Poslouchejte, co se do vás vejde!
Při cestě autem, vlakem, autobusem, metrem nebo i při chůzi či stání ve frontě můžete poslouchat. Velice výhodné je využít nahrávky k učebnici, kterou používáte v hodině s lektorem. Nejnovější učebnice často nahrávky poslechů automaticky obsahují. Někdy jsou přímo součástí originálního vydání učebnice, nebo je získáte nákupem pracovního sešitu. Nejefektivnější je poslouchat text, kterému jste se v poslední hodině věnovali, a mít před sebou jeho přepis. Ten je opět součástí každé dobré učebnice.Čím více text uslyšíte, tím lépe. Do paměti se vám vryje nejen správná výslovnost a intonace. Upevníte si opět slovní spojení. Všimnete si, která slovíčka se při mluvení ve větách „ztrácí“, jak jsou slova přirozeně propojována, aby se lépe vyslovovala, na jaké slovo klade mluvčí důraz. Dostanete pod kůži, jakým způsobem získávají mluvčí čas, než pokračují v hovoru.
Častým náslechem – nejlépe až do té míry, že jste schopni text sami opakovat – posilujete jak schopnost porozumět mluvenému slovu, tak i vaši pasivní slovní zásobu. A nejen to, až budete sami mluvit, začnete postupně znít stále více přirozeně, protože začnete využívat právě ty fígle, které máte naposlouchány od rodilých mluvčích.
Sem patří všechna ta well a actually, intonační zpívání, frázování promluvy. Předpokladem samozřejmě je, že textu musíte rozumět. Ale pozor, není nezbytné ho umět analyzovat slovo od slova. Důležité je rozumět hlavním faktům a klíčovým frázím.
A co gramatika?
Opět se jí můžete učit klasicky, tedy z učebnice, ať už formou přehledů či cvičení, nebo z poznámek v sešitu. Při psaní poznámek si nezapomeňte uvést své osobní příklady, v nichž jev použijete. Hledejte aktivně kontext, v němž je použití právě této gramatiky přirozené. Prostě se učte gramatiku na základě svého života a své zkušenosti.Můžete to zkusit také netradičně. Třeba zase přes poslech. Vytvořte si svou vlastní poslechovou aktivitu, díky níž si nový gramatický jev zafixujete. A to v podobě jednoduchého transformačního cvičení. Vyberete si jeden jev. Ve francouzštině to může být třeba subjonctif. Podobně jako v jiných románských jazycích je po určitém výrazu (např. il est possible que) nutné změnit sloveso v navazující větě z oznamovacího způsobu právě do subjunktivu. To je pro nás tak nepřirozené, že s tím většina studentů dlouho bojuje. Jak tedy na to? Připravte si věty, v níž se jev objevuje. Můžete k tomu využít buď vět z učebnice, nebo si vymyslet své vlastní. Nahrajte si indicie, tedy vstupní věty či slovíčka, které vám naznačí, co máte dělat. Např. Il ne prend pas le petit déjeuner. C’est possible. Pak nechte minutu ticho. Poté nahrajte správně transformovanou větu Il est possible qu’il ne prenne pas le petit déjeuner. A takto několik vět za sebou. Když si nahrávku pouštíte, v době ticha máte za úkol říct správně transformovanou větu. A díky nahrávce máte hned okamžitou opravu. Může to působit složitě, ale když to občas zkusíte, pomůže vám to zafixovat jevy, s nimiž dlouho zápasíte. Třeba předpřítomný čas, podmínkové věty, past modals apod.
Další triky
Jak už bylo naznačeno, nemusíte si všechny věci psát. Využijte možnost svého telefonu a nová slovíčka si nahrávejte. A nejen to. Využijte focení. Když probíráte nějaké konkrétní téma, např. orientace ve městě, oblečení, jídlo, můžete si jednotlivé věci vyfotit, a pak se „zkoušet“ pohlížením obrázků v telefonu nebo tabletu.Také je dobré se obklopit právě probíraným jazykem. Nalepte si post-ity na monitor svého počítače nebo na ledničku (podle toho, co používáte častěji). Také si je můžete nalepit na věci běžné potřeby ve chvíli, kdy se je budete učit. Okopírujte si přehled anglických nepravidelných sloves nebo časování sloves v jiných, více flexních jazycích, a projděte si ho vždy, když běží v televizi nudná reklama uprostřed filmu. Nebo když jdete na záchod (toto je osvědčený trik i u takových náročných jazyků jako je třeba sanskrt.) Podobně také můžete sepsat své typické chyby a mít je pořád na očích. Pozor, v té správné podobě.
Nezapomeňte také na možnosti moderních učebnic. Cvičebnice často nabízejí řadu cvičení k probíranému tématu, které v hodině s lektorem neděláte. A k těmto cvičením je i klíč. Pro někoho je ještě praktičtější využít k dané učebnici on-line podporu. Toto je běžné už nejen v angličtině, ale i ostatních jazycích. Cvičení opět nabízí možnost okamžité opravy. A také si projděte CD-ROM, pokud je součástí učebnice. Opět na něm bývají různá cvičení, ale také třeba aktivity na trénink psaní e-mailů apod.
Váš tréninkový plán
Vypadá to možná náročně. Náš návrh proto zní – dejte si zkušební dobu alespoň 6 týdnů. Během nich dodržujte tréninkový plán. Můžete si jej sestavit sami nebo se inspirovat níže uvedeným minimalistickým plánem. Jako správný tréninkový plán totiž obsahuje i jeden odpočinkový den. Každá aktivita odkazuje na to, co jsme popsali výše.Pondělí: lekce s lektorem
Úterý: rekapitulace toho, co jste v lekci probrali, zapsání klíčových slov (Top Ten), příkladů gramatiky, příprava podkladů pro trénink (speciální půlhodinka)
Středa: práce na slovní zásobě a frázích + poslech textu (využití plonkového času)
Čtvrtek: gramatika + poslech textu (využití plonkového času)
Pátek: práce na slovní zásobě a frázích + poslech textu (využití plonkového času)
Sobota nebo neděle: příprava na další lekci, domácí úkoly, opakování, příp. poslech (speciální půlhodinka)
Kdykoli budete mít chuť: lepení post-itů, pročítání přehledu nepravidelných sloves nebo skloňování, aktualizace přehledu typických chyb apod.
Po 6 týdnech zhodnoťte své pokroky. Jistě přijdete na verzi, která bude nejvíce vyhovovat vašim potřebám. Uvidíte, že tato námaha se vám vyplatí. A třeba se i stane běžnou součástí vašeho života.
Hodně úspěchů ve studiu!