Vychází první český překlad zásadní publikace o historii umění Ukrajiny
Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) představuje český překlad knihy Umění Ukrajiny od ukrajinské historičky umění a kurátorky Alisy Ložkiny – odborného a zároveň čtivého průvodce kulturní identitou země, která po desetiletí čelila potlačení i vymazání. Publikace bude uvedena ve středu 17. září 2025 v 19 hodin v pražské Knihovně Václava Havla.
Publikace Umění Ukrajiny, jejíž autorkou je uznávaná historička umění a kurátorka Alisa Ložkina, je první ucelenou knihou, která nabízí českému čtenáři dějiny ukrajinského vizuálního umění posledních 130 let – od konce 19. století až po současnost, kdy ukrajinské výtvarné umění znovu nabývá na mezinárodní rezonanci.

Autorka podrobně mapuje přerod ukrajinského umění od avantgardy dvacátých let přes trauma totalitního násilí, tzv. rozstřílené renesance, až po výboje postsovětského období a silně politizované umění současnosti. Do ukrajinského kontextu zasazuje tvorbu Kazimira Maleviče či El Lisického jako tvůrců, kteří měli značný vliv na podoby světového umění, ale i regionálního kontextu. Kniha přináší kritickou reflexi ideologických zásahů do kulturního prostoru, přičemž akcentuje zásadní rozdíl mezi ukrajinským a ruským prostředím. Zatímco v Rusku byla disidentská kultura častěji vnímána jako marginální, v Ukrajině se politický a umělecký disent stal nedílnou součástí kulturního vědomí – od aktivit Ally Horské a Vasyle Symonenka v šedesátých letech až po dnešní díla Nikity Kadana nebo Žanny Kadyrové.
Zvláštní důraz je kladen na období po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991, kdy se ukrajinská umělecká scéna dynamicky proměnila v důsledku revolucí, válek i postupného sbližování se západními uměleckými institucemi. Autorka výmluvně líčí kulturní energii země, která čelí vnějšímu ohrožení a vnitřní nejistotě s tvůrčí vytrvalostí, již sama označuje za „stav permanentní revoluce“. Reflektuje jak politicky radikální výboje avantgardy, sklony k mysticismu, tak i loajální umění v období Sovětského svazu. Neopomíjí ani fotografii, performance (například známé akce skupiny Femen, dokumentace Skupiny SOSka) nebo průniky umění směrem k digitálnímu umění.
Kniha vychází v aktualizované verzi oproti původnímu ukrajinskému vydání z roku 2019, a to v překladu Karolíny Kučerové. Významným rysem publikace je propojení akademické erudice s publicistickým jazykem, který z ní činí přístupnou a čtivou příručku nejen pro odborníky, ale i pro širokou veřejnost se zájmem o umění, kulturu a současné dějiny východní Evropy. České vydání je vybaveno předmluvou slavisty a překladatele Tomáše Glance, v níž poukazuje na složitý úkol psaní dějin ukrajinského umění, ovlivněných výraznými geopolitickými změnami. Jednotlivé kapitoly doplňuje bohatý obrazový materiál.

Publikace bude uvedena 17. září 2025 v Knihovně Václava Havla v Praze v 19 hodin. Křtu a diskuze se zúčastní slavista a překladatel Tomáš Glanc, umělkyně a pedagožka Alice Nikitinová a historička umění Milena Bartlová zabývající se metodologií dějin umění. Debatu povede František Zachoval, ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové.
České vydání připravila Galerie moderního umění v Hradci Králové s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury České republiky.
Zdroj, foto: Galerie Moderního Umění