Nejznámější český houslista Pavel Šporcl si nepotrpí na pompézní gesta. Oslavu svého nového alba Pocta Janu Kubelíkovi v Obecním domě však pojal ve velkém a na místo dorazil v historickém kabrioletu řízeném indickým sluhou, tak jako za starých časů sám houslista Kubelík a přímo před Obecním domem zahrál Drdlův Souvenir.
Podpořit album a oprášit své houslové dovednosti přišli také Leona Machálková, Vojta Dyk, Petr Janda, Jan Maxián, Jan Vondráček, Martin Zbrožek a starosta Prahy 1 Petr Hejma, který převzal nad křtem záštitu. Programem provázel jeden z nejznámějších českých moderátorů, Alexandr Hemala.

Jedním z kmotrů alba se stal i herec a nadaný hudebník Vojta Dyk. „S Pavlem jsem měl poprvé příležitost vystupovat jako host na jeho turné Pocta mistrů v roce 2013. Tehdy jsme předvedli skladbu Mussete od Johana Sebastiana Bacha. A navíc jsem si díky němu mohl s filharmonií zazpívat árii Rusalky – Měsíčku na nebi hlubokém. To pro mě znamenalo hodně a jsem za tu příležitost rád,“ přiznává Vojta Dyk. Vojtěch, který se na křtu potkal se svým bývalým kolegou z nyní už nevystupující kapely Nightwork, Janem Maxiánem, předvedl spolu s ním improvizovanou dvouruční hru na housle vypůjčené od Pavla Šporcla. Nevídanou interpretací hry na housle tak doplnili hvězdný houslový sbor hrající na počest nové desky Humoresku od Antonína Dvořáka.

Skladby Jana Kubelíka možná nejsou zrovna novinkou roku, se svým neuvěřitelným talentem a strhujícím charisma se ale Kubelík dostal na úplnou světovou špičku. „Kubelík byl skvělý houslista i skladatel, celý život na sobě nepřestal pracovat. Napsal 6 houslových koncertů a mnoho dalších skladeb a úprav. Hrál tehdejší aristokracii, byl oblíbencem královny Viktorie a jeho koncert v San Francisku sledovalo naživo téměř sto tisíc lidí. To jsou čísla, o kterých se současným hudebníkům může jen zdát,“ směje se Pavel Šporcl.
Kubelík byl známý svou zapálenou hrou, kterou dokázal diváky uhranout. Podobně popisuje zpěvačka a kmotra desky, Leona Machálková, i Pavla Šporcla. „V minulosti jsem byla na nejednom Pavlově koncertě. Působil na mě velmi suverénně, je vždy pánem situace, umí vám dát silný zážitek a je si toho s pokorou vědom. Je to zkrátka velký umělec,“ vyjadřuje se v superlativech známá zpěvačka, které housle rozhodně nejsou cizí. „Naposledy jsem “veřejně” hrála na housle na vánočních koncertech s Orchestrem Karla Vlacha, přiměl mě k tomu dirigent Dalibor Kapras a já jsem souhlasila. Mělo to v publiku veselý ohlas a já jsem nakonec měla také radost. Doma si občas zahraji jen tak, nebo něco opráším před koncertem se svou kapelou,“ dodává.
Svůj talent na této „oslavě houslí“, jak sešlost pojmenoval sám pořadatel a hlavní tvůrce, Pavel Šporcl, předvedli mnozí talentovaní houslisté. S dcerou Violettou Pavel zahrál jednu větu Sonáty pro dvoje housle od Jean Marie Leclair jako pozornost k narozeninám své manželky Báry Kodetové a vystoupili mladí houslisté ze třídy paní učitelky Markéty Vybíralové. Interpretaci samotného Kubelíka pak hosté zaslechli v dokumentu z nahrávání desky se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, který se na křtu promítal.
Byla by nesmírná škoda, kdyby umělec takového formátu a zapálený český vlastenec upadl v zapomnění. „Kubelík byl absolutní superstar tehdejší doby, něco jako dnešní popstars. Jeho vystoupení byla až mystická, on věděl, jak si podmanit a uhranout publikum. Měl svého indického sluhu a stěhoval se do různých zámků. Na jejich údržbu a finanční záležitosti spojené s provozem ale neměl čas, a i proto ke konci života takřka zbankrotoval a zbyly mu pouze housle a byt v dnešní Kubelíkově ulici,“ vypráví houslista Pavel Šporcl.
Zdroj, foto: Archiv Pavla Šporcla