8 rad, než se rozhodnete vyběhnout8 rad, než se rozhodnete vyběhnout Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! MDŽ nebo Den matek?MDŽ nebo Den matek?

Sobota 04.05. 2024
Dnes má svátek Květoslav

Skotsko (1. část)

31. 08. 2013 | Evropa

Na přelomu dubna/května jsme se po dlouhém plánování vydali na výlet po Skotsku. Nakonec nás byla skupina 12 lidí, lačnící po krásách přírody a památek. Při přistávání letadla nás okouzlovala krásná sluneční obloha, kterou ve Skotsku nikdo nečekal. Příroda nám však ukázala, co dokáže – než letadlo dosedlo, počasí bylo úplně jiné. Se slovy letušky - Welcome to Edinbourgh - nás vykopli z letadla přímo mezi krupobití. A než jsme vyzvedli krosny, opět svítilo sluníčko. Z letiště jsme zamířili přímo pro auta, kde čekalo řidiče velké sžívání s jízdou po levé straně ( pro jednoho dokonce i s autem s automatickou převodovkou, což byl nakonec největší zádrhel). I to se nakonec povedlo.

První den jsme se rozkoukali, nakoupili jídlo, našli tábořiště a zjistili, že nefungují 3 vařiče z 5 dovezených. Což v místních momentálních 6°C, spaní ve stanech a velikosti skupiny nebylo zrovna nejlepší zjištění.

SkotskoHned druhý den jsme měli v plánu výstup na Ben Nevis (1344 m n.m.), nejvyšší horu Skotska. I když se zdá nízká i oproti naší Sněžce, na Ben Nevis se vychází téměř od nulové mořské výšky, naopak naše Sněžka se vychází ze zhruba 900 m n.m. Po propršené noci jsme se všichni promrzlí vydávali na výstup s obavou, jaké bude počasí na vrcholu. Ač k neuvěření – místo, které je naprostou většinu roku mezi mraky, bylo projasněné a při cestě na vrchol i zpět nepadla ani kapka. Málokterý domorodec viděl za tak nádherného počasí jako my. A jelikož nikdo sluníčko nečekal, všichni do jednoho bez brýlí a opalovacího krému jsme vypadali spálení jako indiáni. I když pouze na obličeji J, zbytek těla měli všichni zachumlaný do oblečení, od poloviny hory až na vrchol už byl sníh a mráz. První den jsme tedy přežili bez úhony, za odměnu jsme ochutnali místní pivo a vydali jsme se zpět do našeho tábořiště v přírodě, plánujíc další den.

Druhý den jsme se časně ráno vydali do Fort William, městečka pod úpatím Ben Nevisu, odkud jezdí vlak do malého přístavního města Mallaig. Cesta vlakem vede nádhernou přírodou, kolem moře, dokonce přes starý kamenný most známý z filmů o Harry Potterovi. Po projití městečka a výstupu na pohoří nad městem jsme se vydali zpátky k vlaku, chtíc si stihnout prohlédnout zříceninu hradu Inverlochy, kterou jsme viděli z vlaku a také si projít Fort William.

Na další den jsme měli v plánu pomalu vyjet cestou na ostrov Skye. Cestou jsme měli v plánu výlet k vodopádům v parku Glen Nevis, cesta nikterak náročná a velký vodopád stál za to, i když cesta jedním místem vedla pouze přes ocelová lana přes vodu. Naše cesta pokračovala i okolo světoznámého jezera Lochness (ale Lochnesku bohužel nikdo nezahlédl ;) ), s krásným hradem Urquhart castle. A kousek od vjezdu na Skye jsme si blíže prohlédli i nádherný středověký hrad Eilean Donan (známý z mnoha filmů například Higlander, Královna Alžběta: Zlatý věk, Jak ukrást nevěstu). Cestou samozřejmě krásná příroda, pasoucí se ovce, chlupaté rohaté krávy plemena Highland a neuvěřitelné množství jelenů a bažantů.

A zbytek cesty v dalším článku ;)