Přechod do školky je proces, který vyžaduje citlivost, porozumění a podporu. S láskou, trpělivostí a pozorností k potřebám vašeho dítěte můžete tento významný krok usnadnit a vytvořit pevný základ pro jeho další vzdělávání. Počáteční tři měsíce jsou pro dítě víceméně seznamovací a proto se může stát, že ačkoliv se dítě první dny do školky těšilo, může se po chvíli vše obrátit. Vždy je důležité děti podpořit tak, aby se ve školce cítily přijímané a v bezpečí. Ale jak na to?
Pozitivní nastavení, ale také realita
Rodiče si mohou dělat starosti, jak dítě nové prostředí zvládne. Paradoxně právě tyto obavy mohou vyvolávat nejistotu v dítěti – to se na totiž ve věku kolem 3 let ještě významně spoléhá na své rodiče. Proto všem pomůže, když je nálada kolem nové školky pozitivní. Jinými slovy to znamená důvěřovat dítěti i školce, že všechno zvládnou, užijí si pestré hry a najdou nové kamarády. Povídejte si s dítětem, jaké to v mateřské škole bude, co příjemného bude prožívat, kdo z kamarádů už ve školce je, co vše se naučí apod. Rozhodně se ale nevyhýbejte věcem, které nemusí být úplně pozitivní. Mluvte i o pravidlech, která ve školce budou platit, o ostatních dětech, se kterými bude třeba se dělit o hračky, o různých povahách dětí. Můžete si třeba s postavičkami neby plyšáky zahrát na školku. Ve hře může dítě lépe vyjádřit svá přání a obavy.Psychická pohoda až na prvním místě
Nastavení rutiny
Tipy, co vyzkoušet:
• Dejte si spolu snídani a povídejte si o tom, co se bude ten den dít.
• Dejte také dítěti něco malého, co mu připomene domov – například oblíbenou hračku. Může to být oblíbený plyšák, hodinky s vyznačeným časem vyzvednutí. Tento předmět mu může dodat pocit bezpečí.
• Vytvořte si svůj loučící rituál. Můžete dát dítěti pusinku do dlaně, kterou si bude celý den „držet“ nebo třeba namalovat na ruku srdíčko. Když ho dítě zmáčkne, dá mamince vědět, že na ni myslí. Maminka může mít druhé do páru. Fantazii se meze nekladou.
Komunikace s učiteli
Přijímejte pocity dítěte
Při rozloučení se svým dítětem buďte pevní, ale citliví. Ujistěte ho, že se vrátíte, a že jej odevzdáváte (někdy doslova) do bezpečných rukou. Krátké a jasné rozloučení je obvykle lepší než dlouhé a opakované loučení, které může dítě zbytečně rozrušit. Učitelé velmi často zažívají, že dítě pláče, protože nechce, aby rodič odcházel, ale jakmile je pryč, běží si dítě vesele hrát. Pláč je v pořádku – vyjadřuje obavu z odloučení od rodiče, z neznámého prostředí. Pláč se proto nesnažíme přerušit například odvedením pozornosti. Víc dítěti pomůžeme, když jsme s ním a potvrzujeme mu jeho pocity: “Vím že jsi smutný, chtěl bys tatínka, maminku, ano, to je v pořádku”. Dítě cítí, že je vyslyšeno, že mu rodič i učitel rozumí a samo v sobě rozpoznává, co je zdrojem jeho smutku. To je cesta, jak i do budoucna zdravě zacházet s emocemi.
Zdroj, foto: Lesní MŠ
Jeřabiny - nejoblíbenější recepty
Hrajte s námi SUDOKU online !
Školní rok a školní prázdniny v roce 2025/2026
Jiří Lábus v komedii Milion









