1. Zkontrolujte stav řetězu a přesvědčte se, zda není nutná jeho výměna. Postupně dochází k jeho vytahování a poškozování převodníků a pastorků. Řetěz je nutné přeměřit speciální měrkou, kterou zakoupíte v kterémkoli cyklistickém obchodě, kde by vám ho také měli na požádání přeměřit. Jestliže je jeho délka v pořádku, důkladně jej vyčistíme. K tomu použijeme hadr, ti pečlivější mohou řetěz pro ještě důkladnější vyčištění i sundat, či použít speciální pračku na řetěz, kterou lze zakoupit v jakémkoliv cyklistickém obchodě. S řetězem vyčistíme i kazetu a převodníky za pomoci speciálního kartáče nebo starého zubního kartáčku. Po uschnutí je nutné řetěz namazat speciálním mazadlem, na němž neulpívají nečistoty. Ideální je pořídit mazadlo v lahvičce s kapátkem a nanést je rovnoměrně po celém řetězu. Na rozdíl od spreje tu nehrozí nebezpečí, že „namažeme“ brzdné destičky, což snižuje brzdný účinek. Necháme zaschnout a pak řetěz otřeme. Příliš mnoho maziva by způsobilo ulpívání nečistot na řetězu.

3. Vidlice a tlumič vyčistěte a namažte. Otřeme kluzné plochy suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažeme silikonovým olejem. Poté tlumicí jednotky párkrát propružíme a nakonec otřeme přebytky oleje. U vzduchových vidlic a tlumičů zkontrolujeme tlak a v případě potřeby dofoukneme na potřebnou hodnotu dle naší hmotnosti.
4. Zkontrolujte stav plášťů a správný tlak pneumatik. Mají-li pláště trhliny nebo viditelně sjetý vzorek (zejména u horských a trekingových kol), raději je vyměníme. Správnou hodnotu tlaku pneumatik najdeme na boku pláště. Orientačně lze říci, že horské kolo pro zpevněné cesty hustíme na 3-3,5 baru, v náročném terénu na 2-2,5 baru. Krosová a trekingová kola hustíme na 4-5 barů a „silničky“ na 6-9 barů v případě plášťů a 10-12 barů v případě galusek.
5. Olejem či řídkou vazelínou namažte všechna lanka a bovdeny. Suchá lanka mohou vést k tuhému kroku brzdy. U bovdenů lanko samozřejmě před mazáním vytáhneme.
6. Dotáhněte pedály a šrouby. Není třeba je dotahovat příliš silně, stačí citlivé dotažení za pomoci klíče. Poté projdeme celé kolo a dotáhneme všechny šrouby.
Zdroj, foto: Ski a Bike Centrum Radotín