Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty Bramboráky - nejoblíbenější receptyBramboráky - nejoblíbenější recepty Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty Likér ořechovka - nejoblíbenější receptyLikér ořechovka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Čtvrtek 20.09. 2018
Dnes má svátek Oleg
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Rostlinné zdroje bílkovin

30. 04. 2015 | Péče o tělo
Zjistili jste, že je maso pro vaše zažívání příliš velkou zátěží, a tak ho chcete na chvilku nebo nadobro vysadit? Či hledáte způsob, jak ušetřit? Ať chcete žít bez masa na krátko nebo dlouhodobě, trocha základní orientace v dalších zdrojích bílkovin vám přijde vhod.  

Proteiny totiž naše tělo potřebuje na denní bázi. Vysoce kvalitní, tzv. „kompletní“ bílkoviny, obsahují kromě masa i další živočišné zdroje – vejce a mléko (potažmo mléčné výrobky). Pokud se však chcete striktně držet rostlinných zdrojů, měli byste znát různé možnosti pro případ, až vám rýže, fazole a vegetariánské burgery začnou lézt i ušima. Tady je pár dalších tipů:

Tofu

Spousta lidí už tofu zná. Je to v podstatě sýr vyrobený ze sojového mléka, k dostání je v různých podobách – v obchodech naleznete od velmi měkkých po velmi tuhé. Měkké tofu se výborně hodí k přípravě smoothies, zatímco to tužší upotřebíte nejlépe jako náhražku masa, třeba jako marinované ke grilování. Tofu můžete také zmrazit. Po rozmrazení pustí šťávu a uvolní některé kousky, což můžete využít jako náhražku masového základu pro další pokrmy. Obsah bílkovin a kalorií v jednom tofu se ale liší. Obecně řečeno – čím tužší, tím vyšší obsah proteinů. 170 g extra tuhého tofu má okolo 90 kcal a 12 g bílkovin.

tofuYuba

Yuba je produkt vyrábějící se z tofu. Vzniká na povrchu sojového mléka v momentě, kdy je zahříváno k výrobě tofu - podobně, jako se na povrchu klasického mléka vytvoří škraloup při jeho vaření. Obvykle se prodává sušená, takže je potřeba ji předem naložit do vody, než ji začnete používat k přípravě pokrmu. Můžete však sehnat i čerstvou. Tyto tenké, poddajné plátky tofu můžete nakrájet na úzké nudličky a přidat do polévek, nebo je orestovat. Případně můžete yubu využít jako náhražku tortilly při přípravě wrapu. 85 gramů yuby (již upravené k jídlu) má okolo 150 kcal a 21 g proteinů.

Tempeh

Tempeh je stejně jako tofu vyráběn ze sóji. Pro jeho výrobu se však zpracovávají celé sojové boby, nejen sojové mléko, což tempeh dělá tužším a žvýkavějším. Sojové boby jsou fermentovány, a to právě dodává tempehu onu zemitou chuť, jež se obvykle popisuje jako oříšková, masová či houbová. Fermentace navíc přispívá ke snižování plynatosti, jež často konzumaci sóji provází. Tempeh snadno zmrazíte a můžete ho také nastrouhat a použít místo masového základu pro další pokrmy. Tempeh se prodává chlazený, 85 g tempehu obsahuje cca 16 g proteinů a 170 kcal.

Seitan

Jestliže jste si někdy v asijské restauraci objednali pokrm à la kachna, pravděpodobně se jednalo o seitan, neboli „pšeničné maso“, který se tak nazývá právě proto, že je vyráběn z pšeničného lepku. Seitan najdete běžně v obchodech jako chlazený bloček, který se před vařením krájí na plátky či na kostičky. Seitan můžete péct, dusit, smažit či mírně povařit v polévce či páře. Vzhledem k tomu, že sám o sobě nemá příliš výraznou chuť, přebere snadno chuť všeho ostatního, s čím ho povaříte. 85 g seitanu obsahuje 90 kcal a 18 g bílkovin. Ovšem pro ty, kteří jsou alergičtí na lepek, to není příliš vhodná náhražka živočišných zdrojů proteinů.

Mycoprotein

Nejméně známý z výše uvedených je pravděpodobně mycoprotein. Jeho název je odvozený od houbových mikroorganismů, které jsou pěstovány ve velkých kádích – podobně jako jsou kvasinky zpracovávány k výrobě droždí.

Mycoprotein se používá jako náhražka masa zejména tam, kde je žádoucí podobnost struktury kuřecího masa a jemně houbová chuť. Většina obsahuje alespoň 10 g bílkovin v každé porci, ale množství kalorií se v závislosti na velikosti porce liší – pohybuje se od 90 kcal po 200 kcal. Patříte-li mezi vegany, měli byste u tohoto produktu pečlivě sledovat údaje na etiketě – některé mycoproteiny obsahují jako pojivo vejce.

Tak dobrou chuť!


Autorka: Susan Bowerman
Zdroj, foto: Herbalife

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj

Další fotografie ke článku Rostlinné zdroje bílkovin:

Rostlinné zdroje bílkovin
Rostlinné zdroje bílkovin
Rostlinné zdroje bílkovin
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !