Nejlepší velikonoční beránek?Nejlepší velikonoční beránek? MDŽ nebo Den matek?MDŽ nebo Den matek? Jak vyfouknout velikonoční vajíčkoJak vyfouknout velikonoční vajíčko Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Velikonoční nadílka
Soutěžte s námi o 350 skvělých výher
do konce zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 29.03. 2024
Dnes má svátek Taťána
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Žák střední školy

7. 12. 2013 | Výchova

Každý člověk prochází určitým vývojem, který probíhá v jednotlivých fázích, které nejsou plynulé a rovnoměrné. Žák střední školy, se nachází ve fázi, která se označuje, jako období dospívání a kde dochází k proměně osobnosti v oblastech biologických, psychických i sociálních. Toto období bývá časově udáváno přibližně od jedenácti do dvaceti let věku dítěte a bývá nejčastěji dále rozdělované na období pubescence jedenáct až patnáct let a období adolescence patnáct až dvacet let. Můžete se také setkat s rozdělením období dospívání na ranou adolescenci 11 až 15 let, a pozdní adolescenci 15 až 20 let nebo rozdělením na období rané (10 -13 let), střední (14 - 16 let) a pozdní adolescence (17 – 20 let).

V období adolescence (15 – 20 let), které je klidnější než předchozí období puberty (13 – 15 let), se dokončuje tělesný růst a pokračuje společenské zařazování mladistvých, jejich přechod do dospělosti. Ale ani toto období není bezproblémové. Nacházejí se zde dva mezníky sociálního vývoje, kterým jsou ukončení povinné školní docházky a v druhé polovině adolescence je to ukončení středních školy (výuční list, maturita), nástup do zaměstnání nebo na vysokou školu. Adolescenti pokračují ve formování své identity (vědomí sebe samého), přičemž nejsou ještě dospělými a dětmi už nechtějí být. Svoji identitu vyjadřují nejen slovy, ale také postoji, jednáním před druhými i sebou samými. Mladiství se nacházejí ve stavu tzv. psychosociálním moratoriu, kdy chtějí zpomalit, zastavit vývoj, zdržet se v období mládí, protože dospělost je pro ně příliš náročná nebo málo přitažlivá a chtějí si prodloužit toto přechodné období.

žák střední školyV době dospívání vrůstá subjektivní význam zevnějšku, který se projevuje zaměřením na vlastní tělo. Zevnějšek se stává cílem i prostředkem. Chtějí se líbit sami sobě a zároveň je to prostředek k dosažení sociálního přijetí a prestiže. Je to způsob jak vyjádřit vlastní identitu. Dospívající je schopen uvažovat hypoteticky, připouští variabilitu různých možností, dovede uvažovat systematičtěji, experimentují s vlastními úvahami, osvojují si abstraktní způsob myšlení. U hypotetického myšlení, ale zatím nedokážou rozlišovat mezi reálně existujícími a pouze možnými alternativami. Postoj ke škole se začíná odlišovat přechodem žáka na druhý stupeň základní školy, kde začínají chápat její význam pro budoucnost. Ve starším školním věku se mění motivace žáka k učení. Stačí mu, aby jeho výsledek školní práce byl akceptován rodiči a učiteli, a přitom ho získal bez většího úsilí. Dospívající se snaží vyhovět nárokům, které jsou pro ně nezbytné a přitom se příliš nenamáhat. Neučí se, aby obohatil svoje znalosti a dovednosti.

Pokud je ochoten pracovat, tak proto, aby dosáhl konkrétního, osobně významného cíle, např. přijetí na vybranou školu. K jednotlivým předmětům zaujímají postoj, podle toho, zda je baví nebo nebaví, zda jsou v nich úspěšní či neúspěšní a zda je považují za užitečné nebo zbytečné. Postoje žáků k učitelům i školním normám, jsou kritičtější. Hodnotí nejen jejich chování, ale i jejich profesní kompetence. Většinou však svoje názory učitelům nesdělují, ale vyjádří se někde ve skupině svých vrstevníků. Po učitelích požadují stabilitu názorů a emocí, spravedlnost a profesionalitu. Pro mnohé je důležité mít nějaké vzdělání. Učňovské obory si vybírají především žáci, kteří mají průměrný nebo velmi špatným prospěch, a kteří jsou většinou zaměřeni na jiné hodnoty, než je vzdělání nebo získání lepší sociální pozice. Jsou to hodnoty, které převážně uznávají jejich rodiny a sociální vrstvy, k nimž náleží.

Z hlediska rozvoje osobnosti mladého člověka je období dospívání velmi závažné. Pro dospělé, jako jsou rodiče a učitelé, je toto obdobím z výchovného hlediska značně náročné, zvlášť když zapomněli, že tímto obdobím také procházeli. Ale pokud by si někteří chtěli toto období připomenout, existuje řada odborných knih např. od M. Vágnerové, P. Macka, a dalších autorů, v kterých se můžete o problematice adolescence dovědět více.


Rebo - čtenářka
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
Hodnocení
Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !

Zajíc