Dnes opět jsem cestou z práce zůstala stát v hale nádraží a bezmocně hleděla na tabuli, kde postupně naskakovalo stále větší a větší zpoždění. Cesta místo deseti minut ve výsledku trvala hodinu a půl. Nebylo to poprvé a ani naposledy. Čas jsem strávila plodně – ponořila jsem se do informačních materiálů a začala lovit informace, jestli jako cestující mám vůbec nějaká práva.
České dráhy opravdu na každém nádraží dávají cestujícím k dispozici na stojanech informace, že se o svá práva nemusí bát a mohou se bránit a také jak postupovat, pokud jejich vlak má zpoždění, byl zrušen nebo nebyla dodržena kvalita cestování. Podrobně provádějí čtenáře v jeho nárocích a jak přesně postupovat krok za krokem v jejich uplatňování.
Podle smluvních podmínek i našich zákonů máme jako cestující nárok na odškodnění, pokud je náš vlak zpožděn alespoň 60 minut.
Zajásala jsem, ale ne nadlouho.
Odškodnění se pohybuje ve výši 25 procent z ceny jízdenky, pokud
byl prokazatelně váš vlak zpožděn v rozsahu jedné až dvou
hodin nebo odškodnění ve výši 50 procent, pokud byl vlak zpožděn
o dvě a více hodin. Což by byl příjemný fakt, pokud by zde
nebyla podmínka, že vás jízdenka musí stát v jednom směru
alespoň 400 korun a při zpoždění o 2 a více hodin alespoň 200
korun.
Také bych raději zmínila podmínky uplatnění nároku na odškodnění. Své nároky musíte ještě prokázat a to vyžádáním potvrzení u průvodčího zpožděného vlaku nebo na přepážce přiložením jízdenky, vyplněním formuláře a odevzdáním u přepážky nebo zasláním poštou.
No. Netuším, kdy naposledy jsem jela vlakem takovou trasu, abych tím splnila cenu jízdenky, na kterou by se odškodnění vztahovalo. Navíc po několika hodinách čekání, kdy máte v plánech značný skluz, bych měla hledat ještě průvodčího po vlaku nebo čekat ve frontě na potvrzení o zpoždění? Ne, děkuji. To si raději od plic zanadávám a budu doufat v rychlejší a připravenější řešení těchto situací v budoucnu. Přece jen, je to hlavní dopravce v naší republice a já nezdolný optimista.
ChytráŽena.cz