Ostružiny - pro pochutnání i zdravíOstružiny - pro pochutnání i zdraví Léto - čas jahodLéto - čas jahod Čas malinČas malin Borůvky - víte o nich všechno?Borůvky - víte o nich všechno?
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Středa 08.07. 2020
Dnes má svátek Nora
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Svět vitamínů: Jak nám pomáhá déčko?

20. 06. 2020 | Péče o tělo
Slovo vitamín pochází z výrazu „vita“, tedy „život“. Tyto látky jsou velmi podstatné pro správné fungování našeho organismu. Prozradíme vám, čím je prospěšný vitamín D a jak můžete tělu pomoci, aby ho mělo dostatek...

Když se řekne vitamín D, patrně si mnoho lidí vybaví souvislost s kostmi. Je to tak! Tato látka, tedy skupina steroidů složená z pěti různých vitamínů, hraje důležitou roli v našem organismu: v systému regulace vápníku, který je zásadní při vývoji kostry a mineralizaci chrupavky, ale také při kumulaci kostní hmoty během růstu. Ale to není všechno! Zároveň pomáhá udržovat ve formě svalovou hmotu, usnadňuje správné fungování nervového systému a mozkových buněk, reguluje proces rozvoje a diferenciace různých typů buněk a vykonává antiproliferační činnost v mnoha tkáních, včetně rakovinotvorných buněk. Podle posledních zjištění podporuje činnost imunitního systému a prospívá i srdci, jelikož snižuje rizika hypertenze a infarktu.

Experti dokonce zkoumají účinky vitamínu D u lidí nakažených novým koronavirem. Daily Mail informoval o studii na univerzitě v Dublinu, podle níž u pacientů, kteří brali vitamín D, byl zaznamenán pokles počtu plicních infekcí o 50 procent. Zkoumá se proto vliv vitamínu D na průběh nemoci COVID-19.

slunce lidéSlunce pomáhá, ale může i škodit

Slunečný svit je důležitým zdrojem pro tvorbu vitamínu D, protože UVB část paprsků při dopadu na pokožku aktivuje jeho syntézu. Na jaře proto můžeme opět začít načerpávat zásoby tohoto důležitého spojence, jehož hladina přes zimu poklesá a mnohdy se téměř zcela vyčerpá! Světová zdravotnická organizace doporučuje vystavovat obličej a paže slunečním paprskům alespoň 30 minut denně, což je čas nezbytný pro dosažení správné tvorby vitamínu D a obnovení zásob organismu. I když část těla, kterou slunci vystavujeme, je v chladnějším počasí menší než v létě, sluneční paprsky dopadají alespoň na tvář a ruce a pomáhají udržovat naši cennou zásobu i v ostatních ročních obdobích. Nic se ovšem nemá přehánět! Nezapomínejte na to, že přímé sluneční záření má zároveň nepříznivé účinky na oči. Ultrafialové paprsky mohou poškozovat vnitřní vrstvu rohovky, ale také způsobovat šedý zákal. Zvláště nebezpečné může být záření pro malé děti a mladistvé do 20 let. Jejich čočka je natolik transparentní pro vlnové délky nad 300 nm, že nemůže zachytit UV záření.

Doporučuje se chránit si zrak slunečními brýlemi. A to i v případě, že používáte kontaktní čočky s UV filtrem – ty totiž nekryjí celou plochu oka a jeho okolí.

Zařaďte do svého jídelníčku potraviny bohaté „déčko“

Samotné slunění navíc nestačí. Doporučený denní příjem vitamínu D podle Světové zdravotnické organizace je 5 mikrogramů do 50 let věku, 10 μg pro věk 51–65 a 15 μg při věku nad 65 let. Abyste tohoto množství dosáhli, pomozte organismu při syntéze vitamínu D také konzumací potravin, které jsou na něj bohaté. Jedná se zejména o tučné ryby jako je losos či makrela, nalezneme jej rovněž v oleji z tresčích jater a mléčných výrobcích, jež mají navíc i vysoký obsah vápníku. Ten je také velmi důležitý pro zdraví kostí. Nezapomínejte proto zařadit do svého jídelníčku jogurty, sýry a mléko. Den můžete zahájit jogurtem k snídani, ke svačině si dát například smoothie z čerstvého ovoce a mléka, k obědu si připravit Penne con salmone e panna a k večeři terinky z uzeného lososa s ricottou.   
 

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Pro mě je vždycky s podivem, že někdo objevil déčko až teď. Přitom je to vitamín, který jsme pro zdraví potřebovali vždycky. Já ho třeba beru ve formě doplňku už léta. Ryby nejím, mléčným produktům taky příliš nedám, takže spolu s vápníkem jsou to pro mě nezbytnosti. Dbám na kvalitu, takže zůstávám věrná biominu jako výrobci léčiv. Za mne velká spokojenost. I krevní testy mi vždycky vychází na jedničku.Smajlík
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles