Pátek 19.04. 2024

Poznáváme Šumavu - Strážov a okolí

14. 04. 2014 | Česká republika

Šumavské město krajek

Osud nám dopřál, že můžeme poznávat velice hezký kout naší republiky a to Šumavu. Každý ví, že je to pěkné místo u nás, ale až když se touláte a díváte se na tu nádhernou scenérii, která se bude líbit každému tak, jako se líbí nám, pochopíte, jaký je to nádherný kout naší republiky.

Každý, kdo zavítá na Šumavu, navštíví bývalé královské město Klatovy, kterému se také říká Bránou Šumavy. Město Klatovy založil král Přemysl Otakar II. okolo roku 1260. Z tohoto města budeme vyjíždět na cesty za poznáváním Šumavy. Strážov je od Klatov vzdálený necelých 16 km. Tak vyrážíme z Klatov směr Železná Ruda a na začátku obce Běšiny odbočíme vpravo na Strážov. Hned jak přejdete železniční koleje a začnete stoupat k obci Lukavice, naskytne se vám nádherné panoráma Šumavy a to již po každých pár desítek metrů stojíme a fotíme. Když se nasytíme tou nádherou, pokračujeme dál a z kopce přicházíme do města Strážov. Na začátku města po levé straně uvidíme fungující závod, hned naproti je benzin. pumpa a jsme na náměstí města Strážov. Z historie jsme zjistili, že nejstarší dosud zjištěný záznam o zhotovování krajek ve Strážově je z roku 1725. V roce 1807 je napočteno 18 krajkářek. V první polovině 19. století se podle dochovaných zpráv paličkovalo skoro v každém domě. Prohlédneme si náměstí s kostelem v nejstarší části města zvané Hradčany. Je tam kámen dotyku a také upoutávka na Šumavskou vyhlídku.   Je pěkně upravená a je vidět, že Strážováci o ni pečují. Dá se tam dostat na kole i autem kolem hřbitova nahoru.

ŠumavaKdyž jsme na vyhlídce, tak máme pod sebou panoráma celého města Strážova. Když se otočíme, uvidíme středověký hrad Klenovou a samozřejmě nádhernou přírodu Šumavy.

Hrad Klenová, připomínaný poprvé r. 1291, kdy jej vlastnil Bohuslav z Klenové, byl postaven na osamělé strmé skále ze dvou stran obtékané Jelenkou, přítokem řeky Úhlavy. Hrad stál opodál zemské stezky, která vedla od královského města Klatov údolím Úhlavy k Železné Rudě a odtud podél Černé Řezné do Bavorska. Doplňoval tak soustavu pohraničních hradů v této části pomezního hvozdu, k níž náležely i hrady Pajrek a Komošín a konečně i rozsáhlé tvrze Opálka, Janovice, Bystřice a Dolany. Ves Klenovou uvádí až berní rejstřík Plzeňského kraje z r. 1379 jako majetek pánů z Klenové.

Páni z Klenové patřili k významným českým rodům a zmínky zasluhuje již prvý z nich, Bohuslav, jehož r. 1291 král Václav II. jmenoval do poselstva zastupujícího českou stranu v jeho sporu s bavorským vévodou Ludvíkem.

Nejspíše v druhé polovině 17. století byla na gotické hradební zdi a na baště vnějšího opevnění postavena dlouhá, jednopatrová budova, uzavírající předhradí na jižní straně. Hrad, který přestal být na sklonku 17. století střediskem rozsáhlého panství a sídlem jeho feudálního držitele (v 18. století byl statek na přechodnou dobu spojen s bystřickým panstvím), počal chátrat, takže již r. 1737 z něho zbyly většinou jenom zříceniny, obehnané dvojitým příkopem.

Teprve když r. 1832 koupil statek Klenovou hrabě Eduard Stadion-Thannhausen, majitel rozsáhlého panství Kout-Trhanov na Domažlicku, byla zřícenina hradu opravena a přistavěny nové prostory.

Romantická restaurace hradu v první polovině 19. století částečně narušila jeho původní gotický vzhled, ale sama o sobě je jedním z nejstarších příkladů památkového zájmu u nás.

R. 1951 převzal Klenovou stát jako významnou kulturní památku. Po tomto roce byl proveden důkladný stavebně historický průzkum hradu a byly renovovány znaky v tzv. Harantově křídle. Státní hrad Klenová byl v r. 1964 doplněn ještě galerií výtvarného umění, která byla instalována v zámecké budově a obsahovala významná díla českého výtvarného umění 19. a 20. století (V. Brožík, J. V. Myslbek, V. Hynais, J. Čermák, J. Mařák, J. Mařatka, V. Spála, V. Beneš, E. Famíra, J. Kodet, O. Kubín, V. Tittelbach, A. Fišárek, V. Nechleba, K. Svolinský a J. Bauch). Expozici v interiérech zámku doplňovala ještě soudobá exteriérová figurativní plastika rozmístěná v prostoru zahrady uprostřed živé přírody. Dále byla v zámku zřízena svatební síň a stylová vinárna.

Po dostatečné prohlídce všeho hezkého se vydáme směr Viteň a to budeme mít Strážov hezky z druhé strany. Opět zastavujeme a fotíme. Nádherným lesem se dostaneme do Březí.

Tady máme před sebou Čachrov a samozřejmé panorama Šumavy.

Dostáváme se na silnici I.třídy a  směr Klatovy. Prožili jsme nádherný den v krásné přírodě.