Čas malinČas malin Léto - čas jahodLéto - čas jahod Borůvky - víte o nich všechno?Borůvky - víte o nich všechno? Rybízová marmeláda - nejoblíbenější receptyRybízová marmeláda - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Miminka
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 19.07. 2019
Dnes má svátek Čeněk
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Imunita dítěte se s věkem vyvíjí, je třeba ji podporovat

4. 04. 2019 | Vývoj
Jsou období, ve kterých je dětská imunita zranitelnější. Například malé děti v době po ukončení kojení ztrácí ochranu protilátek z mateřského mléka a jsou poprvé výrazně vystaveny virům a bakteriím. Tím spíše, pokud mají staršího sourozence, který již tráví čas ve větším kolektivu.


V období nástupu do školky či školy dostává imunita dětí také zabrat. Ve škole se navíc přidává další rizikový faktor – psychická zátěž či stres ze zvládání vyšších nároků. Velmi častým problémem dětí - zvláště v chladnějším období - jsou infekce dýchacích cest. Až 25 % dětí postihují tyto potíže opakovaně a jsou příčinou až 50 % návštěv u pediatra. Přesto – jak říká pediatr a primář dětského oddělení MUDr. Jan Boženský: „Nemoc patří k vývoji imunitního systému dítěte. Nežijeme ve sterilním prostředí – máme kolem sebe bakterie a viry a je normální, že jsou děti nemocné. Imunita se s věkem vyvíjí, je jen třeba podporovat ji, aby dělala, co má.“

Imunita dítěte se s věkem vyvíjí, je třeba ji podporovatPomoci imunitě – ale jak?

Pro podporu zdraví dětí je velice důležitý vhodný denní režim s dostatkem spánku. Klíčový je také pohyb – správně zvolená fyzická aktivita přispívá k imunitě dětí. Pokud je pohyb navíc venku na čerstvém vzduchu, tak tím lépe. Naopak imunitě nepomáhá přílišná čistota nebo naopak velké množství nečistot v prostředí, kde žije a tráví čas. Důležitá je rovnováha a nic nepřehánět.

Zdravá strava především

Samostatnou a zásadní kapitolou je bezesporu zdravá strava - co do složení i pravidelnosti. Problém je, že dětskou stravu řešíme nejvíce do roka jeho věku – do té doby bývá vyvážená, obsahuje množství ovoce a zeleniny, ale měli bychom si všímat jejího složení i nadále, protože deficity některých látek mohou mít vliv na budoucnost – třeba i dospělý věk. U starších dětí místo ovoce a zeleniny zaujímají sladkosti, včetně slazených nápojů a také nezdravé slané pochutiny – tedy převážně průmyslově zpracované potraviny s nedostatkem vitaminů a minerálů. „Rodičům radím, aby u dětí omezili nezdravé potraviny a zkusili s nimi usmlouvat alespoň tři porce zeleniny nebo ovoce denně.“

Ovšem, jak se asi shodnou všichni rodiče, požadované množství ovoce a zeleniny se jen stěží dodrží denně. Potom je určitě dobré zařadit doplňky stravy – nejlépe zaměřené na konkrétní věk dětí, případně s extra látkami pro riziková období, kdy je imunitě opravdu třeba pomoci.

Ovoce, zelenina a dál?

Jak už bylo řečeno, pestrou a vyrovnanou stravu nelze ničím nahradit. Vitaminové doplňky stravy by tak měly sloužit opravdu jen jako doplněk a v žádném případě nenahrazovat ovoce, zeleninu a další zdravé potraviny. Přesto právě vitaminy pro děti z lékárny mohou vyvážený poměr aktivních látek, které dětský organismus v daný moment potřebuje, vhodně doplnit. Jejich nespornou výhodou potom je, že dětem většinou chutnají a nemají tak s jejich pravidelnou konzumací problém.

Při výběru se zaměřte na složení – ideálně by mělo být uzpůsobeno konkrétnímu věku dítěte, či období v jakém se právě nachází – například ve formě akutní pomoci, která podpoří imunitu v začátcích nemoci.

A které látky můžou dětem v době zvýšených nároků na imunitu obzvláště pomoci?
Jsou to například betaglukany. Přirozeně se vyskytují v kvasinkách (Saccharomyces cerevisiae) a v současné době jsou v centru pozornosti vědců. Jejich podávání má prokázané terapeutické a preventivní účinky při řešení a prevenci opakovaných infekcí respiračního traktu u dětí. Mají silný imunomodulační účinek, který výrazně podporuje imunitu a zároveň působí antioxidačně.

Další látkou, kterou je v zimním období dětem zajistit, jsou prebiotika - zvláštní typ vlákniny, která projde trávicím traktem nepozměněna (nestrávená) až do tlustého střeva, kde ji využijí určité druhy bakterií jako svůj zdroj potravy a energie. Stále více klinických studií potvrzuje pozitivní vliv vyvážené střevní mikroflóry na kardiovaskulární systém, imunitu, zdraví kostí, mentální zdraví, obezitu.

Skvělý účinek má i černý bez, který podporuje obranyschopnost, má pozitivní efekt na dýchací cesty a umí ulevit od příznaků chřipky. Vhodnou složkou je také výtažek z šípku, který má silný antioxidační a protizánětlivý účinek. A samozřejmě v době chřipek je dobré doplňovat také vitamin C.

Pokud prevence selhala, je pro první dny nemoci dobré zařadit také meduňku lékařskou, kterou lze nazvat antimikrobiálním agentem. A také zinek, který se vyskytuje v sekretech sliznice dýchacích cest a také na povrchu plic. Má antimikrobiální účinek, který pomáhá zabíjet inhalační bakterie a viry. Spolu s vitaminem C má zinek vysokou úroveň antioxidačního účinku, který je třeba při boji s infekcí, nachlazením či chřipkou a zkracuje tak průběh těchto zimních nemocí.

Zdroj: Marťánci


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Přehledné srovnání bankovních i nebankovních půjček online na Usetreno.cz



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !