8 rad, než se rozhodnete vyběhnout8 rad, než se rozhodnete vyběhnout Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! MDŽ nebo Den matek?MDŽ nebo Den matek?
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Neděle 05.05. 2024
Dnes má svátek Klaudi
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

10 důvodů, proč není radno přeceňovat vysvědčení

27. 01. 2014 | Výchova
V anketě Největší Čech, v níž si lidé volili největší osobnost naší historie, se umístila Marie Terezie v třetí desítce. Vsadil bych se, že pokud by se pořádala anketa, v níž by měli školáci označit naopak nejneoblíbenější postavu historie českých zemí, byla by Marie Terezie žhavou adeptkou na celkové vítězství, zvláště v době blížícího se vysvědčení.

Začátky školního vysvědčení ve formě úřední listiny se datují právě do doby druhé poloviny 18. století, kdy byla Marií Terezií zavedena i povinná školní docházka. I když zpočátku se podle dostupných pramenů vydávalo vysvědčení nikoliv dvakrát ročně, ale jen na konci posledního povinného ročníku.

Vysvědčení tedy přežilo dodnes a určitě se jedná o důležitý okamžik v životě školáka. Samozřejmě vysvědčení napjatě očekávají nejen samotní školou povinní, ale logicky i rodiče. Každé vysvědčení si bezesporu zaslouží zhodnocení, ocenění a v mnohých případech také plán pro lepší skóre v jeho dalším vydání. Zároveň je ale podle mě potřeba k vysvědčení přistupovat s nadledem a zbytečně ho nejen nepodceňovat, ale taky nepřeceňovat. A z jakých důvodů by se vysvědčení nemělo přeceňovat?

vysvědčení1) Známka má pouze kvantitativní charakter


Školní stupnice už je dlouhá léta zaběhnutá a standardizovaná. Asi každý jejímu principu rozumí, ale svým charakterem je konkrétní známka spíše pouze jakousi „rychlou informací“. Naproti tomu některými odborníky preferované slovní hodnocení je naopak charakteru čistě kvalitativního, jehož nevýhodou je ale riziko nicneříkajících a univerzálních vět. V téměř každém oboru však platí, že pro získání komplexnějšího obrázku a pro vyvození jakýchkoliv závěrů je třeba mít k dispozici jak informaci kvantitativní, tak i kvalitativní povahy.

2) Každý učitel má jiný metr


Není žádnou výjimkou, když se žák-jedničkář na jedné škole toho ve skutečnosti v daném předmětu naučí mnohem méně než žák-trojkař z jiné školy. Názorně se tento nesoulad odkryje například při přechodu na jinou školu. I odborníci na vzdělávání se víceméně shodují na tom, že rozdíly mezi jednotlivými školami a někdy i mezi třídami v rámci jedné školy jsou příliš velké a zvyšující se rozdílnost ve znalostech jednotlivých studentů dnes prostupuje všemi stupni naší vzdělávací soustavy.

3) Naše stupnice je příliš úzká


Pětistupňová škála známek není v evropských zemích úplně ojedinělá (i když častější je v obráceném gardu), rozhodně však není převažující. V řadě zemí mají učitelé možnost hodnotit v rozmezí 1 až 10, třeba v Belgii dokonce na škále 1 až 20. Sám jsem osobně zažil několik učitelů, kteří si stěžovali, že nemohou dát na vysvědčení třeba 2+ nebo 3-, tudíž například ´horší´ či ´lepší´ dvojka je pro účely vysvědčení zkrátka jenom dvojka. Na některé žáky to pak působí demotivačně.

4) Stejná známka, jiné sdělení


Každý žák či student je jiný a každý z nich má jiný studijní potenciál. Někdo je od přírody studijním typem, kterému učení leze do hlavy takříkajíc samo, jiný má zase nadání pro něco jiného. Samozřejmě je třeba dodat, že pílí a systematickou prací lze mnohé dohnat, což platí jak ve škole, tak i v reálném životě. V každém případě stejná známka může u jednoho znamenat zcela proflákaný půlrok, zatímco u druhého poctivě odvedenou práci.

5) Nejen známkami živ je student


Zejména u těch menších školáků nemusí vždy studijní výsledky odpovídat tomu, zda chodí do školy rádi. Jsou děti, které mají školu docela rády, přitom nepatří k premiantům a na druhé straně nalezneme děti s vynikajícím prospěchem a studijním nadáním, kteří se ale z nějakého důvodu do školy netěší. Pro některé rodiče jsou ve středu zájmu pouze známky a nevěnují už takovou pozornost neméně důležitým aspektům jako např. tomu, zda se dítě cítí ve škole dobře, zda má ve škole kamarády a podobně.

