Květina je především symbol rozkvetlé jarní přírody, ale o to více nám různobarevné květy právě v realitě krátkých zimních dnů mohou zvednut náladu a navodit optimističtější atmosféru. Češi se od revoluce naučili květiny kupovat, průměrně jich ročně pořizují za 800 korun. Vybírat mohou z velmi široké nabídky květinové produkce z celého světa, i v tomto případě však platí, že zahraniční nemusí být nutně lepší. Čeští pěstitelé květin nabízejí svým zákazníkům stále širší škálu domácí kvality.
Řezané květiny z afrických plantáží
Nejviditelnějším prodejním sortimentem jsou pro většinu
nezasvěcených řezané květny, které jsou prakticky nezbytným doplňkem
narozeninových darů, rodinných oslav nebo zamilovaných setkáních. Ačkoliv tyto
květiny mnohdy vypadají povědomě a asociují představu čerstvě utržené květiny
z české louky, pravda je někde úplně jinde. Na pultech květinářství je
totiž mezi řezanými květinami jen zlomek původní české produkce, ostatní
rostliny absolvují před prodejem tuzemským zákazníkům dlouhou cestu za
zámořských plantáží. „Důvody zániku produkce řezaných květin v Čechách
jsou poměrně jednoduché. Tím zásadním je
samozřejmě cena, protože i přes velké dopravní vzdálenosti jsou vstupní náklady
zahraniční produkce tak nízké, že konečná cena stále mluví v její
prospěch. Po revoluci zde samozřejmě byl na
trhu velký hlad po zahraničním zboží. A sportovně je třeba přiznat, že
v této kategorii nabízí zahraniční pěstitelé kvalitnější a modernější
sortiment,“ říká místopředseda Svazu květinářů a floristů ČR, ing Petr
Nachlinger. „Produkce se přesunula už i z tradičních zemí typu Nizozemsko
spíše do Afriky.“ Čeští pěstitelé, kteří
se s novu situací dokázali vyrovnat, přešli většinou na produkci hrnkových květin.
Prevence Čechů se mění
Ústup z pozic na poli řezaných květin však české producenty nemusí tolik mrzet. Zatímco dlouhodobě preferovali Češi právě tento segment, v posledních letech se karta začíná obracet ve prospěch hrnkových květin. Vypozorovat lze také další změny tuzemských nákupních zvyklostí. „Stoupá poptávka po balkónových a záhonových rostlinách a také mírně po květinách okrasných květem na úkor květin okrasných listem,“ přidává podrobnosti ze světa pěstitelů Ing. Nachlinger. Co se naopak nemění, jsou již tradiční data s největším náporem zákazníků. Češi přináší do domovů květinovou radost především u příležitostí Vánoc, Valentýnu, a v posledních letech opět také Mezinárodního dne žen nebo Dne matek.
Není květina jako květina
Stejně jako u dalších zemědělských komodit, můžeme také
v případě květin volit v široké nabídce tuzemských i zahraničních
produktů. A také zde se vyplatí zemi původu zjistit. „Když to řeknu lidsky,
jsou květiny vypěstované v českém prostředí méně rozmazlené. Vyznačují se
nejen obecně vysokou kvalitou, ale především životností a trvanlivostí. Je to
logicky dáno i dlouhou cestou, kterou zahraniční květiny musí absolvovat po
moři i po souši,“ představuje českou produkci Ing. Jiří Horák, předseda výše
zmíněného svazu květinářů a floristů. „České květiny jsou prostě pěstované
v našich podmínkách a to je samozřejmě znát. Naštěstí to lidé postupně
zjišťují a nám se daří prakticky celou produkci udat právě na domácím trhu.
V menším množství prodáváme květiny také na Slovensko nebo do Německa,“
doplňuje své informace Horák.
Vánoční hvězda v české trikolóře
Rukama českých pěstitelů stále častěji prochází také
oblíbená vánoční hvězda. „Podíl tuzemských oproti dovezeným stoupá a domnívám
se, že již dokonce tvoří většinu. Vánoční hvězda je totiž choulostivá na
přepravu, zejména na dodržení požadovaných teplot. Při standardně dvoudenní
cestě ze zahraničí ve tmě a častější manipulací s květinou musí zákazník
následně počítat s nižší trvanlivostí,“ připojuje Petr Nachlinger zajímavý
postřeh.
Naděje na další zlepšení
Prodej květin rostl od poloviny devadesátých let až o deset procent ročně, v posledních dvou letech se dostavila stagnace. „Je to dáno logicky i tím, že nárůsty ze stavu devadesátých let byly samozřejmě jednodušší než při současných číslech,“ vysvětluje rovnající se křivku Ing. Horák, ale při pohledu na západní Evropu je i nadále mírným optimistou. „Například v Nizozemsku, Německu nebo Švýcarsku se květiny obecně kupují mnohem více. Je to dáno jinou kulturou a především specifickým vývojem tohoto odvětví v předlistopadovém Česku. Květiny však patří do českých domovů a já pevně věřím, že v tomto se situace u nás bude zlepšovat.“
Autor: Mgr. Pavel Pillár