Čas malinČas malin Rybízová marmeláda - nejoblíbenější receptyRybízová marmeláda - nejoblíbenější recepty Radostná seznámení ve StarDanceRadostná seznámení ve StarDance Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
pondělí 15.07. 2024
Dnes má svátek Jindřich
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Na váze můžete přibírat i kvůli nedostatku spánku

25. 08. 2008 | Diety
Spánek tělu umožňuje zregenerovat se psychicky i fyzicky a je tak z jedním z podstatných faktorů, které mají vliv na naše zdraví. Nedostatek spánku může být příčinou zdravotních problémů jako zvýšení krevního tlaku, přibývání na váze nebo cukrovka.


Spánek a hormony


Hormony hrají významnou roli i co se týče spánku. Začněme melatoninem a serotoninem. Serotonin je neurotransmiter, který přispívá k syntéze melatoninu. Hladina melatoninu v krvi se s příchodem večera zvyšuje, což vyvolává ospalost.

Spánek má několik fází – střídají se fáze lehkého spánku s fázemi spánku hlubokého, zvaného REM (Rapid Eye Movement).  Pro REM spánek jsou typické malé rychlé pohyby očí a mozek současně produkuje některé nezbytné hormony, jako je růstový hormon nebo leptin.          

váhaNedostatek spánku a váha

Výzkumy ukázaly, že nedostatek spánku může způsobovat nárůst váhy. Jedním z možných vysvětlení je to, že může dojít k narušení hormonální produkce. Přitom nejohroženější skupinou jsou v tomto ohledu děti a mládež. Nedostatek růstového hormonu může vést ke svalovým či růstovým obtížím, zejména u dětí.

Leptin je zase důležitý pro pocit sytosti a má-li ho tělo málo, dochází k nepotlačitelné potřebě hydrátů uhlíku. Z belgicko-americké studie mimo jiné vyplynulo, že hladina leptinu je vyšší u lidí, kteří spí dostatečně (10 hodin každou noc).

Hladina ghrelinu, což je hormon ovlivňující chuť k jídlu, se znatelně zvyšuje, pokud spíme méně než 4 hodiny. Není bez zajímavosti, že chuť na sladké a jeho konzumace na úkor zeleniny, ovoce a mléčných produktů byla mnohem nápadnější u lidí, kteří spánek spíše šidili. Nicméně k tomuto ještě nebylo nalezeno podrobnější vysvětlení.

Vědci také odhalili souvislost mezi nedostatkem spánku, diabetem 2. typu a vysokým krevním tlakem.

 

Žádné zázračné řešení

Hormony a spánek tedy nelze rozdělit. Je proto možné zlepšit kvalitu spánku pomocí hormonů? Léky a potravinové doplňky na základě melatoninu byly nejprve zakázány. To stále v případě potravinových doplňků platí, ne však pokud jde o léky. Dnes můžete v lékárně sehnat Circadin, který je určen pro léčbu krátkodobé nespavosti bez zjevné příčiny. Užitečnost melatoninu při spánkových obtížích je však sporná. Nehledě k tomu, že nejsou stále známy všechny vedlejší účinky.




Zdroj: SOS

Hana Houbičková
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
tak to ma prekvapuje
Obrázek uživatelky
profil
Já se n jídlo jen kouknu a už mám 2 kg více.
Obrázek uživatelky
profil
Taky mám problém se spaním a asi to bude mít nějakej vliv neboď jsem přibrala 10kg a čím hůř spím tak letí kyla vzhůru ať se snažím sebevíc nikdo neporadí co dělat.
Obrázek uživatelky
profil
já přibírám i pohým dýcháním vzduchu, jinak to nevidím..Smajlík
Obrázek uživatelky
profil
mám to přesně opačně, když spinkám dlouho a pravidelně tak hubnu jakjsem ve stresu a nespim jdu nahoruSmajlík
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles