Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024 8 rad, než se rozhodnete vyběhnout8 rad, než se rozhodnete vyběhnout Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Čtvrtek 25.04. 2024
Dnes má svátek Marek
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

S kolem můžete do vlaku

7. 05. 2009 | Praktické rady
V těchto dnech začíná sezóna „cyklovlaků“. České dráhy letos nabízejí přepravu jízdních kol buď formou spoluzavazadla, nebo úschovy během přepravy v téměř třech a půl tisících spojů po celé republice a do zahraničí, které lze označit díky větší kapacitě pro přepravu kol za „cyklovlaky“. České dráhy jsou největší dopravce v České republice s komplexní nabídkou cestování pro cyklisty a téměř jedinou společností, která nabízí přepravu jízdních kol na větší vzdálenosti. České dráhy na rozdíl od autobusů nabízejí přepravu kol nejen sezónně nebo o víkendech, ale celoročně a každý den. V loňském roce České dráhy přepravily přes 350 000 jízdních kol.

Kolo jako spoluzavazadlo


„Nejjednodušší a mezi cyklisty nejoblíbenější je přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla,“ říká ředitel Odboru koncepce a obchodu osobní dopravy Jiří Nálevka. Touto formou lze přepravovat kola ve vlacích, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem jízdního kola a v omezené míře i v dalších osobních spojích a v rychlících. Jiří Nálevka vysvětluje, jak v takovém případě kolo přepravit: „Cestující sám kolo naloží a vyloží do vozu, který je označen piktogramem jízdního kola. Pokud je v jízdním řádu u vlaku uveden stejný symbol, lze v něm přepravit několik kol. V opačném případě je možná přeprava kola v označeném voze nebo u prvních a posledních dveří vlaku.“ Zároveň ale upozorňuje, že v takovém případě je omezena kapacita jen na dvě jízdní kola v jednom nástupním prostru vozu.

Cena za přepravu kola jako spoluzavazadla je 25 Kč za jeden vlak nebo 50 Kč na celý den. Jiří Nálevka dodává: „Cestujícím, kteří využijí více spojů a budou třeba i jen přestupovat se vyplatí celodenní doklad. Stejně jako poplatek za přepravu v jednom vlaku ho mohou koupit v pokladně nebo bez přirážky u průvodčího ve vlaku.“

Kolo v úschově během přepravy

Druhou možností přepravy jízdního kola je tzv. úschova během přepravy. „V tomto případě cestující předá a následně v cílové stanici si vyzvedne jízdní kolo u služebního vozu u našeho zaměstnance. Zákazník pak sám cestuje v běžném voze pro cestující a kolo má pod dozorem vlakový doprovod Českých drah,“ uvádí ředitel Jiří Nálevka a dodává: „Za tuto přepravu v jednom vlaku zaplatí cestující 30 Kč a nebo si může koupit celodenní doklad za 60 Kč. Pokud zákazník kombinuje při své cestě vlaky se zjednodušenou přepravou a úschovou, pak platí tento doklad pro obě tyto služby.“



Rezervace pro kolo


„Pokud chcete mít garantované místo na svou plánovanou cestu, pak je možné si rezervovat i místo pro jízdní kolo,“ říká Jiří Nálevka a upozorňuje, že některé vlaky mají povinnou rezervaci: „Především z kapacitních důvodů je u většiny vlaků SuperCity, EuroCity nebo InterCity s přepravou jízdních kol povinná rezervace. Toto opatření se dotýká také všech rychlíků na trase Praha – Tábor – České Budějovice a většiny rychlíků na trase Praha – Plzeň – Cheb z důvodu pokračující modernizace tratí a omezené kapacity při náhradních dopravách během výluk. Celkem jde o necelou stovku spojů.“


„Povinná rezervace chrání naše zákazníky před rizikem, že bude kapacita spoje vyčerpána a oni neodcestují podle svého plánu. V zahraničních „cyklistických“ zemích, například v Německu nebo v Rakousku, je rezervace místa pro kolo dokonce povinná u všech dálkových vlaků,“ dodává Jiří Nálevka.

S kolem v příhraničí


Velmi oblíbené cyklistické regiony jsou na pomezí České republiky a Německa nebo Rakouska. Také v nich lze využít vlaky Českých drah, německých a rakouských železničních partnerů. „K příhraničním zvýhodněným jízdenkám SONE+DB, REGIONet+DB, REGIONet Libnet+ nebo REGIONet Labe-Elbe do Německa lze dokoupit celodenní doklad za 90 Kč. Ten platí ve všech vlacích s přepravou jízdních kol, ve kterých platí také uvedené nabídky,“ dodává Jiří Nálevka, ředitel Odboru koncepce a obchodu osobní dopravy. Pro vybrané tratě v oblasti jižních Čech a Horního Rakouska pak platí speciální jízdenka s názvem Sport karta Vltava – Dunaj, v rámci které je možné přepravovat jízdní kolo zdarma.

S kolem do zahraničí


České dráhy jsou téměř jediný dopravce v Česku, který zajišuje snadnou přepravu jízdního kola nejen na větší vzdálenosti v rámci republiky, ale dokonce v mezinárodní dopravě. „Denně lze velmi snadno přepravit kolo přímými vlaky do severního Německa, Bavorska, Rakouska, Polska, na Slovensko, do Maďarska, ale také třeba do Švýcarska nebo Nizozemí,“ ilustruje možnosti vlaků Jiří Nálevka. Nezapomíná ale ani na sezónní spoj Jadran do Chorvatska: „V letní sezóně od konce června do začátku září je možné díky spolupráci s našimi partnery v zahraničí zajistit každý den přepravu jízdního kola až do chorvatského Splitu.“ Přeprava jízdního kola do zahraničí mimo Slovenska stojí 5 ˆ, tedy dnes asi 140 Kč. Tato cena platí pro celou jízdu z nástupní až do cílové stanice bez ohledu na přestupy. Je však třeba mít zajištěno místo pro jízdní kolo a zde je nutné připomenout, že v mnoha zemích, hlavně v Německu nebo v Rakousku, je možná přeprava jízdního kola v dálkovém vlaku jen s rezervací.

Pro cesty s kolem na Slovensko však platí jiné podmínky, upozorňuje Jiří Nálevka: „Cena za přepravu kola z České republiky na Slovensko je stejná jako u vnitrostátní přepravy, tedy 25 nebo 30 Kč, ale platí jen do výstupní stanice z přímého vlaku z Česka. Pro další cestu na Slovensku je nutné zakoupit příslušné přepravní doklady u Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pro přepravu jízdních kol ze Slovenska do Česka pak platí obdobně vnitrostátní pravidla ZSSK.“

Speciální cyklovlaky a půjčovny kol

České dráhy vypravují v některých oblastech se zvýšeným zájmem o cykloturistiku také speciální cyklovlaky, případně posilují vybrané spoje. „Nejznámější je vlak s názvem „Cykloturistika“, který jezdí od dubna do konce října každý víkend z Prahy do Slaného po trati nedaleko známé zříceniny hradu Okoř,“ zmiňuje Jiří Nálevka. Podobné vlaky se speciálně upravenými vagóny pro cyklisty však jezdí ve vrcholné cyklistické sezóně i na Šumavě, na Krušnohorskou Moldavu nebo z Liberce do Tanvaldu a dále do Harrachova.

České dráhy nabízejí ve vybraných „prázdninových“ regionech také půjčovny kol se zvýhodněnými podmínkami pro jejich přepravu na vybraných tratích.

10 tipů pro pohodlnou a bezstarostnou cestu s kolem


1. Včas si zjistěte, zda vámi plánované spoje přepravují jízdní kola;

2. Pokud je to možné, doporučujeme zajistit si včas rezervaci pro jízdní kolo, především ve dnech očekávané zvýšené přepravy (svátky, začátek a konec prázdnin);

3. Skupiny cyklistů by si měly vždy zajistit rezervaci míst pro kola, v případě regionální dopravy doporučujme kontaktovat Krajská centra osobní dopravy a projednat možné posílení spoje, takové jednání je ohleduplné k ostatním cykloturistům a cestujícím;

4. Při přestupech doporučujeme volit vlaky s dostatečným přestupním časem, může s vámi cestovat více cyklistů a doba výstupu a přestupu se může prodloužit a v takovém případě nelze vyloučit, že přípojný spoj nestihnete;

5. V osobních vozech s přepravou kol jako spoluzavazadlo doporučujeme využít háky, pokud jsou instalované, nebo ukládat kola na sebe střídavě řidítky a sedlem, v takovém případě je možné najednou přepravit více zájemců o cestu;

6. U přepravy formou spoluzavazadla dbejte při manipulaci s kolem zvýšené pozornosti, aby nedošlo k úrazu nebo poškození věcí spolucestujících, za případné škody jste zodpovědní vy;

7. Pro přepravu jízdních kol využívejte jen místa k tomu vyhrazená, jsou obvykle označena symbolem jízdního kola, nebo se jedná o první a poslední nástupní prostor (představek) ve vlaku;

8. Pokud při využití služby úschova během přepravy dojde k poškození jízdního kola, je třeba si tuto skutečnost nechat zaměstnancem ČD ve vlaku potvrdit. Toto potvrzení pak slouží pro případné uplatnění reklamace a náhradu vzniklé škody.

9. Řiďte se pokyny zaměstnanců ČD, vlakový doprovod může rozhodnout podle provozní situace i o jiném umístění kola v soupravě, nebo může přepravu odmítnout (např. zvýšená přeprava cestujících, vyčerpaná kapacita místa pro přepravu kol a zavazadel);

10. Buďte ohleduplní k ostatním spolucestujícím.

ZDROJ: SOS

DanielkaZ
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Nᚠtip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !