Červená řepa - nejoblíbenější receptyČervená řepa - nejoblíbenější recepty Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty Kdy se slaví Halloween v roce 2017?Kdy se slaví Halloween v roce 2017? Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Narozeninový poklad
Soutěžte o výhry za
více než 150 000 Kč
do startu zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Čtvrtek 19.10. 2017
Dnes má svátek Michaela
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Jste obézní? Zapomeňte na běh a jděte si zaplavat do teplé vody

22. 06. 2015 | Fitness
Blíží se tradiční plavková sezona, teplota vzduchu stále stoupá a vrstvy oděvů se tenčí. Mnoho lidí tyto faktory donutí vrhnout se na hubnutí – upravením jídelníčku, cvičením nebo nejlépe kombinací obojího. Jak to ale mají obézní lidé? Jaký druh pohybu je pro ně na hubnutí vhodný a jaký jim může naopak ublížit?

Obezita je důsledkem nevhodného stravování a nízké fyzické aktivity, sama o sobě pak přispívá k rozvoji řady dalších závažných onemocnění. Při obezitě je riziko vzniku vysokého tlaku šestkrát vyšší, u cukrovky pak dokonce sedmkrát. Podle Zprávy o zdraví obyvatel ČR, kterou pro rok 2014 zveřejnil Státní zdravotní ústav, má nadváhu nebo obezitu více než 57 % dospělé populace v Česku. Tento podíl se navíc nedaří nijak snižovat. S nadváhou či obezitou se potýkají stále častěji také děti, zejména chlapci. Řada odborníků řeší, jak by se lidé s nadváhou či obezitou měli stravovat. Jaká fyzická aktivita je však pro ně vhodná? A jaké by se měli spíše vyhnout, než jejich váha dostatečně klesne?

Vhodná aktivita: Plavání

plavecPro osoby s nadváhou či obezitou je vhodné volit fyzické aktivity, které nezatíží jejich pohybový aparát více, než jak jej zatíží samotná váha. Je třeba myslet především na oběhovou a dýchací soustavu a nosné klouby. Jednou z nejvhodnějších pohybových aktivit je proto plavání.

Cvičení ve vodě totiž zapojuje celé svalové skupiny, a to aniž by výrazněji zatížilo páteř nebo klouby nohou. Podle odborníků také zlepšuje dechovou kapacitu. Je však třeba dbát na volbu teploty vody. Pobyt v ledové vodě může tělu vyslat signál k uložení podkožního tuku, což by bylo pro osoby s nadváhou kontraproduktivní. Vhodné je proto cvičení v bazénu s vodou, která má 30 a více stupňů Celsia. Pokud je navíc geotermální, pomůže namáhanému organismu relaxovat a působí blahodárně.

Tip: Zajímavostí je, že plaváním vaše tělo spotřebuje až 5x více energie, než kdybyste stejnou vzdálenost urazili pěšky.


Vhodná aktivita: Rychlá chůze

Pokud člověk trpí nadváhou, avšak zatím nemá problémy s klouby dolních končetin, může se směle vrhnout na svižnou chůzi, která je pro něj vhodnější než běh. Ten je rizikovější co do zranění i přetížení kloubů a organismu celkově. Chůze, lépe svižná chůze, je naopak pro tělo ideální. Vstřícné jsou i statistiky, které uvádějí, že zatímco u běhu zůstanou jen 4 % lidí, chůze se stane pravidelnou a nedílnou součástí života až pro 60 % osob.

Vhodné a motivační je pořídit si proto krokoměr, či stáhnout vhodnou aplikaci do mobilu, a sledovat denní pokroky. Ideální je chodit denně, a to nejlépe hodinu v kuse. Za tu je dobré udělat přibližně 6 tisíc kroků, které se postupně zvýší na 10 tisíc. Toto navýšení se samozřejmě adekvátně odrazí i na čase, který člověk chůzí stráví, je proto dobré později počítat spíše s 90 až 120 minutami. Některé zdroje slibují při tomto rytmu snížení váhy o více než 12 kg za rok, u lidského těla je však vše velmi individuální.

Tip: Pokud si najdete pěkné prostředí k chůzi, případně sestavíte příjemný playlist do uší, přestanete časem vnímat tento pohyb jako povinnost. Stane se vaší součástí a denní rutinou, stejně jako čištění zubů nebo sprcha.


Vhodná aktivita: Jízda na kole

Velmi populární se v posledních letech stala jízda na kole. Organizují se závody pro veřejnost, lidé jezdí ve skupinkách po horách, pořádají se cyklistické výlety pro celé rodiny a cyklostezky se staví ve velkém. Proč ne, na kole se dá zažít mnoho příjemných pocitů a navíc poznáte z pohodlí sedla místa, do kterých byste se po svých možná nikdy nevydali. Ale je cyklistika vhodná i pro osoby s nadváhou? Je. Stejně jako třeba plavání totiž do značné míry šetří klouby, které nejsou vystaveny prudkým nárazům. Jsou zde však jistá specifika. Obézní lidé mívají potíže se svalovým korzetem, což se při jízdě na kole může odrážet na páteři. Také se snáze zadýchají. Pokud však budou své trasy volit rozumně a budou je prodlužovat pozvolna, brzy poznají pozitivní dopady cyklistiky jak na své zlepšené kondici, tak při stoupnutí na váhu.

Tip: V nepříznivém počasí můžete využít rotopedů nebo vhodně zaměřených lekcí spinningu. Pokud to myslíte opravdu vážně, měli byste na kolo sednout alespoň 3x do týdne.


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !