město mladých se starou historií, Cambridge. Do dvorů některých univerzitních korpusů jsme  jen krátce nahlédli, turisté tam nesmějí. ¨Předposlední den ráno jsme si symbolicky sáhli na nultý poledník v Greenwichi. V okolních parcích pobíhaly šedé veverky, takové u nás nejsou. Podle hesla "To nejlepší na konec", když se opravdu schylovalo k závěru zájezdu, jsme se znovu vrátili do Londýna. Legendární Tower s poklady nevídané hodnoty včetně královských korunovačních klenotů měl silné charisma. Nedá se nevyhnout klišé, že tady kráčela historie. Možná i ti strážní krkavci jsou ještě z minulých dob. Po londýnských ulicích jsme se svezli v červeném doubledeckeru a asi dvě hodiny nato strávili v budově British Museum s obrovskými a cennými sbírkami.

Nezapomenutelným zážitkem byla jízda Eurotunelem pod kanálem La Manche. Autobus najel do přepravního vlaku a jen mírné otřásání svědčilo o tom, že opravdu jedeme zpět do Francie.Odtud jsme pokračovali přes Belgii a Německo do vlasti.Velkým kladem celého zájezdu byla fundovaná péče ze strany cestovky a její majitelky.Ta nás doprovázela a Anglii znala dokonale.

Prababka - čtenářka

Další fotografie ke článku Londýn-Yorkshire-Lake District aneb Anglie není nikdy dost: