Velký roční horoskop na rok 2018Velký roční horoskop na rok 2018 Pěvecká show SuperStar 2018 zná své porotcePěvecká show SuperStar 2018 zná své porotce Velikonoční beránek nejoblíbenější receptyVelikonoční beránek nejoblíbenější recepty Robinsonův ostrov - pravidla pro rok 2018Robinsonův ostrov - pravidla pro rok 2018
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
pondělí 26.02. 2018
Dnes má svátek Dorota
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Máme pít mléko?

2. 03. 2011 | Péče o tělo
Znovu a znovu se otevírá otázka prospěšnosti mléka pro lidský organismus. Najdou se mezi námi i tací, kteří z obavy o své zdraví raději přítomnost mléka ve svém jídelníčku omezují, případně jej zcela bojkotují s vysvětlením, že s výjimkou mateřského mléka není pro život člověka nezbytné. Argumenty odborníků však hovoří jasně proti.

Mléko obsahuje především vápník ve snadno vstřebatelné formě. Právě vápníku má přitom česká populace, zejména děti a dospívající, v jídelníčku závažný nedostatek. Paradoxně moderní způsob života má za následek větší spotřebu tohoto důležitého prvku. Vstřebávání vápníku ze střeva totiž ovlivňuje spousta proměněných, mezi nepříznivé vlivy se řadí oblíbené džusy a ovocné šťávy či nápoje obsahující kofein a třísloviny (především pak káva nebo čaj). Dalšími významnými determinanty v negativním slova smyslu jsou konzumace alkoholu nebo kouření.

Zvláště u dětí a dospívajících by se mělo dbát na pravidelný přísun mléka, protože právě v tomto období rostou kosti. Pokud by nebylo k dispozici dostatek vápníku, jakožto základního stavebního prvku, není možno počítat s maximálním obsahem minerálních látek. Malou spotřebou mléka v tomto vývojovém stupni si navíc lidé zadělávají na problémy v dospělosti. Postupně klesající obsah minerálních látek v kostech totiž urychluje nástup osteoporózy, onemocnění, které má dle ověřených průzkumů svůj původ právě v mládí vlivem malé spotřeby vápníku. Není náhodou, že dnes jsou nejvíce ohroženou skupinou  senioři, kteří si svou kostru zakládali v hubených poválečných letech.

Ani přes důležitost konzumace mléka v dětských letech by jeho spotřebu neměli podcenit ani starší lidé. Dostatečným příjmem vápníku totiž mohou zpomalit nástup zmiňované osteoporózy, případně významnou měrou její průběh pozitivně ovlivnit. Jednou z nejvíce ohrožených skupin jsou například ženy v menopauze, protože z důvodu ukončení hormonální činnosti vaječníků končí produkce estrogenů a jejich pozitivního vlivu na metabolismus kostí. Dochází k častým zlomeninám, především v kyčlích, zápěstí a obratlích.
Neobstojí ani častý argument odpůrců mléka o vysokém obsahu tuku a cholesterolu v této potravině.

Například MUDr. Bohumil Turek CSc. ze státního zdravotnického ústavu říká: „Plnotučné mléko obsahuje 110 až 140 mg cholesterolu v 1 litru, nízkotučná mléka zhruba o tolik méně, o kolik je snížen podíl tuku v mléce. Znovu je však nutno upozornit na to, že mléko nemá žádný vliv na zvyšování hladiny cholesterolu, dokonce mléko s dvouprocentním obsahem tuku cholesterol v krvi snižuje. Výraznější vliv na snížení hladiny cholesterolu v krvi mají také netučné zakysané mléčné výrobky. Na tomto efektu se podílejí též mikrobiální buňky mléčných kultur, ať živé či mrtvé, na jejichž povrch se váže cholesterol a vylučuje se ze střeva.“

V současné chvíli příjem mléka u české populace klesá, což je dáno stylem stravování i určitou špatnou image mléka v očích mladé generace. V době řetězců rychlého občerstvení a obliby sladkých nápojů považují mnozí konzumaci mléka jako projev určit dětinskosti. U dětí je přitom velmi důležité nejen dodržení doporučené spotřeby mléka a mléčných výrobků, ale také pravidelná spotřeba, která v organismu vytváří potřebný návyk.

Naše tělo si totiž z mléka zdaleka nabere jen zmiňovaný vápník, ale také draslík, sodík, hořčík i fosfor. Mléko je zdrojem nepostradatelných stopových prvků, obsahuje zinek, měď a selen, které jsou důležité pro různé metabolické funkce a obranyschopnost organismu. Najdeme v něm také jód a celou škálu vitamínů zahrnující např. B2, B12, D i C.

Je samozřejmé, že konzumace mléka musí probíhat s rozumem, všeho moc škodí. Je třeba si především uvědomit, že mléko není ideálním nápojem na zahnání žízně, z podstaty svého složení má především sytící charakter. Pokud však přistupujeme k mléku s respektem a s vědomím jeho specifik, může nám v životě hodně pomoci.
Kdysi Winston Churchill řekl: „Neexistuje lepší investice, než dát dětem mléko." Po stručném výčtu pozitivních účinků mléka mu nelze než dát za pravdu.

    

Autor: Mgr. Pavel Pillár

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
« Předchozí   1   2   3  Následující » 
Obrázek uživatelky
profil
moc pěkná fotka Smajlík
Obrázek uživatelky
profil
ja som na to prešla aspoň teraz
Obrázek uživatelky
profil
samozrejme, že áno
Obrázek uživatelky
profil
naprosto souhlasim s Buggy Smajlík media nam radi co se ma jist podle toho jak se ten ci onen produkt zrovna prodava Smajlík
Obrázek uživatelky
profil
co je zdravé a co ne. Co máme jíst a co zase ne. Často jsou rady protichůdné.
Člověk je všežravec. Má jíst všechno - v malých dávkách! A s chutí.
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles