Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024 8 rad, než se rozhodnete vyběhnout8 rad, než se rozhodnete vyběhnout Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Úterý 16.04. 2024
Dnes má svátek Irena
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Před odjezdem na letní dovolenou zkontrolujte nahuštění svých pneumatik

28. 07. 2010 | Praktické rady

Průzkum ukazuje: Jedna z šesti nehod v době letních dovolených je způsobena nesprávným nahuštěním pneumatik. Nespočet rodin v celé Evropě vyráží autem na letní dovolenou, většina tak ovšem učiní, aniž by zkontrolovala stav pneumatik.


Vzhledem k výsledkům průzkumu, který ukázal, že nesprávně nahuštěné pneumatiky jsou během července a srpna příčinou jedné z šesti nehod, se jedná o velmi znepokojující skutečnost.


kontrola-stavu-pneumatikŘidiči často zapomínají, že pouze správně nahuštěné pneumatiky mohou dobře sloužit a poskytovat ideální ovladatelnost. Naše komplexní testy ukázaly, že také přehuštěné pneumatiky mají výrazný dopad na celkové jízdní vlastnosti vozu a délku brzdné dráhy. Neovlivní ale pouze bezpečnost, sníží rovněž potenciální kilometrový proběh pneumatik a zvýší spotřebu paliva,“ říká Pierre Poncelet, ředitel oddělení pro testování pneumatik.


Řidiči zpravidla dělají jednu z těchto tří typických chyb: buď nezkontrolují stav pneumatik před odjezdem vůbec, nebo tak učiní ve chvíli, kdy jsou pneumatiky horké, což ovlivní výsledky měření, případně kontrolu provedou, ale nevezmou v potaz váhu automobilu – mezi prázdným a plně naloženým vozem je totiž zásadní rozdíl,“ vysvětluje Poncelet.


Správné nahuštění pro lepší jízdní stabilitu


Správné nahuštění pneumatik je nezbytné pro zachování ovladatelnosti vozu, zejména v zatáčkách. Mnoho problémů začíná postupnou, nepovšimnutou ztrátou tlaku. „Když je pneumatika podhuštěná, váha auta není rozložena rovnoměrně po celé šířce pneumatiky. Je soustředěna na vnější část běhounu, což zvyšuje zátěž bočnic pneumatiky – takzvaných ramen. Při jízdě se tak bočnice zahřívají víc, než je žádoucí, a dojde ke snížení jak výkonu, tak bezpečnosti.


Podhuštění znamená méně rovnoměrné rozložení tlaku na povrchu vozovky. Také dojde ke zmenšení oblasti pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. To způsobí ztrátu přilnavosti a zejména při velkém nákladu může zavinit i výraznou změnu jízdních vlastností vozu. Prodlouží se brzdná dráha a při zatáčení se sníží přesnost, což může vyústit v nekontrolovatelné chování vozu. Naše pneumatiky jsou vysoce kvalitní, vybavené sofistikovanými technologiemi. Aby mohl být přínos těchto technologií plně využit, musí být pneumatiky správně nahuštěné,“ uvádí Poncelet.


Nekopejte do svých pneumatik – zkontrolujte je pořádně


Pneumatiky mohou během tří měsíců ztratit až 0,2 baru tlaku vzduchu pouze v důsledku každodenního užívání. „Příliš mnoho řidičů dělá chybu, když se domnívá, že pouhým pohledem nebo kopnutím do pneumatiky zkontrolují nahuštění. Pohledem rozhodně neodhalíte pokles tlaku o 0,2 baru. Studie provedené Evropskou unií ukázaly, že více než 64 % všech aut má podhuštěné pneumatiky. Většina řidičů zkrátka nekontroluje tlak pneumatik dostatečně často, a výrazně tím riskuje bezpečnost vozidla.“


Na dobrém stavu záleží


pneumatikaKromě kontroly nahuštění by se řidiči také měli ujistit, že se nevydávají na cestu s pneumatikami ve špatném stavu. „Zkontrolujte opotřebení dezénu pneumatik před odjezdem. Je dostatečně hluboký? To je klíčové zejména pro ovladatelnost automobilu na mokrých vozovkách. Je dezén opotřebován rovnoměrně? Také zkontrolujte, zda nejsou bočnice pneumatik nějak poškozené,“ dodává Poncelet.


Těžký náklad


Vyrazit na dovolenou zpravidla znamená odjezd celé rodiny a do auta je naložena spousta zavazadel. Nejen, že těžký náklad zhoršuje ovladatelnost vozu, velká zátěž nebo tahání přívěsu či karavanu představuje další zátěž auta i pneumatik. Pokud je automobil plně naložen cestujícími a zavazadly, tlak pneumatik je třeba zvýšit podle instrukcí v manuálu auta.


Nepodceňujte horko


Letní vedra zvyšují tlak vzduchu v pneumatikách. Tlak by se měl měřit, když jsou pneumatiky „studené“, jelikož se při stoupající teplotě zvyšuje. Pokud vůz není vybaven moderními pneumatikami, je nutné zkontrolovat i rezervu.


Podhuštěné pneumatiky stojí také peníze


Podhuštěné či příliš nahuštěné pneumatiky nevyužívají celý povrch dezénu rovnoměrně. Podhuštění vede k většímu opotřebení vnějších oblastí dezénu pneumatiky, zatímco přehuštění zvyšuje opotřebení vnitřní plochy. Obojí má vliv na kilometrový proběh pneumatiky: dezén se opotřebovává rychleji a nerovnoměrně. Podhuštěné pneumatiky také potřebují víc energie pro hladký chod. To má za následek zvýšení spotřeby paliva a snížení počtu kilometrů ujetých na každý litr paliva.


Řidiči by se měli starat o pneumatiky stejně jako o další důležité součásti automobilu, které souvisí s bezpečností. Nahuštění pneumatik je třeba kontrolovat pravidelně – nejméně jednou za měsíc – a to zejména před odjezdem na dlouhou cestu s plně naloženým vozem v průběhu teplých letních měsíců,“ radí jízdní expert Pierre Poncelet.


Zdroj: goodyear.com


Vendi V.
ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj

Pouze přihlášení mohou vkládat komentáře. Přihlásit se.

Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
kazdy ridic za volantem.....ale co muze znat ridic z rychlokurzu za techniku .....a praxi jizd
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles