Pátek 26.04. 2024

Chytrá žena

Podyjí - pestrá mozaika krás III. - Thayatal

8. 09. 2012 | Cykloturistika

Při našem putování Podyjím dnes zavítáme i k našim jižním sousedům.

Výlet zahájíme v obci Čížov, poslední výspě civilizace, kam se do národního parku dá zajet autem. Odstavné parkoviště je na louce ještě před vjezdem do obce, ale bohužel není příliš dobře označeno, takže většina automobilistů projíždí, k nelibosti místních obyvatel, celým Čížovem, aby zaparkovala až před návštěvnickým střediskem správy NP. V hlavní sezoně je to prý dosti problém, mnoho místa zde opravdu není.

Před návštěvnickým střediskem jsou zbytky železné opony, o níž jsem podrobněji psala v minulém článku. Dnes směřujeme po modré značce asfaltovou cestou k jihu. Po dvou kilometrech jsme u odbočky k Hardeggské vyhlídce. Pár set metrů a otevírá se nám úžasný výhled na městečko, harmonicky zasazené do úzké kotliny nad meandrem Dyje. Hardegg je nejmenším rakouským městem a jeho dominantou je hrad s tisíciletou historií. Další zajímavou stavbou je kostel sv. Víta z poloviny 13. století. Městečko bývalo centrem řady řemesel, zpracovávala se zde perleť, vyrábělo sukno. Historické prameny zmiňují i výrobu střelného prachu i to, že prachárna v průběhu času několikrát vyletěla do vzduchu.

PdyjíPři pohledu na půvabné městečko je pochopitelné, že se s rozvojem cestovního ruchu koncem 19. století stalo vyhledávaným letoviskem. Vodním radovánkám nastal konec s výstavbou Vranovské elektrárny (pokles teploty vody v Dyji), pak přišla válka a po ní politické změny. Z hraničního mostu zbyly jen traverzy, české břehy obsadili ozbrojení vojáci. I původní dřevěný altánek, který zde na 90 m vysoké skále stával, zpustl. V roce 1990 byl obnoven jak most přes Dyji, tak stylový altán s touto krásnou vyhlídkou.

Ještě chvíli posedíme a pak se vydáme zpět na asfaltovou cestu, po níž klesáme k mostu a překračujeme hranici republiky.

Vzhledem k tomu, že jsme si před necelou hodinkou prohlíželi zbytky "železné opony", vybavuje se mi výrok Gustáva Husáka z roku 1969: "Hranice niesú korzo, aby sa tu volakdo prechádzal!"

Hned za mostem, tedy na rakouské straně, se vydáme vlevo. Pěšina nás vede po břehu Dyje, přecházíme zalesněný hřeben, opět klesneme k řece. Jen zřídka potkáváme jiné turisty, zdraví nás Grüss Gott. Přicházíme do místa s názvem Umlauf. Dyje zde meandruje takovými smyčkami, že obrací svůj tok do protisměru a jen málo chybělo, aby vznikl ostrov. Nejlépe je to patrné při pohledu do mapy či z leteckých snímků na informačních tabulích. Nabízí se dvě možnosti, buď pokračovat po břehu a celý Umlaufberg obejít nebo překonat prudším stoupáním jeho úzkou šíji. Volíme druhou možnost, neboť nahoře je vyhlídka, kterou nechceme vynechat. Opravdu stojí za to.

Opačnou stranou z hřebínku sestoupíme a pokračujeme stále po proudu Dyje do místa, kde se do ní vlévá potok Kajabach. Přes louku se nám zde otevírá pohled na zříceninu Nového Hrádku na české straně hranic (navštívili jsme ho v jednom z minulých výletů).

Podyjí - pestrá mozaika krás III. - ThayatalOpustíme tok Dyje a stoupáme příjemným údolím podél potoka až k 800 let staré zřícenině hradu Kaja (česky Chýje).  Když byly děti malé, jednou jsem se jich ptala, proč si myslí, že se hrady stavěly na kopci a syn mi odpověděl "aby byly vidět." Vzpomněla jsem si na to právě zde, neboť hrad Kaja určitě splňuje středověké požadavky nedobytnosti, ale v úzkém hlubokém údolí vidět moc není. Objeví se vám až když lesem dojdete k jeho bráně.

Ještě si jdu prohlédnout informační tabule u parkoviště pod hradem a nemohu si nevšimnout, jak je zde čisto. Žádné poházené odpadky, jak to bývá u nás...

Procházíme Merkersdorfem a vracíme se do Hardeggu. Cestou věnujeme pozornost moderní přízemní stavbě ze dřeva a skla. Je to Správní budova a návštěvnické centrum Národního parku Thayatal-Podyjí. Návštěvníci zde mohou získat informace o parku, je zde dětské hřiště, restaurace a kavárna.

Za návštěvnickým centrem sestupujeme lesem po modré značce do Hardeggu, který se s námi loučí hezkým výhledem na hrad. Pak už zbývá přejít most a známou cestou zpět do Čížova.

V této podobě má výlet zhruba 20 km, při obcházení Umlaufu o 3 km více.

Doporučená mapa: SHOCart č. 453 - Podyjí - Thayatal, Vranovská přehrada. Měřítko: 1 : 40 000