Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024 8 rad, než se rozhodnete vyběhnout8 rad, než se rozhodnete vyběhnout Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Úterý 23.04. 2024
Dnes má svátek Vojtěch
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Chytrá žena

Žádné třídy a hybridní výuka. Jak bude vypadat škola 21. století?

29. 08. 2021 | Výchova
-Komerční sdělení-

V mnoha odvětvích se mluví o tom, že koronakrize pomohla urychlit změny, které by se jinak prosazovaly i několik desetiletí. Jednou z těchto oblastí je jistě školství. Jak by měla vypadat škola, která připraví studenty na pracovní trh 21. století a proč to tak zatím u nás ani po 20 letech od začátku nového milénia stále není?

Pozitivní vzdělávání


„Problém našeho školství vidím v tom, že se namísto rozvíjení silných stránek jednotlivých studentů a jejich osobní motivace zaměřujeme na to, aby všichni žáci dosahovali stanovené úrovně znalostí ve stejných předmětech. Třída není skupina lidí se stejnou schopností vnímat a porozumět látce. Klást všem totožné cíle může být neefektivní a demotivující jak pro žáky, kteří v daném předmětu vynikají, tak pro ty, kteří excelují jinde. Motivovaní studenti fungují daleko samostatněji a jsou aktivnější, učitel tak má kapacity věnovat se individuálním potřebám jednotlivých žáků,” říká Martina Přenosilová, zakladatelka bilingvní škole Beehive International.

BeehivePozitivní vzdělávání vychází z principů pozitivní psychologie a klade důraz právě na silné stránky jednotlivce, hledá a rozvíjí jeho talent a vlohy. „Za pět let se u nás budou učit technologie individuálně přizpůsobené potřebám dětí, učitel bude zejména kouč. Do školy budeme chodit 4x v týdnu. Za deset let zrušíme třídy, uděláme skupiny a kluby podle zájmu a talentu dětí,” sdílí svoji vizi zakladatelka Beehive.  

Digitální technologie


Využívání digitálních technologií Martina Přenosilová ve své škole podporuje od jejího založení. „Při vhodném využívání moderních technologií v hodinách jsou žáci produktivnější a zapojují se více do výuky,” říká. To potvrzuje i analýza České školní inspekce z roku 2015, podle které jsou žáci v „digitálních třídách“ aktivnější a motivovanější. Využívání internetu a moderních technologií studenty povzbuzuje k vyhledávání vlastních informací k danému tématu spíše než k pasivní konzumaci informací. Přesun výuky od papírových učebnic a sešitů do online prostředí podle Přenosilové urychlí proměnu role školy do výchovné a podpůrné. Každodenní práce s digitálními technologiemi je navíc pro studenty prvním krokem k jejich pokročilému a kreativnímu využívání. Předpokládá se totiž, že v budoucnu bude většina profesí vykonávaných lidmi vyžadovat informatické myšlení a pokročilé ovládání digitálních technologií. Úroveň digitálních dovedností bude určovat startovní čáru nové generace.

Důraz na soft skills


Prohlubování tzv. soft skills se v českém školství na rozdíl třeba od britského nebo amerického opomíjí. Přitom právě měkké dovednosti, které mají vztah k emoční a sociální inteligenci, jsou předpokladem pro úspěšné pracovní i osobní vztahy nebo produktivitu. U studentů bychom měli rozvíjet kritické myšlení, rozhodovací a analytické schopnosti a samostatnost stejně tak jako týmovou spolupráci. Přirozenou součástí výuky by měly být diskuze, myšlenkové mapy nebo práce ve skupinkách. V posledních měsících se také ukázalo, jak důležité je, aby byli žáci adaptabilní na změny.

Hybridní výuka


Kombinace prezenční a distanční výuky byla ve světě tématem už dávno před koronavirovou krizí. Rodiče dnes v rámci pracovního trhu často cestují a chtějí, aby děti zůstaly v kontaktu s jazykem a se svými kamarády. Distanční nebo částečně distanční program je řešením také pro studenty, kteří jsou například dlouhodobě nemocní. Podle zprávy České školní inspekce z listopadu 2020 téměř polovině dotazovaných žáků na jarní distanční výuce nejvíce vyhovovalo právě to, že si mohli různé činnosti střídat podle svého a dělat je svým tempem. Více než třetině pak školní povinnosti zabraly méně času než během prezenční výuky.

Jazyky co nejdříve


Podle průzkumu Eurostatu z roku 2016 ohodnotilo necelých 12 % Čechů svoji znalost prvního cizího jazyka jako velmi dobrou. Na Slovensku to byla třetina dotázaných. Méně než my si v Evropě v jazycích věří jen Italové. Přitom právě sebedůvěra hraje ve schopnosti domluvit se cizí řečí zásadní roli. „Děti na českých školách obvykle jen biflují slovíčka a nesmyslně těžkou gramatiku. Při prvním setkání s jazykem v praxi se však nedokážou zeptat ani na cestu,“ říká Martina Přenosilová z bilingvní školy Beehive. Častým problémem je, že dítě s jazykem začíná příliš pozdě. Pokud má jedinec dosáhnout v druhém (vedle mateřského) jazyce vysoké úrovně, je podle odborníků ideální, aby s výukou začal do šesti let. Ideální je proto konfrontovat dítě s angličtinou již v mateřské škole. „Názor, že by učení cizích jazyků kazilo dětem dětství, je absolutní nesmysl. U nás ve školce se děti učí angličtinu tak přirozeně, jak jen to jde. A ano, má to velký smysl. V době, kdy se děti, které jsou teď na základních školách, dostanou na pracovní trh, bude angličtina naprosto samozřejmým pracovním nástrojem všech,“ dodává Přenosilová.

Více informací najdete na webu www.beehive.cz




Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !