Borůvky - víte o nich všechno?Borůvky - víte o nich všechno? Jeřabiny - nejoblíbenější receptyJeřabiny - nejoblíbenější recepty Likér ořechovka - nejoblíbenější receptyLikér ořechovka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Úterý 12.08. 2025
Dnes má svátek Klára
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Chytrá žena

Jak naučit (nejen) mladé řidiče soustředit se na cestu a na chvíli odložit mobil?

11. 08. 2025 | Praktické rady
-Komerční sdělení-

Mladí řidiči jsou technologicky nejzdatnější generací. Jenže tam, kde jeden klik na displeji ovládá svět, je těžké se odpojit, i když zrovna v ruce drží volant. 

Čísla hovoří víc než jasně


Podle dat Policie ČR patří nepozornost způsobená mobilem mezi časté příčiny dopravních nehod. Přesto řada řidičů riziko podceňuje. Podle průzkumu České asociace pojišťoven přiznalo dokonce 34 % řidičů, že za jízdy používá telefon. Četnost přestupků nedovoleného držení telefonu přitom podle BESIPu vzrostla téměř o 50 %. 

5 vteřin nepozornosti. Jako bychom přeběhli fotbalové hřiště naslepo


Americká National Safety Council zjistila, že přečtení jedné zprávy za jízdy trvá průměrně 5 sekund. To je při rychlosti 90 km/h asi 125 metrů, během kterých řidič nevnímá silnici, tedy víc než celé fotbalové hřiště. Pro mozek je navíc přepínání mezi řízením a displejem náročné. Nastává tzv. kognitivní slepota, mozek zpracovává jen minimum informací z okolí. A to stačí, aby přehlédl chodce, dopravní značku nebo jiného řidiče.

Pokuta nestačí. Mladí řidiči nevidí riziko


Používání telefonu za jízdy je podle zákona přestupek s pokutou až 2 500 Kč na místě (nebo až 10 000 Kč ve správním řízení) a se ziskem 4 trestných bodů. To ale mladé řidiče často neodradí, vnímají to jako malou cenu za „rychlou zprávu“.

V realitě to ale může být mnohem dražší. Do hry vstupují nejen pokuty, ale i následky v podobě nehody, zranění, nebo dokonce smrti.

Jak naučit (nejen) mladé řidiče soustředit se na cestu a na chvíli odložit mobil?

Co (ne)funguje: 

Jak se naučit soustředit


1. Aktivujte režim Nerušit

Většina chytrých telefonů nabízí funkci Nerušit, která ztlumí hovory a upozornění, aby vás při řízení nic nerozptylovalo. Můžete si nastavit, jaká upozornění se v režimu Nerušit povolí a kdo se vám může dovolat, např. jen kontakty z oblíbených nebo nikdo. 

2. Zkuste chytré pomocníky

Handsfree a chytří asistenti (např. hlasové ovládání) jsou bezpečnější než držet mobil v ruce, ale ani tak nejsou bez rizika. Odborníci upozorňují, že i při hovoru přes handsfree ztrácí řidič část kognitivní pozornosti, mozek musí současně zpracovávat konverzaci a dění na silnici, což prodlužuje reakční dobu. 
Pomoct může i aplikace KOOPILOT od Kooperativy, která sleduje styl jízdy, hodnotí chování za volantem a odměňuje řidiče za bezpečné návyky, včetně toho, že při řízení nesahají na mobil. Je to chytrý způsob, jak přepnout motivaci od lajků k bezpečnosti.


3. Mobil mimo dosah

Pokud telefon nedržíte v ruce, nebo ho nevidíte, nesvádí vás. Nejjednodušší řešení je dát ho do přihrádky nebo třeba batohu.

4. Spolujezdec jako operátor

Při delších cestách může pomoci spolujezdec, ovládá navigaci, komunikuje s okolím, vybírá hudbu. Řidič se tak může soustředit jen na silnici.

5. Mluvte o rizicích konkrétně

Ne strašit, ale vysvětlit. Ukažte mladým řidičům reálné příběhy a statistiky. Například fakt, že řízení s mobilem v ruce je srovnatelné s jízdou pod vlivem alkoholu, je pro většinu lidí překvapivý. Podle zahraniční studie publikované v časopise Human Factors, je některá forma používání mobilního telefonu při řízení (včetně handsfree) spojena s takovým stupněm kognitivního rozptýlení, že zhoršení reakcí může odpovídat řízení s hladinou alkoholu v krvi 0,8 ‰. 

A ke stejným výsledkům dospěly i výzkumy na Fakultě dopravní ČVUT, kde dokážou na simulátoru přesně změřit vliv používání mobilu během jízdy. Reakční doba se při telefonování zdvojnásobila, při psaní esemesky byla doba ještě násobně delší.  

Jak používat telefon v autě a během jízdy?


ANO:
Zapnout režim „Nerušit“.
Nastavit navigaci ještě před jízdou.
Odložit telefon mimo dohled.

NE:
Odpovídat na zprávy při stání na semaforu.
Číst oznámení „jen na vteřinu“.
Vést složité hovory i přes handsfree.


Povinné ručení nestačí. Chraňte i sebe


I když máte povinné ručení, které kryje škody způsobené jiným, může vás jízda s mobilem vyjít draho. Pojišťovna může v případě prokázaného zavinění kvůli nepozornosti požadovat regres, tedy úhradu části škody.

Zvažte proto i další ochranu, například havarijní pojištění. A především: soustřeďte se na jízdu. Technologie vám můžou pomoci, ale zodpovědnost za volantem zůstává na vás.

Offline režim = bezpečný režim


V době, kdy jsme online téměř nonstop, je schopnost „vypnout se“ za volantem klíčová. Mladé řidiče nelze od mobilů úplně odříznout, ale můžeme je naučit, že být offline při řízení není slabost. Je to odpovědnost, která může zachránit život.



Zdroje: 
https://www.prahain.cz/doprava/do-kampane-proti-telefonum-za-volantem-zapojil-besip-i-mikyre-17737.html
https://policie.gov.cz/clanek/ne-pozornost-za-volantem.aspx?utm_source=chatgpt.com
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/rozhodujici-sekunda-pred-nehodou-je-tady-co-dela-ridic-nic-telefonuje-69403




Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !