Likér ořechovka - nejoblíbenější receptyLikér ořechovka - nejoblíbenější recepty Jak vyrobit budku z prkna?Jak vyrobit budku z prkna? Tipy na dekorace pro krásnější podzim a zimuTipy na dekorace pro krásnější podzim a zimu Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Vánoční strom
Soutěžte s námi o 400 skvělých výher !!!
do startu zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Středa 21.11. 2018
Dnes má svátek Albert
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Přiměřený pohyb v každém věku významně pomáhá v boji proti osteoporóze

7. 01. 2018 | Nemoci
Osteoporózou trpí každá třetí žena a každý pátý muž starší 50 let. Jde tedy doslova o civilizační onemocnění, při kterém dochází k celkovému úbytku kostní hmoty, postupnému snižování pevnosti kostí a v důsledku toho k častým zlomeninám. Kromě genetických předpokladů jsou hlavními příčinami nedostatečný příjem vápníku a vitamínu D ve stravě, chybějící pohybová aktivita, kouření nebo nadměrný přísun alkoholu a kofeinu.

Této chorobě, která je laicky označována jako ´tichý zloděj kostí´, lze přitom s dobrým efektem předcházet pravidelným pohybem a stravou bohatou na vápník a vitamín D. Jejich nedostatek je také možné kompenzovat volně prodejnými léčivými přípravky s obsahem kostních minerálů. 

Výskyt osteoporózy v populaci se neustále zvyšuje i v důsledku prodlužujícího se věku dožití. Ve vyspělých ekonomikách se jedná až o 8 % populace. Onemocnění, pro které je typické řídnutí kostí, postihuje více než 750 tisíc pacientů v České republice, tři čtvrtiny z nich tvoří ženy nad 45 let. Při onemocnění dochází k porušení rovnováhy mezi odbouráváním a novotvorbou kosti.

„Pravděpodobnost onemocnění roste s věkem a svou úlohu zde hraje genetická dispozice. První příznaky osteoporózy bývají často zavádějící a jsou příčinou oddalování diagnózy a léčby. Často tak dochází k odhalení nemoci až při samotné zlomenině. Pokud se začnou objevovat bolesti zad či dlouhých kostí, problémy s hlubokým nádechem nebo u dotyčného pozorujeme tendenci ke kulatým zádům, je načase vyhledat lékaře,“
vysvětluje Doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., vedoucí Osteocentra FN Plzeň – Bory. 

Na vině je genetika i naše prohřešky


Za vznik onemocnění mohou zhruba z 60 % genetické predispozice. Rizikovou skupinou jsou především ženy se světlou pletí menšího vzrůstu nebo výrazně štíhlé postavy, ve věku 55 let a starší anebo s předčasnou menopauzou před 45 rokem věku. „Osteoporóza patří mezi onemocnění typická pro období menopauzy. Pro ženy v této věkové skupině je proto obzvlášť důležité dbát na zdravý životní styl a věnovat zvýšenou pozornost svému zdraví a prevenci,“ doplňuje Doc. Vyskočil.

Zatímco s genetickými dispozicemi nic nezmůžeme, další prokázané příčiny vzniku osteoporózy padají často plně na naše bedra. Jednou z nich je nedostatečný příjem vápníku a vitamínu D ze stravy. Přitom stačí do jídelníčku zařadit pravidelnou konzumaci potravin bohatých na obě látky. V případě doplnění vápníku je vhodné konzumovat především mléčné výrobky, ale i mák nebo sezam, vitamín D je hojně zastoupen v rybách a mořských plodech. Dalšími významnými faktory ovlivňujícími vznik osteoporózy jsou nedostatek pohybu, kouření, nadměrná konzumace alkoholu a kofeinu nebo nadužívání léků, především pak ze skupiny kortikoidů.

Plíživý nástup s příznaky, nad kterými pacienti často mávnou rukou – tak vypadá počátek osteoporózy


Začíná to pobolíváním zad nebo dlouhých kostí, okolí pozoruje, že se dané osobě kulatí záda, pokračuje to potížemi při hlubokém nádechu. Až potud řada lidí první příznaky osteoporózy přechází s tím, že se přeci nejedná o nic závažného. Do ordinací lékařů se dostávají tito pacienti až s první zlomeninou.

Nejčastějším důsledkem osteoporózy je zlomenina krčku stehenní kosti. Podle statistik ÚZIS je s tímto onemocněním v České republice každoročně hospitalizováno až 20 tisíc pacientů. Tato forma zlomeniny je typická pro seniorský věk, jen necelých 20 % pacientů se zcela zotaví, naopak zhruba každý pátý na důsledky zranění umírá. Typickými osteoporotickými zlomeninami jsou i zlomeniny obratlů, kdy se v kostech vytvářejí póry, dochází k opotřebení meziobratlových plotének a tzv. mikrozlomeninám. Poměrné časté jsou také zlomeniny dolní části předloktí, ke kterým dojde bez zjevné příčiny, například při prudkém švihu nebo plácnutí rukou o desku stolu. Tyto zlomeniny výrazně zhoršují kvalitu života.


Jedním z preventivních opatření proti ´zloději kostí´ je přiměřený pohyb


V rámci prevence osteoporózy a její progrese je klíčový příjem adekvátního množství vápníku a vitamínu D ze stravy, přiměřený pohyb a včasná diagnostika onemocnění. Přiměřená pohybová aktivita je velmi důležitá, protože přímo podporuje vznik a přestavbu kostí. Pohyb a vyvážená strava bohatá na vápník a vitamin D jsou přitom důležité již od dětství a v dospívání, kdy dochází ke stavbě kosterního aparátu a tvorbě kostní hmoty. Ta se vytváří zhruba do 30 let, poté nám kostní hmota ubývá, po 50 roce věku se u žen vlivem hormonálních změn tento úbytek ještě zrychluje. V rámci prevence jsou vhodné především aktivity, při kterých jsou zatěžovány kosti ve vzpřímené poloze proti gravitaci, jako je chůze, běh, tanec nebo tenis. Ty je vhodné doplnit o cvičení pro správné držení těla, stabilizaci končetin a trupu a odstranění svalových dysbalancí.

Žijte naplno i s osteoporózou


Hlavním cílem léčby je zastavení nebo snížení úbytku kostní hmoty a naopak zvýšení její tvorby. Pohybové aktivity při diagnostikované osteoporóze je vhodné konzultovat s lékařem či fyzioterapeutem. Úkolem fyzioterapie je zmírnění bolestí pomocí protažení zkrácených svalů, nácvik volného dýchání, korekce držení těla a uchování nebo zlepšení pohybových funkcí. Důležitá je také prevence pádů a následných zlomenin, které mohou léčbu zkomplikovat. Doporučuje se přiměřená pohybová aktivity 3 – 4x týdně po dobu zhruba 30 minut. Vhodnými aktivitami jsou například chůze, nordic walking, cvičení na balónech nebo tai-chi. Účinné je také cvičení s vlastní vahou či odporové cvičení jako je Pilates či klasické provedení jógy. Naopak nevhodné jsou skoky, zápas a další sporty, při kterých je velké riziko vzniku zlomenin.

S diagnózou osteoporóza nepřichází nutně konec a přísná omezení. Naopak, udržení aktivního přístupu k životu je motivační a pomáhá při celkové léčbě, kterou by mělo doprovázet kromě pohybu i vyvážená strava bohatá na vápník a vitamín D, omezení kofeinu, alkoholu a vyvarování se kouření a nadmíry stresu.“


Zdroj: Caltrate Plus

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 


Pouze přihlášení mohou vkládat komentáře. Přihlásit se.

Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles