Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty Červená řepa - nejoblíbenější receptyČervená řepa - nejoblíbenější recepty Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty Jeřabiny - nejoblíbenější receptyJeřabiny - nejoblíbenější recepty
Chytrá Žena na Facebooku
Výherní anketa
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
pondělí 25.09. 2017
Dnes má svátek Zlata
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Běh a klouby

23. 05. 2011 | Péče o tělo
Pane profesore, říká se, že běh člověku dříve či později nenapravitelně zničí klouby. Je na tom něco pravdy? Vždyť mnozí lidé běhají pravidelně do vysokého věku….
Otázka vlivu sportování a běhu na tzv. opotřebení kloubu a vznik degenerativního onemocnění nazývaného osteoartrózou, není do dneška zcela jasná. Zdá se pravděpodobné, že některé kontaktní sporty a těžká atletika mohou vést ke vzniku osteoartrózy. Při kontaktních sportech (např. fotbal, ragby, hokej, atd.) mohou vznikat často drobná poranění menisků či jiných měkkých tkání, a zvláště ta která nejsou řádně a včas ošetřena, mohou vést i po letech ke vzniku osteoartrózy. Nejasné je to u běhu. První otázkou je již jak definovat běh, či zátěž při běhu. Problematika je asi odlišná u maratonců či naopak sprinterů. Rozdíl asi také představuje vrcholová atletika oproti výkonnostní či rekreační. Nebezpečné může být zvláště provozování vrcholové atletiky např. při i lehké tvarové abnormalitě kloubů. Obecně řečeno však není prokázáno, že by i maratonský běh byl rizikovým faktorem osteoartrózy. Nicméně jaké doporučení dát do praxe: Zde platí podobná poučka jako u zatížení kardiovaskulárního aparátu, tzn. najít vhodnou míru sportovní zátěže. Žádná zátěž nebo příliš málo prospěšná není a přetěžování, zvláště nepravidelné, či jednorázové může být také škodlivé.

Jaký vliv má tedy běh na naše pohybové ústrojí – pokud běh provozujeme rekreačně, například 3x do týdne max. 1 hodinu?
Domnívám se, že běh 3x týdně do 1 hodiny, provozovaný pravidelně v adekvátním prostředí a v adekvátním obutí je optimální.

Co by měl člověk udělat proto, aby k poškození kloubů vůbec nedošlo? Existuje nějaká prevence?  
Prevence je všeobecně velmi obtížná, ale některé aspekty lze vysledovat.
1. Základním preventivním opatřením je již vyšetření novorozenců, nemají-li některé, třeba i drobné vývojové vady, například tzv. dysplazii kyčlí.
2. Udržování adekvátní váhy ve smyslu body mas index a redukce váhy v případě nadváhy či obezity.
3. Pokud se vyskytnou třeba i drobné úrazy při sportu či koníčcích, nechat se řádně vyšetřit a v případě i drobných poranění ev. ošetřit.
4. Pokud existuje nějaký drobný mechanický problém, např. nestejná délka končetin, je nutné ho včas korigovat.
5. Běžecké a jiné sportovní disciplíny by měly být kompenzovány např. plaváním, které šetří váhonosné klouby a pomáhá udržovat či zvyšovat rozsah pohybu.
6. Vyhnout se praxi jednorázové velké zátěže bez tréningu.  
7. Neprovádět sport či tréning při bolestech a jejich krytí nesteroidními antirevmatiky.

Na jakém povrchu a jakou kilometráž můžeme uběhnout, aniž bychom se negativně podepisovali na svém zdraví?

Jako povrch je samozřejmě vhodnější měkčí povrch, např. na specializovaném hřišti nebo v lese. Za nevhodné lze považovat dláždění a beton ve městě.

Doporučil byste rekreačním běžcům nějaké potravinové doplňky? Nebo je to zbytečné a organismus se zregeneruje sám?
U žádného potravinového doplňku ani u léku, který má pozitivně ovlivňovat chrupavku, nebyl prokázán protektivní efekt u zdravých jedinců. Proto ho nelze doporučit na základě vědecké evidence.

Jak důležitá je pro běžce obuv s tlumením?
Poslední výzkumy ukazují, že vhodná obuv pro běh má naprosto zásadní význam. Proto by měl každý navštívit specializovaný obchod a poradit se o vhodném výběru obuvi. Většina velkých firem dnes vyvíjí tuto běžecko obuv na vědeckém podkladě a proto je nejvhodnější. Důležité jsou především vhodné nárazy absorbující podrážky. U části pacientů s artrózou je pak někdy vhodné i např. podložení části chodidla.

Podle posledních studií nejvíce chrání klouby běh naboso. Čím je to způsobené?
Přiznám se, že nevím o jaké jde studie, musel bych si je přečíst.

Na otázky odpovídal za Revmatologický ústav v Praze Prof. MUDr. Karel Pavelka, DrSc. ředitel.

Zdroj: Revmatologický ústav

Veronika J.
ChytráŽena.cz

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
znám jednoho osmdesátiletého divadelního režiséra, který když si každý každý den nezaběhá, není ve své kůži...a myslím, že artrózu teda mít nebude ;-)
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles