Nejlepší velikonoční beránek?Nejlepší velikonoční beránek? MDŽ nebo Den matek?MDŽ nebo Den matek? Jak vyfouknout velikonoční vajíčkoJak vyfouknout velikonoční vajíčko Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Velikonoční nadílka
Soutěžte s námi o 350 skvělých výher
do konce zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 29.03. 2024
Dnes má svátek Taťána
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Za dobrým číšníkem na kraj světa…

23. 05. 2010 | Zajímavosti

Příjemné prostředí, chutné jídlo a dobré ceny dávají restauraci šanci, že ji navštívíme ještě jednou. Ne jednou, ale opakovaně se do restaurace vrátíme, pokud nám nabídne profesionální personál, obsluhu na špičkové úrovni. Pak jsme ochotni přehlédnout i drobné nedostatky v jídle, pití či interiéru restaurace. Kolik českých restaurací se však řídí léty prověřeným a celosvětově uznávaným pravidlem, že host jde za dobrým číšníkem, a to i v případě, že číšník změní své působiště?

 

V České republice je úroveň obsluhujícího personálu všeobecně na velmi nízké úrovni. Proč? „Protože u nás nejsou zaměstnanci v tomto oboru dostatečně motivováni ani kultivováni. Protože vzdělání obsluhujícího personálu končí absolvováním oboru číšník a do dalšího vzdělávání pak už nikdo neinvestuje, ani zaměstnavatelé ani sami zaměstnanci. A na základní úrovni je bohužel i jazyková vybavenost našich číšníků,“ konstatuje Michal Nikodem, zakladatel poradenské kulinářské společnosti a majitel kulinářského ateliéru.

 

Dobrý den, vítáme Vás!

Nejspíš se tedy nemůžeme divit, když už při vstupu do náhodně vybrané restaurace v Čechách zažijeme něco jako studenou sprchu. Obsluha vůbec nezaregistruje náš příchod, nepozdraví, neusměje se na nás. „To je ignorace základních pravidel slušného chování! Přitom právě tyto momenty působí velice silně na podvědomí hosta, který se díky nim buď cítí anebo necítí v restauraci dobře,“ upozorňuje Michal Nikodem. Když se dobře necítíme, aniž bychom si to uvědomovali, začneme hledat v restauraci nedostatky. Třeba oblečení personálu. Nemělo by  být jednotné, ve stylu interiéru a v souladu se značkou restaurace? Zástěry s logem dodavatele kávy jsou přece přípustné jenom v restauracích nižší kategorie!

 

Obsluha by nás správně měla při příchodu hlasitě pozdravit, usmát se, dívat se nám přímo do očí, pozvat nás dál, nabídnout pomoc s výběrem místa v restauraci, usadit nás a předat jídelní a nápojový, případně dezertní nebo i jiný lístek. Tento krátký uvítací rituál obsluhu nic nestojí, zato navodí příjemnou atmosféru a vzájemnou důvěru. Obě strany jsou spokojeny, host se cítí opečováván, číšník má šanci na vyšší výdělek. „Je dokázáno, že na hosta nejvíce zapůsobí první a poslední moment, na základě kterého si udělá celkový obrázek o restauraci. Na tomto dojmu záleží, jestli se host bude vracet a jakou bude o restauraci šířit pověst,“ vysvětluje Michal Nikodem.

 

Máte přání? Co Vám můžeme nabídnout?

Možná se rozhodneme dát netečnému personálu druhou šanci. Tu si nezaslouží, pokud od nás převezme objednávku slovy „Co to bude?“, „Už jste si vybrali?“ nebo se jen tak beze slov postaví ke stolu a vyčkává. V tomto případě je nejvyšší čas dát se na ústup. Pokud se však obsluha zdvořile zeptá „Máte přání?“ nebo „Co Vám můžeme nabídnout?“, je vše v nejlepším pořádku. „Místo odpovědi může host použít otázku „Co byste mi doporučil(a)?“, na kterou je profesionál vždy připraven, položí hostu pár doplňujících otázek a navrhne varianty splňující jeho představy. Obsluha by měla znát veškerý nabízený sortiment a měla by umět popsat,
jak daný pokrm vypadá a z čeho se skládá,“ radí Michal Nikodem a dodává: „obsluha musí hostu na konci objednávky rozhodně poděkovat!“

 

Děkuji. Prosím. Dobrou chuť.

Úroveň obsluhy poznáme také podle toho, jak často používá slovo „děkuji“ a „prosím“. „Profesionální personál poděkuje vždy, když od hosta něco očekává a ten mu vyhoví. Jakmile přijme číšník od hosta objednávku, má vždy poděkovat. Pokud je hostův stůl plný, obsluha
na něj chce položit další nápoj nebo pokrm a host uvolní na stole místo, číšník má vždy poděkovat. Při obsloužení každého hosta u stolu má říct obsluha „prosím“. Po obsloužení všech hostů u stolu se má číšník ujistit, zda je všechno v pořádku, a popřát dobrou chuť,“
říká zakladatel poradenské kulinářské společnosti Michal Nikodem. Během celé naší návštevy restaurace by obsluha měla také citlivě sledovat, jestli něco nepotřebujeme, a v případě potřeby přistoupit ke stolu se slovy „Je (bylo) všechno v pořádku?“, „Máte další přání?“. Když budeme chtít platit, obsluha by nám měla vždy odpovědět „ano prosím“.

 

Děkujeme za návštěvu a přejeme hezký zbytek dne!

V českých restauracích se bohužel velmi často setkáváme s tím, že je na nás obsluha příjemná a usměvavá až v momentě placení. Zřetelného „děkuji“ a alespoň letmého úsměvu se tak obvykle dočkáme až po zanechání spropitného. A stejně neprofesionální chování nás čeká i při odchodu z restaurace, kdy nám obsluhující personál odpoví na pozdrav pouze v případě, že se zrovna nachází v blízkosti východu. Pokud neřekneme „Nashledanou“ jako první, obsluha se s námi pravděpodobně ani nerozloučí. „Správné, nenucené rozloučení s hostem by mělo být větami „Děkujeme za návštěvu, rádi Vás opět uvidíme, přejeme hezký den!“. Když obsluha navíc pomůže hostu s oblečením, otevřením dveří a osobně ho vyprovodí,
host získá pocit výjimečnosti a příště ocení, že se o něj obsluha starala i po zaplacení,“ uzavírá Michal Nikodem.

 

Za dobrým číšníkem na kraj světa…

Usmíval se na vás číšník, používal slovo „děkuji“ a „prosím“, popřál vám dobrou chuť? Pokud ne, na kraj světa za ním určitě nepůjdete. Nechoďte ale ani znovu do restaurace, kde pracuje. Poohlédněte se po jiné restauraci nebo požádejte o doporučení své přátele, kteří vám jistě ochotně prozradí, kde se dobře vaří a odkud nebudete odcházet rozladění a se špatnou náladou. Na profesionální personál máte právo stejně jako na kvalitní jídlo!

 

Zdroj: Ola Kala


Mirka Bali

ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
Hodnocení
Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
 
Čtěte také



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
ale tolik restaurací u nás není. A potřebuju-li se najíst, tak dávám důraz spíš na kvalitní jídlo a prostředí, a pak teprve na to, aby číšník nebyl nepříjemný.
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles