Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty Vyrob si sama: léčivý olejíček z květů šeříkuVyrob si sama: léčivý olejíček z květů šeříku Bílý a červený rybíz – zdravé ovoce výrazné chutiBílý a červený rybíz – zdravé ovoce výrazné chuti Léto - čas jahodLéto - čas jahod
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Neděle 13.06. 2021
Dnes má svátek Antonín
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Zdraví začíná na talíři! Myslete na zdraví svých očí.

4. 06. 2021 | Péče o tělo
Staré známé pořekadlo praví, že kdo jí hodně mrkve, ten bude mít oči jako rys. Mrkev je známá i řadou dalších blahodárných účinků. Jen samotná mrkev ale očím ke zdraví nestačí...

Oranžová kořenová zelenina patří neodmyslitelně ke zdravému jídelníčku... Věděli jste ale, že ne vždy měla tuto barvu? Ve skutečnosti bývala žlutá nebo dokonce bílá! Mrkev k nám dorazila z Asie a v Evropě se začala hromadně pěstovat a šlechtit okolo 17. století. V roce 2012 pak vznikl Mezinárodní den mrkve, který je v České republice od roku 2014.

Proč je mrkev zdravá?


proč je mrkev zdraváMrkev v sobě ukrývá celou řadu blahodárných účinků pro lidský organismus. Zvyšuje jeho odolnost díky podpoře imunitního systému, je přírodním lékem na průjem, posiluje srdce a cévy a pyšní se také antioxidačními účinky, bojuje proti zánětům a škodlivinám. Je proto součástí detoxikačních kúr, a jelikož obsahuje betakaroten, s chutí ji konzumují i lidé, kteří chtějí být krásně opálení. Tato látka totiž napomáhá bronzovému zbarvení pokožky. Když se řekne „mrkev“, většině lidí se ovšem vybaví souvislost se zdravým zrakem. „Jez hodně mrkve, budeš mít zdravé oči,“ slýchávali jsme už od mateřské školky. A na každém šprochu je pravdy trochu! Mrkev je bohatá na vitamin A, který vyživuje sítnici. Nepřímo tak pomáhá kvalitnímu vnímání zrakového vjemu na sítnici. Podobnou službu poskytují i další zraková barviva (flavonoidy, zeaxantin a lutein nacházející se v zelené listové zelenině a kukuřici) nebo nenasycené Omega 3 mastné kyseliny v rybím oleji.

Pozor na mýty! Jíst mrkev nestačí...


Zrak je nejdůležitějším smyslovým orgánem, protože jím vnímáme až 80 % vjemů ze svého okolí. Zachovat si jeho ostrost je proto pro kvalitu života nezbytné! Mrkev sice jeho zdraví do jisté míry napomáhá, ovšem jen samotná konzumace této kořenové zeleniny nestačí. Hodně lidí se mylně domnívá, že když budou jíst hodně mrkve, brýle nebudou potřebovat. Bohužel to však nefunguje tak, že když schroupete každý večer jednu nebo dvě mrkve, udržíte si ostrý zrak až do stáří.
Dioptrickou vadu vám bohužel mrkev nevyléčí, i kdybyste ji jedli celý den. Kromě správné výživy je tu i řada dalších aspektů, které mají na váš zrak důležitý vliv: neprospívá mu například časté hledění na krátkou vzdálenost, zvláště pokud ostříte do elektronických zařízení jako je mobil, tablet či monitor. Během práce s počítačem dělejte přestávky! Důležité je také chránit zrak před úrazy (například ochrannými brýlemi při kutilských pracích či sportu) i škodlivým UV zářením (kvalitními slunečními brýlemi s ochrannou hodnotou UV 400).


Dobrý zrak ovlivňuje i vaše celkové zdraví!


Pokud špatně vidíte, přináší to celou řadu potíží. Hrozí například zvýšené riziko úrazů, v případě řidičů dokonce život ohrožující nebezpečí jak pro samotného šoféra, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Nesprávně zvolené dioptrie mohou navíc působit bolesti hlavy, únavu, nesoustředění... Obvykle se dioptrické vady korigují brýlemi, ty jsou ovšem v mnoha ohledech nepraktické. Komplikace způsobují při sportu či aktivním způsobu života, kdy hrozí jejich rozbití. V současné době navíc nositelům brýlí vadí nošení roušky a respirátorů, kdy dochází k mlžení skel a špatnému vidění. Další možnost korekce zraku představují kontaktní čočky, ale oční lékařky varují, že jejich nošení často provázejí nejrůznější obtíže, jako jsou suché či podrážděné oči, riziko zánětu při špatné manipulaci nebo hygieně...


Zdraví začíná na talíři! Co jíst pro zdraví očí?


    • vitamin A (mrkev, meloun, meruňky)
    • vitamin E (ořechy, obilné klíčky)
    • vitamin C (ovoce a zelenina)
    • nenasycené mastné kyseliny Omega 3 (ryby)
    • zinek (luštěniny, vaječný žloutek)
    • selen (tuňák, česnek)
    • karotenoidy lutein a zeaxantin nebo mezozeaxantin (listová zelenina a bobulovité ovocné plody).


Zdroj, foto: Neovize

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip



NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !