Úterý 16.04. 2024
Dnes má svátek Irena

Cyklovýlet do Zákup

26. 03. 2013 | Cykloturistika
Dnes opět vyrážíme do krajiny severně od Máchova jezera. Východní část bývalého vojenského prostoru Mimoň/Ralsko už máme dostatečně proježděnou, a tak bychom rádi navštívili místa dosud neprobádaná.

Parkujeme opět v obci Hradčany, ale opouštíme je tentokrát po žluté turistické značce. Krátký sjezd lesem a jsme u meandrující říčky Ploučnice, která pramení v Podještědí a v Děčíně se vlévá do Labe. Bohužel přímo po jejím břehu cesty téměř nevedou, takže desítky jejích zákrutů a kudrdlinek si mohou nejlépe vychutnat jen vodáci.

Přejdeme lávku a vystoupáme na opačnou stranu údolí. Protože vzápětí narážíme na kvalitní zpevněnou cestu, bylo by škoda toho nevyužít a tak značku opouštíme a drandíme podél průseku elektrického vedení a na žlutou značku se vracíme až obchvatem poté, co naše pěkná cesta tečuje silnici vedoucí do Mimoně. Stejně jsme se cestou chtěli podívat, jak vypadá Eustachova kaple v lese vlevo od cesty. Mírně řečeno - neutěšeně; co jiného se však dalo čekat. Nedaleko se nachází pozůstatky působení armád z let minulých, kryt protivzdušné obrany a v terénu jsou dosud patrné zbytky zákopů či okopů, které milosrdně zarůstají borůvčím.

Cyklovýlet do ZákupZ rozcestí Borečský les pokračujeme severním směrem po červené značce. Po kilometru, v místě, kde se cesta stáčí vpravo na Mimoň však značku opustíme a vydáme se výraznou pěšinou vlevo. Ta nás posléze vyvede z lesa a před námi se otevírá rozsáhlá paseka a louky, k tomu modré nebe a nikde nikdo...  Kdyby nebyla pokosená tráva po nočním dešti stále ještě mokrá, snadno by zde člověk na zbytek dne zakotvil. Nás ale čeká další cesta, vzdušnou čarou asi 5 km před námi jsou Zákupy. Jako obvykle se chceme vyhnout hlavním silničním tahům, takže po poradě s mapou víme, že nesmíme přejet přes železniční trať, která se vine loukou před námi. Jsme mile překvapeni kvalitní asfaltovou cestou, po níž jsme v obci Božíkov coby párkrát do pedálů šlápli a po dalších dvou kilometrech jsme v Zákupech.
V případě hezkého počasí mohou zájemci navštívit zdejší koupaliště na Zákupském rybníku.
Zámek je na opačném okraji městečka, takže při jeho průjezdu míjíme gotický kostel sv. Fabiána a Šebastiána, prohlížíme si  pískovcové barokní sousoší Nejsvětější trojice na náměstí. Je vysoké 14 metrů, je na něm 20 soch a množství ornamentů. Na dohled je těžbou narušený Kamenický kopec; kamenolom zde fungoval do roku 1979.
Kolem  pseudogotické budovy radnice s věžičkou na nároží pokračujeme k zámku.
Ten vznikl za Berků z Dubé, stejně  jako město ho poznamenala třicetiletá válka, mor i války o rakouské dědictví, několikrát se měnili majitelé panství. Posledních 200 let jej vlastnili Habsburkové - za zmínku stojí, že se ve zdejší zámecké kapli 1. července 1900 konal sňatek následníka rakouského trůnu Františka Ferdinanda d' Este s hraběnkou Žofií Chotkovou.

Při prohlídce kromě kaple spatříte řadu pokojů a salonů s dobovým zařízením, na většině stropních maleb se podílel malíř Josef Navrátil. V zámeckém příkopu se trochu nudí medvěd Medoušek.
Rádi si chvíli odpočineme v krajinářském parku. Jeho malou část přímo pod zámkem tvoří barokní zahrada s terasami zakončenými řadou výklenků s postavami nesoucími římsu. Výklenky jsou zčásti vyplněny kamennými stěnami, po nichž by měla stékat voda. Bohužel zatím se hledají finanční prostředky na obnovu.
Zákupy opouštíme po cyklotrase 3045, která přes Božíkov a Brennský mlýn míří do Provodína. Až do obce ale nedojedeme a odbočíme vlevo k Provodínským kamenům. Tuto přírodní památku tvoří několik čedičových skalisek, z nichž nejvyšší a nejznámější je Lysá skála, nazývaná též Spící panna. Opravdu připomíná siluetu ležící dívky.

Od Lysé skály jedeme úbočím po zelené značce, která po necelých dvou kilometrech klesne do údolí na cyklotrasu 3054. Do našeho cíle v obci Hradčany v tuto chvíli zbývá 7,5 km pohodlnou asfaltovou cestou lesem.
Pokud se vám dostává sil i chuti, a dosud jste nenavštívili Psí kostel a Skalní bránu (viz minulý pěší výlet), máte v polovině této cesty možnost. Odbočkou po žluté je to zhruba 800 m, ale kolo dovláčejte maximálně na rozcestí Jelení vrch a prohlídku skalních útvarů absolvujte bez něj. Pak už sjezd zpět do údolí a hurá do Hradčan.
V této podobě má cyklovýlet bez pěších odboček na skály asi 36 km.