Tipy na dekorace pro krásnější podzim a zimuTipy na dekorace pro krásnější podzim a zimu Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty Jak vyrobit budku z prkna?Jak vyrobit budku z prkna? Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Vánoční strom
Soutěžte s námi o 400 skvělých výher !!!
do startu zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 24.11. 2017
Dnes má svátek Emílie
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Se šikulou za zvířátky

30. 11. 2010 | Knižní tipy
Název knihy: Se šikulou za zvířátky
Autor: Jitka Fořtíková a kol.
Nakladatelství: Portál
Rok vydání: 2010
Počet stran: 72 str.
Cena: 149 Kč

Jak zabavit nadané dítě ve věku 3 až 5 let. První titul svého druhu, který se zaměřuje specificky na aktivity pro nadané děti v předškolním věku, a také první metodický materiál pro předškolní pedagogy, jak identifikovat a zabavit dítě s rozumovým nadáním v mateřské škole.

se-sikulou-za-zviratkyKniha na pozadí týdenního programu s tématem zvířat představuje přístup ke vzdělávání mimořádně nadaných předškoláků ověřený se skupinou dětí odpovídajícího věku. Úvodní část seznamuje se základy diagnostiky, zásadami pro práci s nadanými dětmi a radami, jak pracovat s nadanými dětmi v rámci běžného kolektivu. Hlavní část knihy tvoří konkrétní projekty, tipy na činnosti, pracovní listy a hry. Publikace je určena pedagogům mateřských škol a zájmových útvarů pro předškolní věk, studentům předškolní pedagogiky, rodičům zvídavých dětí. Knížka je určena nejen učitelkám mateřských škol, ale i rodičům zvídavých dětí, kteří využijí nápady jako inspiraci pro zajímavý program se svými ratolestmi. Bloky aktivit umožní dětem získat nové poznatky z oblasti živé přírody, využít různé techniky při výtvarném vyjádření zážitků k danému tématu a rozvíjet logické uvažování a rozumové dovednosti. Cílem uváděných programů je, aby se děti seznámily s jednotlivými skupinami zvířat, dokázaly určit jejich společné rysy, osvojily si jednoduché poznatky o životních podmínkách živočichů a aby pochopily význam přírody pro člověka a potřebu ji chránit. V úvodní části se čtenář dočte, jak pozná nadané dítě, seznámí se základy diagnostiky, zásadami pro práci s nadanými dětmi, radami jak pracovat s nadanými dětmi v rámci běžného kolektivu. Hlavní část knihy tvoří konkrétní projekty, tipy na činnosti, pracovní listy a hry. Jde o první titul svého druhu, který se zaměřuje specificky na aktivity pro nadané děti v předškolním věku.

Ukázka z knihy Se Šikulou za zvířátky:

PODPOŘIT KOMUNIKAČNÍ A SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI
Děti s intelektovým náskokem mívají již v předškolním věku problémy s komunikací s vrstevníky. Někdy tíhnou ke kolektivu starších dětí nebo výrazně preferují společnost rodičů či jiných dospělých. Ve školce, kde oddělení jsou uspořádána podle věkových kritérií, může nadané dítě v tomto smyslu strádat. Proto je velmi podstatné, aby rodiče a také učitelé věnovali dostatečnou pozornost začlenění nadaného dítěte mezi ostatní děti, aktivně jim pomáhali hledat partnery pro komunikaci a nenechávali je zůstávat v ústraní při individuální hře. Stejně podstatné je kompenzovat někdy oslabené sociální návyky. Umožnit těmto dětem, aby dostaly více času na oblékání, sebeobsluhu při jídle, neposmívat se problémům s motorikou. Jejich často oslabená hrubá i jemná motorika jim může znepříjemňovat jejich sociální dovednosti.

KOMPENZOVAT SLABÉ OBLASTI A HARMONIZOVAT OSOBNOSTNÍ SPECIFIKA
Povahově se nadané děti velmi liší. V jejich řadách najdeme výrazné extroverty vedle tichých a uzavřených jedinců. Oba tyto typy mají svůj styl projevů a je třeba k nim jinak přistupovat. Oba typy mohou mít svá slabá místa, kterým je třeba v kombinaci se zvýšeným nadáním věnovat pozornost. Introvertní nadaný bude potřebovat vtáhnout do hry, je důležité více na něj mluvit, dát mu prostor se projevit. Jinak bude utíkat do vlastního světa svých představ, vytvářet si imaginární kamarády a izolovat se. Extrovertní nadaný bude mít tendenci řídit skupinové aktivity, bude chtít být vždy a ve všem první a nejvíce vidět, bude nutit okolí přijmout jeho představy o fungování programu. Při nerespektování těchto jeho „přehnaných“ požadavků bude propukat v záchvaty vzteku a hysterie. Není možné všem těmto situacím předejít, nicméně pokud si jich budeme vědomi, můžeme některým takto vyhroceným situacím zabránit.

NEAUTORITATIVNÍ JEDNÁNÍ A RESPEKTOVÁNÍ
Mimořádně nadané děti jsou velmi citlivé na kritiku a autoritativní zacházení, a to ještě mnohem0 více než děti z běžné populace. Již v předškolním věku mohou od dospělých očekávat jednání jako s partnerem, odmítají striktní pravidla a jednání z pozice moci. Vyplácí se trpělivost a vysvětlovat a vysvětlovat… Kdykoli totiž uslyší racionální argument, je možné se s nimi najednou na všem domluvit, i kdyby to zpočátku vypadalo, že domluva není možná. Nadané děti jsou někdy velmi konkurenční, jsou často zvyklé jednoduše vyhrávat v kolektivu vrstevníků, obzvláště když se jedná o intelektové úlohy. Na druhé straně mohou velmi často selhávat v oblasti sportovní a pohybové, někdy i v oblasti kreslení. Jinými slovy, je velmi důležité tyto děti naučit smířit se s prohrou, neúspěchem či vlastní nedokonalostí. Vést je k tomu, že je přirozené, že někomu jdou tyto věci a druhému zase jiné. Nedá se říci, že existuje jednoduchá cesta, jak tento problém snadno a účinně vyřešit. Cesta je dlouhá a chce značnou dávku trpělivosti. Prostředkem je zadávání úkolů, které se dají vyřešit jen spoluprací ve skupině, snížit tlak na výkon, občas zařazovat aktivity, kde prohrát je stejně cenné jako vyhrát. Při neúspěchu je dobré dítě orientovat na hodnocení procesu, jak k výsledku došlo, k uvědomění, že i když nejsem nejlepší, už to, že jsem se hodně snažil, má obrovskou cenu. Zařadit hry, kdy ten, který nejvíce pomáhal druhým, snažil se v průběhu zapojit na maximum a hrál fair, je automaticky vítězem.

O autorech:

PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D., je autorkou několika monografií k problematice vzdělávání nadaných dětí a editorkou publikací k problematice edukace nadaných dětí.
Mgr. Stanislava Kuruczová a Bc. Petra Vaňková, Dis., jsou vedoucí učitelky projektu Malý šikula při Centru nadání, vedou klub pro identifikované mimořádně nadané děti.
Mgr. Pavlína Beránková, učitelka primárního stupně ZŠ, je autorkou předloh pracovních listů.


Tuto knihu Se Šikulou za zvířátky koupíte v knihkupectví a na internetových stránkách nakladatelství Portál.

PetraC
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !