Vánoční cukroví - nejoblíbenější recepty Vánoční cukroví - nejoblíbenější recepty Nejoblíbenější VÁNOČNÍ KOLEDYNejoblíbenější VÁNOČNÍ KOLEDY Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 15.12. 2017
Dnes má svátek Radana a Radan
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Manuál pitného režimu aneb jak si nepokazit letní dovolenou

26. 07. 2014 | Péče o tělo
Pár dnů volna a oddechu od každodenního stresu či pracovních povinností by si měl občas dopřát každý z nás. Nezáleží na tom, zda se rozhodnete pro lenošení na pláži, aktivní relax na horách, průzkum přírodních krás nebo strávení pohodových chvil jen tak doma či na chalupě se svými blízkými. Každá z těchto dovolených má své specifické požadavky a speciálně v létě vám zanedbaný pitný režim může řádně zkomplikovat život.

Proč potřebujeme pitný režim

Voda je základem každého života a pitný režim je pro zdravý a správně fungující lidský organismus zcela zásadní. U dospělého člověka tvoří voda asi 65 % tělesné hmotnosti, u dětí je tento podíl až 80 %. Voda slouží v lidském těle k přenosu živin, pomáhá vylučovat škodliviny, udržuje stálou tělesnou teplotu a brání přehřátí organismu.

Během letních dovolených, především v destinacích s vyššími teplotami, pravidelně docházík dehydrataci organismu v důsledku nedostatečného příjmu tekutin v kombinaci se specifickou stravou, tropickým horkem a v neposlední řadě intenzivním opalováním. Je třeba si uvědomit, že během oddychových dnů se nároky našeho těla nezmenšují, ba přímo naopak. Čím více se budete o sebe starat a dopřejete si dostatečné množství kvalitní vody, tím krásnější, zdravější a odpočatější se vrátíte domů.

pitný režimJak zajistit hladký průběh vytoužené dovolené? Poradíme vám!


1) Cestování

Navzdory množství starostí spojených s cestou na dovolenou poslouchejte signály svého těla. Už před samotnou cestou a zejména v jejím průběhu byste neměli zapomínat na doplňování tekutin. Ať už jste se rozhodli pro auto nebo autobus, zabalte si do příručního zavazadla dostatek lahví - například neochucené pramenité vody, která vám spolehlivě zažene žízeň. Pokud jste za volantem, platí tato rada dvojnásob. S nedostatkem vody přichází bolest hlavy a podrážděnost, následuje únava a zhoršené vnímání, což může vést ke katastrofálním následkům. Na pitný režim ale nezapomínejte ani při cestování letadlem, na jehož palubě panuje velmi suché klima. Během každé strávené hodiny v letadle bychom měli vypít nejméně 200 ml tekutin.

2) Množství tekutin

Doporučené množství přijatých tekutin odborníci odhadují na 2-3 l za den. Se stoupajícími teplotami, prodlouženým pobytem na slunci a zvýšenou fyzickou aktivitou je však nutné tento příjem zvýšit. Při správném fungování lidského organismu odchází z těla 1,5-2,5 l vody za den. Pokud nedojde k vyrovnání ztráty tekutin, hrozí odvodnění a následná dehydratace. K doplňování tekutin by mělo docházet v průběhu celého dne. Pijte po menších dávkách, zato včas a pravidelně. Pociťujete-li žízeň, váš organismus je již dehydrovaný! Následné nárazové vypití velkého množství vody nic nespraví, naopak je zcela nevhodné, neboť způsobuje nadměrné zatížení organismu, zejména ledvin.

3) Druhy tekutin

Kromě toho kolik pijeme, je také důležité, co pijeme. Obecně je nejlepší dodávat tělu takovou tekutinu, která je mu co nejpřirozenější, a tou je čistá voda. Ideální je konzumace pramenitých vod s nízkou mineralizací, tj. 150-400 mg/l. Tento údaj najdete na etiketách balených vod pod označením "celkové množství rozpuštěných látek". Vysoko-mineralizované vody bychom měli pít pouze v omezeném množství, jejich nadměrná konzumace není pro lidské tělo prospěšná. Minerální vody bohaté na minerály obsahují více než tisíc miligramů solí v jednom litru vody, což z nich dělá vlastně solné roztoky.   Úplně vyhýbat bychom se měli vysoce slazeným limonádám, džusům, energetickým drinkům a nápojům s obsahem alkoholu.

4) Teplota nápojů

Horké měsíce přímo lákají ke konzumaci ledově vychlazených nápojů, ty ale znamenají pro lidský organismus ohromný šok. Na krátký okamžik sice přichází úleva v podobě osvěžení, za chvíli se ale opět dostaví pocit horka. Kromě toho, pití příliš vychlazené vody a jiných nápojů může přivodit např. angínu nebo jiné onemocnění dýchacích cest. Odborníci tak doporučují i v horkých letních dnech konzumovat nápoje pokojové teploty.

5) Pitný režim dětí

Děti v zápalu her a letních sportů velmi často zapomínají na tekutiny, a když na ně rodiče dostatečně nedohlédnou, jsou schopny nepít i celý den. Výsledkem toho jsou závratě, masivní pocení, horečky a průjmy, způsobené většinou právě akutní dehydratací jejich malých tělíček. Dětští pacienti pak často tráví léto na nemocničních lůžkách, namísto veselých radovánek s kamarády. Nezapomínejte tedy na dovolených ani na pitný režim vašich ratolestí. Pokud odmítají čisté vody a dožadují se ovocných šťáv a slazených nápojů, raději je vždy nařeďte vodou s přirozeným obsahem minerálů.

Zdroj, foto: Rajec

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !