Bramboráky - nejoblíbenější receptyBramboráky - nejoblíbenější recepty Jeřabiny - nejoblíbenější receptyJeřabiny - nejoblíbenější recepty Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty Červená řepa - nejoblíbenější receptyČervená řepa - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Velikonoční nadílka
Soutěžte o výhry za
více než 150 000 Kč
do startu zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Úterý 26.10. 2021
Dnes má svátek Erik
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Bolesti zad mohou mít mnoho příčin. Na co si dávat pozor?

4. 10. 2020 | Nemoci
V dnešní době bychom asi těžko hledali někoho, koho by sem tam nepotrápily bolesti zad. Bolest zad může mít různé příčiny, možná vás ale překvapí, že si za ně poměrně často můžeme sami. Pokud nás tyto problémy trápí opakovaně, jedná se o jasný signál organismu, že dlouhodobě a systematicky děláme něco špatně.


    • Častý odpočinek

Jestliže celé hodiny posedáváte před televizí, je to to nejhorší pro dolní část páteře, protože v této pozici jsou svaly povolené a nedokážou se posílit. A pokud vás už předtím bolelo v zádech, pak takové sezení a časté odpočívání po delší dobu může bolest jen prodloužit či dokonce přímo zhoršit. Nemusíte se hned vzdávat svého oblíbeného večerního programu v televizi, myslete ale na to, že dlouhodobé sezení na gauči vašemu tělu rozhodně neprospívá. Odborníci proto doporučují zvednout se z pohovky aspoň každou půlhodinu a udělat si několik cviků, aby se svaly protáhly.

    • Trávicí obtíže

Bolesti hrudníku a zad jsou často úzce spjaty také se špatnou funkcí zažívání. Přestože jde o záležitost žaludku a střev, není výjimkou, že se špatné zažívání ozve v podobě úporných bolestí bederní páteře nebo hrudníku. Tyto bolesti mohou být chronické a lidé je většinou přikládají blokádám či špatnému držení těla. Mnohdy by ale stačila úprava jídelníčku.

    • Kouření

Opakované a vracející se bolesti zad mohou souviset dokonce i s kouřením. Kouření totiž nejenže zvyšuje vnímání bolest, ale vede také k většímu opotřebení chrupavek. Nikotin navíc omezuje zdravý průtok krve v celém těle, což samozřejmě platí i pro obratle a meziobratlové ploténky, jejichž stav se může zhoršovat, a tím vyvolávat zánět a bolest.

    • Zánět močových cest

Bolest dolní, horní i boční části zad může doprovázet infekci močového měchýře. Tyto bolesti mohou být velmi výrazné a nepříjemné a mohou také upozorňovat na to, že se infekce rozšířila i do ledvin, při které budete pociťovat velkou bolest zad, která vás velmi rychle dokáže vyřadit z provozu. Je proto třeba myslet na to, že pokud zánět močových cest podceníte, nenavštívíte včas lékaře nebo nedodržíte řádně léčbu, mohou nastat komplikace. Bez řádné léčby se množení bakterií nezastaví a začnou se z močového měchýře šířit právě do ledvin.

    • Psychická nepohoda a stres

Je až s podivem, kolik zdravotních problémů přináší dlouhodobý stres. Mimo jiné má vliv na špatné držení těla. Naše svaly jsou totiž neustále napjaté a nedovolují nám dosáhnout patřičného uvolnění. Odbourat stres není jednoduché. Aspoň se o to ale pokuste a každý den si sami pro sebe vymezte pár minut. Najděte si svou relaxační techniku a té se denně věnujte. Zapojte i pravidelné posilování zádového svalstva a uvidíte, že úleva se brzy dostaví.

    • Zvedání těžkých břemen

Další příčinou bolestí páteře může být přehánění fyzické aktivity. Ale nemusí to být jen to. Bolest zad může způsobovat i časté zvedání většího dítěte nebo například nošení dětí na ramenou - “na koni”. Zvedání příliš těžkých břemen či opakované shýbání může vyvolat bolest zad a svalové napětí. Vyhnout se zvedání těžších věcí není vždy možné, ale můžete to dělat správně tak, abyste svá záda šetřili. To znamená nezvedat věci v předklonu, ale vždy si hlídat, zda jsou záda rovná a tíhu zvedání břemene přenést na nohy, teda “netahat” zády, ale nohama z podřepu. Důležité je také si uvědomit, že každý unese jinou váhu. Pokud jste drobnějšího vzrůstu, nebojte se při nošení těžkých věcí požádat o pomoc silnější členy rodiny či kolegy.

První pomoc

Pokud už se vám stane, že vás překvapí náhlá bolest zad, nepropadejte panice a zkuste se s ní vypořádat. Úlevu přinese tzv. suché teplo, které zaručí pomalé povolování strnulých a stažených svalů, díky čemuž akutní blokáda postupně odezní. „Na bolavá záda můžete přiložit také nahřátý otrubový polštářek, elektrickou dečku nebo kožený pás a krátkodobě lze užít nesteroidní antirevmatikum, v kombinaci s vitamíny skupiny B ve vysokých dávkách“, říká MUDr. Hynek Lachmann, neurolog z FN Motol. Pokud bolest spontánně nepoleví do 2 týdnů či se opakuje, neodkládejte návštěvu fyzioterapeuta.


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !