-Komerční sdělení-
Mladí řidiči jsou technologicky nejzdatnější generací. Jenže tam, kde jeden klik na displeji ovládá svět, je těžké se odpojit, i když zrovna v ruce drží volant.
Čísla hovoří víc než jasně
Podle dat Policie ČR patří nepozornost způsobená mobilem mezi časté příčiny dopravních nehod. Přesto řada řidičů riziko podceňuje. Podle průzkumu České asociace pojišťoven přiznalo dokonce 34 % řidičů, že za jízdy používá telefon. Četnost přestupků nedovoleného držení telefonu přitom podle BESIPu vzrostla téměř o 50 %.
5 vteřin nepozornosti. Jako bychom přeběhli fotbalové hřiště naslepo
Americká National Safety Council zjistila, že přečtení jedné zprávy za jízdy trvá průměrně 5 sekund. To je při rychlosti 90 km/h asi 125 metrů, během kterých řidič nevnímá silnici, tedy víc než celé fotbalové hřiště. Pro mozek je navíc přepínání mezi řízením a displejem náročné. Nastává tzv. kognitivní slepota, mozek zpracovává jen minimum informací z okolí. A to stačí, aby přehlédl chodce, dopravní značku nebo jiného řidiče.
Pokuta nestačí. Mladí řidiči nevidí riziko
Používání telefonu za jízdy je podle zákona přestupek s pokutou až 2 500 Kč na místě (nebo až 10 000 Kč ve správním řízení) a se ziskem 4 trestných bodů. To ale mladé řidiče často neodradí, vnímají to jako malou cenu za „rychlou zprávu“.
V realitě to ale může být mnohem dražší. Do hry vstupují nejen pokuty, ale i následky v podobě nehody, zranění, nebo dokonce smrti.
Co (ne)funguje:
Jak se naučit soustředit
1. Aktivujte režim Nerušit
Většina chytrých telefonů nabízí funkci Nerušit, která ztlumí hovory a upozornění, aby vás při řízení nic nerozptylovalo. Můžete si nastavit, jaká upozornění se v režimu Nerušit povolí a kdo se vám může dovolat, např. jen kontakty z oblíbených nebo nikdo.
2. Zkuste chytré pomocníky
Handsfree a chytří asistenti (např. hlasové ovládání) jsou bezpečnější než držet mobil v ruce, ale ani tak nejsou bez rizika. Odborníci upozorňují, že i při hovoru přes handsfree ztrácí řidič část kognitivní pozornosti, mozek musí současně zpracovávat konverzaci a dění na silnici, což prodlužuje reakční dobu.Pomoct může i aplikace KOOPILOT od Kooperativy, která sleduje styl jízdy, hodnotí chování za volantem a odměňuje řidiče za bezpečné návyky, včetně toho, že při řízení nesahají na mobil. Je to chytrý způsob, jak přepnout motivaci od lajků k bezpečnosti.
3. Mobil mimo dosah
Pokud telefon nedržíte v ruce, nebo ho nevidíte, nesvádí vás. Nejjednodušší řešení je dát ho do přihrádky nebo třeba batohu.
4. Spolujezdec jako operátor
Při delších cestách může pomoci spolujezdec, ovládá navigaci, komunikuje s okolím, vybírá hudbu. Řidič se tak může soustředit jen na silnici.
5. Mluvte o rizicích konkrétně
Ne strašit, ale vysvětlit. Ukažte mladým řidičům reálné příběhy a statistiky. Například fakt, že řízení s mobilem v ruce je srovnatelné s jízdou pod vlivem alkoholu, je pro většinu lidí překvapivý. Podle zahraniční studie publikované v časopise Human Factors, je některá forma používání mobilního telefonu při řízení (včetně handsfree) spojena s takovým stupněm kognitivního rozptýlení, že zhoršení reakcí může odpovídat řízení s hladinou alkoholu v krvi 0,8 ‰.
A ke stejným výsledkům dospěly i výzkumy na Fakultě dopravní ČVUT, kde dokážou na simulátoru přesně změřit vliv používání mobilu během jízdy. Reakční doba se při telefonování zdvojnásobila, při psaní esemesky byla doba ještě násobně delší.
Jak používat telefon v autě a během jízdy?
Zapnout režim „Nerušit“.
Nastavit navigaci ještě před jízdou.
Odložit telefon mimo dohled.
Odpovídat na zprávy při stání na semaforu.
Číst oznámení „jen na vteřinu“.
Vést složité hovory i přes handsfree.
Povinné ručení nestačí. Chraňte i sebe
I když máte povinné ručení, které kryje škody způsobené jiným, může vás jízda s mobilem vyjít draho. Pojišťovna může v případě prokázaného zavinění kvůli nepozornosti požadovat regres, tedy úhradu části škody.
Zvažte proto i další ochranu, například havarijní pojištění. A především: soustřeďte se na jízdu. Technologie vám můžou pomoci, ale zodpovědnost za volantem zůstává na vás.
Offline režim = bezpečný režim
Zdroje:
https://www.prahain.cz/doprava/do-kampane-proti-telefonum-za-volantem-zapojil-besip-i-mikyre-17737.html
https://policie.gov.cz/clanek/ne-pozornost-za-volantem.aspx?utm_source=chatgpt.com
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/rozhodujici-sekunda-pred-nehodou-je-tady-co-dela-ridic-nic-telefonuje-69403