6) Známky nemají příliš velký vliv na další studium


Vlivem dostatečného počtu míst na školách a slabších populačních ročníků se dnes žáci základních škol nemusejí příliš stresovat studijním průměrem pro účely přijetí na střední školu, s výjimkou elitních gymnázií. Například před deseti či patnácti lety byl u tradičních obchodních akademií běžnou podmínkou pro přijetí bez zkoušek studijní průměr 1,2-1,4. Dnes většina z nich přijímací zkoušky ani nevypisuje. Stejně tak drtivá většina vysokých škol ani nepříhlíží k prospěchu na střední škole, některé z nich spíše berou v úvahu srovnávací scio testy.

7) Vždycky je možnost nápravy


Hlavně v případě pololetního vysvědčení není ani „nedostatečná“ žádnou tragédií, v druhém pololetí může být vše jinak. Pokud jde o pětku na vysvědčení v červnu, i zde je možnost vylepšit si skóre, i když samozřejmě vytoužené letní prázdniny s reparátem na krku nejsou ideální. Každopádně má v obou případech žák či student jistotu druhé šance, což nemusí být pravidlem později v zaměstnání či obecně v životě.

8) Vzdělávání by nemělo být jen o známkách


Vzdělávání by mělo mít i jiné a vyšší cíle než jsou jedničky, vyznamenání, diplomy či tituly. Mělo by také především přispět k rozvoji osobnosti, ke schopnosti alespoň trochu se vyznat ve stále složitějším a měnícím se světě kolem nás, přemýšlet v souvislostech, naučit se kritickému myšlení, respektování mravních a etických hodnot stejně jako respektu k ostatním a je toho samozřejmě ještě mnohem více.

9) Strach z vysvědčení a z reakce rodičů může mít i špatné následky


Téměř každý půlrok v souvislosti s rozdáváním vysvědčení přinášejí média zprávy o nárůstu telefonátů na linky důvěry, v některých případech se děti bojí jít domů a bohužel existují i případy, kdy si děti pravděpodobně i kvůli problémům ve škole dokonce vzaly život. Žádné známky na světě za podobné problémy opravdu nestojí. Rodiče by se měli průběžně zajímat o prospěch svých dětí, a tak by nemělo být pro ně překvapením, jaké známky na vysvědčení jejich ratolest přinese. Křik, zbytečné scény či tresty určitě nejsou pro dítě tou pravou cestou ke zlepšení školních výsledků a k vytvoření si kladného vztahu ke vzdělávání.

10) Ani sebelepší známky nikomu štěstí nezaručí


Měl jsem spolužačku, která odmaturovala se samými jedničkami, ale přesto už ve studiu nepokračovala, protože jejím snem a profesním cílem bylo dělat účetní. Vím o případu kluka, který měl na základní škole nejlepší známky, ale přesto nešel na žádné gymnázium, nýbrž na učiliště s oborem kuchař-číšník, protože ho to zkrátka k tomuto oboru vždycky táhlo. Naopak znám třeba inženýra velmi úspěšného v technickém oboru, kterému vždy hrozilo propadnutí z jazyků. A podobných příkladů je všude kolem nás spousta. V první řadě by ale mělo jít o to, aby ze školáka vyrostl člověk, který bude v životě spokojený a třeba dosáhne i určité seberealizace či životního naplnění, k čemuž se lze dostat různými cestami. Ne vždy je k tomu potřeba skvělý prospěch nebo diplom z té či oné školy.


Autor: Jiří Matěj BRŮNA
český studijní rekordmanem


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Známky dnes pro hodně dětí moc neznamená.Vidím to kolem sebe.Hlavně,že projdu,slyším odevšad. Jsou ,ale i takoví,kterým na známkách záleží a mnohdy se trápí,když ji to nejde.
Učitelé jsou také různí.někteří jen odučí hodinu a jiným záleží na tom,aby žáci vše pochopili.
Obrázek uživatelky
profil
A co to zanmená pro další život?

Znám x lidí se supr prospěchem a nevím jakýma školama, kteří jsou za kasou v Bille, nebo dělají pomocné síly.

Naopak, čtyřkaři s šikovnejma rukama se v životě neztratí!

Taky vidím, že pokud nějaké vzdělání dokončíme, už se nikdy nikdo neptá na známky. Občas mi trhá žíly, jací studenti mají stejný titul, jako já.. Ale mají ho a to je pro společnost důležité. Zda jsou v jejich hlavě i vědomosti, to už je druhořadé..
Obrázek uživatelky
profil
Souhlasim s tim ze rodice by to nemeli tak hrotit. Je pravda ze sebevražd deti kvuli vysvedceni bylo uz hodne.
Obrázek uživatelky
profil
hezky se to čte, praxe je často jiná
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles