Například výměna knihy, která bývá často dárkem k vyjádření našich empatií k obdarovanému. Většinou známe jeho zájmy a víme, co čte a neměli bychom se splést při koupi a obdarování. Ale může se stát, že obdarovaný už doma stejnou knihu má, nebo i to se stává, že některé stránky v knize chybí, či jsou přeházené.
Stala–li se vám taková příhoda, určitě víte, jak je obtížné říci tomu dotyčnému, aby vám dal paragon od knihy, nebo řekl, kde knihu koupil. Někdy se dá využít při vrácení i svědectví, ale je pouze na prodávajícím, jak k takové reklamaci přistoupí.
Máte-li potřebný paragon a jdete si knihu vyměnit, že není v pořádku, musíte postupovat jako při jiné reklamaci zakoupeného zboží a prodávající má lhůtu k reklamaci 30 dnů. Zase záleží na vstřícnosti a ochotě prodávajícího, zda knihu má na skladě a vymění vám ji i při prokazatelné vadě hned, nebo si ponechá lhůtu na reklamaci. Jsou obchodníci, kteří si svého zákazníka váží a vyjdou mu maximálně vstříc.
Neváhala jsem a zkoušela si knihkupectví obvolat, zda vánoční knihu vymění. V Praze v knihkupectví Luxor mi odpověděli: "Knihu vyměníme za jinou, pokud je na skladě, když ji už nemáme, vyměníme ji hned, jak bude . Lidé vracejí knihy, protože se jim sešly stejné tituly a my knihu měníme. Nemáte-li paragon a kniha je viditelně nová a máme ji v prodeji, tak ji vyměníme také. Lidé už u nás knihy vyměňují“. Podobně tomu bylo i v knihkupectví Kanzelsberger v Praze, kde dokonce peníze i vrátí, ale je nutné se u nich prokázat účtem prodeje.
Stejně příjemně se mnou hovořili i v jiných městech a podmínky výměn byly obdobné, lidé knihy vracejí, všude knihy pouze vyměňují, peníze nevracejí a paragon musí být, jako třeba v Mostě. V Lounech jsou ochotni vyhledat na základě svědectví, zda kniha daného titulu byla u nich prodána, vyhledají záznam a knihu vymění i bez účtenky.
V Jihlavě jsou ochotni knihu vyměnit i bez paragonu, pokud je kniha nová a byla u nich v prodeji. Všude jednali velmi vstřícně a byli ochotni knihy měnit. Doufejme, že i vy jste měli stejné zkušenosti a z dárku pod stromečkem se nestala noční můra „zklamání“.
A co VY, máte jiné zkušenosti s výměnou dárků po Vánocích ?
Zdroj: SOS
ZUZI
ChytráŽena.cz