-Komerční sdělení-
V České republice má podle průzkumu GFK doma nějakého zvířecího miláčka více než polovina domácností. Půlka z nich, tedy zhruba dva miliony domácností, vlastní alespoň jednoho psa, necelých jeden a půl milionu pak kočku. Letošní ekonomicko-společenská situace v prodeji malých savců odhalila, že v krizovém období tíhnou lidé ke zvířatům víc než kdy jindy. A to se následně může projevovat i na kapacitách útulků. V těch se aktuálně nachází na 5 tisíc opuštěných psů a 4,5 tisíce bezprizorních koček.
![krmivo Brit pro domácí mazlíčky krmivo Brit pro domácí mazlíčky](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/komercni-brit-infografika-pes.jpg)
Samostatnou kapitolou jsou předpokládané a reálné náklady péči o zvířátko. Desetina lidí uvedla, že plánuje do psího kamaráda investovat do 500 Kč. „Ve skutečnosti ale, v závislosti na jeho velikosti, stáří, zdravotním stavu a potřebách, péče o psa na průměrných 500 korunách měsíčně začíná,“ Martin Šámal, Head of Marketing společnosti Vafo Praha, výrobce krmiv Brit, který dlouhodobě pečuje o výživu tisíce psů a koček v útulcích.
Pokud sečteme cenu krmiva, očkování, antiparazitního obojku, odčervení a poplatku za psa, vyjde na zhruba necelých 6 tisíc korun ročně. Nepočítáme však s péčí o vzhled, hračkami, pamlsky, nebo nenadálou veterinární péčí, která může v kritické situaci vyjít od stokorun do vyšších desítek tisíc korun. Nemluvě o péči o psí seniory, u kterých jsou jednou do roka vhodné veterinární kontroly.
U zájemců o kočičího přítele jsou představy a jejich poměr s realitou podobné. Pokud započítáme krmivo, stelivo, očkování, odčervení a antiparazitní péči, činí náklady podle plemena, stáří, zdraví a životního stylu kočičky v průměru mezi 400 a 600 korunami měsíčně. „Skoro desetina lidí ale počítá s náklady nulovými. Chystají se tak zřejmě chovat kočku venku u domu, ale i tento způsob něco stojí,“ vysvětluje Martin Šámal.
![krmiva pro kočky Brit krmiva pro kočky Brit](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/komercni-brit-infografika-kocka.jpg)
Co by měl perfektní páníček vědět
Podle průzkumu nemá tři čtvrtě kandidátů na páníčka v plánu si pořídit zvíře s průkazem původu. Snahou o pořízení konkrétního plemene lidově řečeno „bez papírů“ tak chovatel směřuje k tomu, že podpoří nehumánní zacházení se zvířaty v množírnách, ale zvyšuje tím i riziko, že zvíře bude nemocné nebo nebude povahou odpovídat charakterovým náležitostem rasy.
![krmivo Brit krmivo Brit](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/komercni-brit-krmivo-pes-konzervy20.jpg)
Ani povaha psa či kočky často nemusí být rozhodující. Mezi nejčastější důvody odložení psa patří zákaz chovu ze strany domácího, podcenění množství zvířat v domácnosti, zvýšené náklady na péči, osobní problémy majitele domácího mazlíčka, nevyhovující podmínky a neschopnost udat novorozená mláďata. To všechno jsou témata k diskusi ještě před pořízením zvířátka.
Pomoc potřebným zvířatům díky edukaci chovatelů
Probíhající osvětová kampaň Perfektní páníček proto upozorňuje na přecenění vlastních sil a schopností se o pořízené zvíře postarat. Klade důraz na nutnou míru odpovědnosti a finančního zázemí. Web projektu perfektnipanicek.cz obsahuje ucelené informace o pořízení domácího mazlíčka. Zároveň je propojen s katalogem plemen psů i koček a současně s neméně důležitou poradnou s odborníky. Právě kvůli jarní vlně adopcí a pořizování si mazlíčků je na webu i sekce „Nevím si rady“ obsahující možnosti, co vše lze dělat pro nápravu konkrétních problémů. Odložení do útulku je opravdu tím posledním možným řešením.
![krmivo Brit pro kočky krmivo Brit pro kočky](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/komercni-brit-krmivo-kocka-parapet.jpg)
Chov psů a koček s sebou nese nejen duševní, ale i zdravotní benefity, třeba v podobě snížení hladiny stresu, cholesterolu i krevního tlaku. Domácí mazlíčci jsou skvělou příležitostí pro venkovní i pohybové aktivity, a navíc pomáhají socializaci. „Skutečně jsou pravými přáteli pro dobré i zlé časy a každý kompromis svému pánovi dostatečně vykompenzují. I proto bychom si dopředu měli být jistí, že je nezklameme,“ shrnuje nehmatatelný, ale největší benefit přátelství domácího mazlíčka Martin Šámal. A dodává, že Brit chce kampaní přispět k odpovědnému chovu zvířecích parťáků.