Tipy na dekorace pro krásnější podzim a zimuTipy na dekorace pro krásnější podzim a zimu Zazimování begóniíZazimování begónií Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Středa 01.12. 2021
Dnes má svátek Iva
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Žádné dítě se nenarodí s chutí na čokoládovou tyčinku

27. 09. 2021 | Výchova
Jezte skutečné jídlo. Tak zní základní pravidlo pro zdravé stravování podle odbornice na zdravou výživu. O tom, co je skutečná strava, zda škodí více cukr, nebo tuk, jaké tuky máme jíst i jaký vliv má alkohol na naše zdraví, a také o dalších tématech, si povídala Margit Slimáková.

„Opravdu si dáte po ránu na lačno kávu se šlehačkou?“  divila se moderátorka Lubka Ponížilová na úvod návštěvy ve studiu. Margit Slimáková v naprostém klidu odpověděla: „Já s tím nemám vůbec problém. S věkem se chutě a potřeby mění. Když má člověk malé děti a rodinu, snídá s nimi. Je to společná záležitost. Když děti potom odchází, zůstáváte sami, tak třeba zjišťujete, že po ránu nemáte vůbec hlad.“  

Cukry versus tuky

V současné době i díky pandemii řada lidí řeší jednak zdravou stravu, ale i různé diety a co mají jíst, aby zhubli. Podle Margit Slimákové ten, kdo jí skutečné kvalitní jídlo, nepotřebuje počítat gramy, kalorie, ani měřit porce a nějak se hlídat. Tělo si najde samo správné míry a váhy. „Skutečné jídlo jsou základní potraviny, minimálně průmyslově upravené a jídla z nich. Obsahuje maximum živin, jež se neničí průmyslovým zpracováním. Navíc chutná skvěle a my se s ním nepřejídáme, jíme ho jenom do sytosti,“ vysvětluje. Oproti tomu vysoce průmyslově zpracované potraviny jsou plné toho, co nepotřebujeme a co nám škodí. Margit Slimáková k nim dodává:

„V laboratořích jsou chystané tak, abychom s nimi dosáhli stavu blaženosti. Kombinace cukrů, tuků, soli, zvýrazňovačů chutí a dochucovadel způsobuje, že se nimi přejídáme.“ Typickým příkladem jsou brambůrky. Většina lidí si u televize otevře pytlík a jí a jí, dokud pytlík nespořádá celý. Navíc až půjde do obchodu, tak si s největší pravděpodobností koupí další chipsy. Předpoklady ke vzniku závislosti jsou sice dány geneticky, obecně však platí: čím více obklopení nezdravým jídlem jsme, tím více ho jíme. Žádné dítě se nenarodí s chutí na čokoládovou tyčinku, tento zvyk v něm vypěstují až rodiče a společnost.

I v oblasti zdravé výživy se trendy mění. V současné době totiž vypadá, že horší než tuk, jsou cukry. „Izolovaný cukr nepotřebujeme jíst a dá se říct, že vlastně ani sacharidy. Naše tělo si cukry samo vyrábí, naopak tuky mu jednoznačně potřebujeme dodávat,“ říká. Podle odbornice jsou největším výživovým zlem slazené nápoje, cukr v nich je ještě horší než ten v jídle. Dáno je to tím, že limonády nemusíme vůbec kousat. Jednoduché doporučení pro ty, co chtějí zhubnout, nepijte limonády. Pokud chcete potlačit chuť na sladké, tak vám pomohou hořké nápoje jako matcha a zelený čaj nebo černá káva.

Vedle toho, že tuky našemu tělu poskytují důležité živiny, tak jídlu dávají nezbytnou chuť. Proto velká řada nízkotučných potravin chutná tak málo lidem. Důležité je vybírat si kvalitní oleje. „Nejlepší jsou oleje ve skutečných potravinách, v rybách, ve vejcích a v oříškách. Kvalitní jsou i minimálně zpracované oleje, tedy za studena lisované olivové oleje, ale i třeba máslo,“ vysvětluje Margit Slimáková. Mezi zdravé tuky by určitě neřadila margaríny, které jsou vyráběny vysoce průmyslově. Stejně tak běžné laciné rostlinné kukuřičné, sójové, ale i slunečnicové oleje a výrobky z nich, přestože nám byli v minulých letech mylně doporučovány. I oni přispívají k civilizačním chronickým chorobám. Stejně tak se v průběhu času změnil názor na genetiku. Dříve se bralo, co je dáno geneticky, to prostě nemáme šanci změnit. „Dnes už víme, že naprostá většina genů je v neaktivní podobě. Čekají tedy, zda se aktivují na základě našich rozhodnutí, našeho chování,“ říká. Dodává: „Naprosto nejdůležitější je, co jíme, jak se hýbeme, že nekouříme a nepijeme nadmíru alkoholu. K tomu bych dnes ještě přidala aktuálně neustálý stres, kdy imunitní systém nejvíce oslabuje právě chronický stres.“  Margit Slimáková varuje, že alkohol může být rizikový i v malých dávkách. „Hlavní problém v Česku je, že alkoholu máme obrovský nadbytek, a ještě jeho rizikovost bagatelizujeme.“

A co houby?
A protože je právě sezóna hub a houbaření je velmi oblíbeným koníčkem u nás, tak na toto téma přišla řada v rozhovoru: „Houby jsou úplně úžasné zpestření našeho běžného jídelníčku. Jsou jenom jednou za čas, takže bychom si je měli užít. Obsahují minimum bílkovin a hodně prospěšných látek.“

Kvalitní domácí jídlo
Vzhledem k tomu, že Margit Slimáková pochází z jižní Moravy, tak leckoho může napadnout, tam přeci ale zdravě vůbec nejedí. Hned si vybaví koláče, smažené koblížky, klobásky, víno či slivovici. Odbornice však toto vyvrací: „Mám skvělé zkušenosti ze stravy na Moravě. Jedlo se to, co se vypěstovalo. Pěstovalo se vše od zeleniny přes fazole až po mák. Denně se připravovalo kvalitní domácí jídlo.“

Zdroj, foto: Frekvence 1

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !