Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024 8 rad, než se rozhodnete vyběhnout8 rad, než se rozhodnete vyběhnout Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 20.04. 2024
Dnes má svátek Marcela
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Pohonná paliva pro auta budoucnosti

18. 11. 2009 | Zajímavosti

Debaty o proměnách klimatu, cenové skoky na ropném trhu a hospodářská krize vedou k zesílení zájmu o alternativní pohonné hmoty pro automobily. Zájemci o tato paliva nejsou dnes vedeni jen ohledem na životní prostředí, ale také možnými finančními výhodami. Zde je přehled současných možností.


EU přijala plán zabývající se užitím alternativních paliv. Podle této strategie by se mělo do roku 2020 dosáhnout 20% náhrady benzínu a motorové nafty ve všech státech EU. Z provedených studií vyplynulo, že budoucnost má pouze několik málo alternativních paliv. Jedná se o biopalivo, zemní plyn, vodík a palivové články.


Vodík a tekutý plyn

Vodíkový pohon není dnes už žádné žhavé téma. Bez ohledu na stovky pokusných vozidel se široko daleko nedá takové auto koupit a neexistuje ani odpovídající infrastruktura čerpacích stanic. A zdá se, že ani v příštích desetiletích nebude tento typ pohonu hrát významnější roli.

Tekutý plyn (zkratka LPG z Liquid Petroleum Gas; tlakem zkapalněný propan-butan) je naproti tomu stará technologie. V Itálii, kde jsou ceny pohonných hmot tradičně nejvyšší v Evropě, jsou plnící stanice už po desetiletí součástí dopravy. V Česku je těchto stanic asi 800. Běžný automobil lze na LPG pohon přestavět. Výsledkem je levnější provoz, šetrnější k životnímu prostředí. Nevýhod je více: Vzroste spotřeba (asi o 10%), poklesne výkon (o 5%) a trvale nízká hladina cen není nijak zaručena. Kromě toho nádrž na tekutý plyn zabírá velkou část zavazadlového prostoru. Majitel navíc nesmí parkovat v podzemních garážích, protože tekutý plyn je těžší než vzduch a když unikne, tvoří nepozorovaně výbušné směsi.


Ethanol: Drahý a sporný

Speciálním případem je pohon na ethanol. V důsledku směrnic EU se k tradičnímu benzínu přidává 5,75 procent ethanolu, ale je k mání také ve skoro čisté podobě jako bioethanol (E85) ve směšovacím poměru 85% ethanolu a 15% benzínu. Protože se ethanol vyrábí z rostlin, nejčastěji z kukuřice, obilí, brambor nebo cukrové řepy, vykazuje lepší CO2 bilanci než benzín. Vstupuje ale do konkurence s produkcí potravin a je proto tématem ostrých diskuzí. V současné době ale nehrají auta na ethanolový pohon na trhu skoro žádnou roli. Klesající ceny benzínu a nafty způsobují, že užití ethanolu je v současnosti zcela nehospodárné. Háček je v tom, že ethanol je sice levnější než benzín, ale obsahuje asi o třetinu méně energie. Tím se spotřeba ethanolu vyrovná benzínovému provozu.

 

Zdroj: SOS

 

Gabriela Straková

ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
Hodnocení
Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
 
Čtěte také



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !