Interview k nové knize Karel Gott: Má cesta za štěstímInterview k nové knize Karel Gott: Má cesta za štěstím Vodnář - roční horoskop na rok 2022Vodnář - roční horoskop na rok 2022 Jarní prázdniny 2022 - termínyJarní prázdniny 2022 - termíny Velký roční horoskop na rok 2022Velký roční horoskop na rok 2022
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Čtvrtek 20.01. 2022
Dnes má svátek Ilona
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Vitamin D3 a jeho role v našem zdraví - proč ho doplňovat?

15. 01. 2022 | Péče o tělo
Vitamin D je tzv. “slunečním vitaminem” - dokážeme ho přirozeně získat při pobytu na slunci, přesto ho většina z nás nemá dostatek. Historicky se spojoval zejména s pozitivním vlivem na metabolismus kostí, benefitů má však pro naše tělo mnohem víc. Proč jej suplementovat a jaké jsou jeho nejlepší formy?
 
Vitamin D je stále populárnějším tématem, zejména v poslední době, kdy se objevuje mnoho studií o jeho benefitech. Možná jste už o mnohých slyšeli, rozhodně ale nebude na škodu si je připomenout a možná se dozvědět i o některých méně známých. Nejdříve ale nahlédneme do základních faktů o tomto “supervitamínu”.
 

Přirozené zdroje vitaminu D


Jedná se o v tucích rozpustný vitamín, to znamená, že ke svému efektivnímu vstřebání v těle potřebuje jako nosič molekuly tuku. Jeho výjimečnost tkví také v tom, že jsme schopni si jej vytvořit v kůži při pobytu na slunečním světle - když sluneční paprsky dopadají na naši kůži spouští se kaskáda procesů, které v našem těle přemění prekursor vitamínu D na jeho aktivní formu, kterou je poté tělo schopné dále využívat. Před sluníčkem je tak fajn se stále neschovávat, ale naopak se mu v rozumné míře hezky vystavit!

Když je naše kůže vystavená slunečnímu záření, je v ní nejprve z provitaminu, který absorbuje UVB paprsky, produkován vlastní vitamin D3, tzv. cholekalciferol. Asi jen 15% se přemění na samotný vitamín D3 - příroda to chytře vymyslela, abychom se ze slunce nemohli předávkovat vitaminem D. Následně již jako cholekalciferol putuje do jater a poté do ledvin, kde se přeměňuje z kalcidiolu na aktivní formu vitaminu D zvanou kalcitriol, tuto formu si měříme v krevních testech.

Důležité je však také vědět, že optimální přeměna vitamínu D na jeho aktivní formu probíhá nejlépe při dostatku hořčíku v těle. Enzymy vytvářející aktivní formu vitamínu D v játrech a ledvinách totiž nemohou efektivně pracovat bez dostatečného množství magnesia.
 
Kromě slunečního světla jsme schopni vitamín D v menším množství získat i z některých potravin, jeho bohatými zdroji jsou především různé druhy ryb - losos, sleď, olej z tresčích jater, nebo také vaječné žloutky. Velmi však záleží na kvalitě těchto potravin - například z divokého lososa loveného v moři můžeme získat přes 900 IU (mezinárodních jednotek), oproti tomu z lososa farmového, který se běžně prodává ve velkých obchodech, jsme schopni získat jen zhruba 25% uvedeného množství.
 

    • Podporuje naši imunitu

Nejčastěji se vitamín D spojuje s pozitivními účinky na stav našeho imunitního systému, což pro nás v dnešní době může být jedním z jeho největších přínosů. Napomáhá totiž antimikrobiální a antivirotické aktivitě některých imunitních buněk. Má také protizánětlivý účinek, takže může napomáhat v léčbě chronického zánětu. Vitamin D všeobecně podporuje aktivitu mnoha druhů našich imunitních buněk, které jsou tak díky němu schopné lépe reagovat na nebezpečí. 
Nedostatek vitamínu D se také v posledních letech prokázal jako jeden z faktorů pro rozvoj autoimunitních onemocnění, kterých po celém světě stále přibývá. Nedostatek vitamínu D se objevuje například u lidí s revmatoidní artritidou, roztroušenou sklerózou nebo syndromem dráždivého střeva - čím nižší saturace tímto nutrientem, tím horší může být stav pacientů s uvedenými onemocněními. Optimální hladina vitamínu D se tak dá považovat i za prevenci před rozvojem poruch autoimunity.
 

    • Prospívá našim střevům

Mnozí z vás už možná slyšeli, že přes 70% naší buněčné imunity se nachází ve střevech, nebude tak pro vás překvapením i významně prospěšný účinek vitamínu D na slizniční imunitu, která také ovlivňuje naše celkové zdraví. Vitamín D pomáhá udržovat integritu naší střevní stěny, aby nepropustila do těla, co tam nemá své místo a chrání nás tak před nežádoucími patogeny.
 

    • Udržuje naše kosti zdravé

Stejně tak jako se o vápníku ví, že je důležitý pro naše kosti, je i o vitamínu D známo, že je při tom jeho pomocníkem. Pokud máme nedostatek „déčka“, nemůžeme dostatečně vstřebávat vápník ze střeva a dokonce časem díky tomu začneme ztrácet i část uloženého vápníku ze zubů a kostí. Ať už tedy vápníku přijímáme kolik chceme, nikdy ho dostatečně nevyužijeme, pokud k němu nebudeme mít i správnou hladinu vitamínu D.
 

    • Chrání nás před depresí

S tím, jak přichází podzim a venku je méně sluníčka, se může mnoho z nás cítit častěji sklesle, smutně a až depresivně. Jedním z důvodů může být i nedostatek „slunečního“ vitamínu, jehož nedostatek je velmi častý a v mnoha studiích se ukázal jako přispívající faktor ke vzniku depresí. Lidé s nízkou hladinou vitamínu D jsou náchylnější k rozvoji depresivních stavů než lidé s jeho optimální hladinou.
 

Co může nedostatek vitamínu D způsobit?

    • osteopenie, osteoporóza, zvýšené riziko zlomenin kostí
    • slabost svalů
    • zvýšené riziko vzniku rakoviny
    • zvýšené riziko vzniku autoimunitních onemocnění
    • větší náchylnost k infekcím, nachlazením, chřipkám
    • riziko vzniku cukrovky a hypertenze
    • únava, změny nálad
 

Epidemie nedostatku vitamínu D

Díky změně našeho životního stylu, kdy trávíme mnoho času uvnitř a jsme mnohem méně venku na slunečním světle, panuje ve světě vysoká míra nedostatku tohoto vitamínu. Pro představu - odhaduje se, že až 50% světové populace nemá optimální hladinu “déčka”.
 

Co stojí za nedostatkem vitaminu D?

    • méně času na sluníčku
    • pokud už jsme na sluníčku, často jsme oblečení a nemohou tak na slunce reagovat všechny receptory v naší kůži
    • používání opalovacího krému, který vstřebávání vitamínu blokuje
    • někteří lidé mají genovou mutaci, která ztěžuje přeměnu vitamínu D na jeho aktivní formu
    • nedostatečná konzumace potravin bohatých na vitamín D
 

Zdroj, foto: Goodie


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !