Úterý 23.04. 2024
Dnes má svátek Vojtěch

Cyklotoulky Třeboňskem kolem rybníku Dvořiště

27. 09. 2012 | Cykloturistika

Při předchozích cyklotoulkách Třeboňskem jsme zavítali k zámkům na Nežárce, ke Krčínovu dubu a podívali se za lidovou architekturou do Kojákovic. Dnes se z Třeboně vydáme severozápadním směrem a naším cílem bude rybník Dvořiště.

Z Třeboně vyjíždíme po zelené značce do Břilic, které se díky nové výstavbě stávají třeboňským předměstím. Mohli bychom sice pokračovat po silnici vedoucí do Dunajovic, ale protože nás zajímá i Dunajovická hora, setrváme na zelené turistické značce a zamíříme polní cestou k lesu. Asfaltovou silnici si necháme až pro návrat.

Lesní cesta s občasnými kořeny a kameny není sice ideálním cyklistickým terénem, ale proto máme treková kola a také jsou tady mraky borůvek. Postupně vystoupáme na 504 m vysoký kopec, na jehož úpatí se nachází kaplička se studánkou a k vrcholu Dunajovické hory nás doprovází zastavení křížové cesty.

Třeboň - kolem rybníku DvořištěK místu se váže několik pověstí. Podle jedné vystavěl kapličku slepec poté, co mu léčivá voda ze zdejší studánky vrátila zrak. Další pověst vypráví o lakomém sedlákovi, který v době napoleonských válek zákeřně zabil dva francouzské vojáky, aby se zmocnil domnělého válečného pokladu. Zafinancováním výstavby kaple chtěl ulehčit svému svědomí. Po roce 1989 se zde obnovily tradice náboženských poutí a proběhla oprava křížové cesty. V lese na vrcholu kopce se nachází opuštěný, částečně zatopený lom.  Pokud zvolíte cestu do obce východním okrajem hory, otevřou se vám hezké výhledy na Třeboňskou pánev.

Z Dunajovic pokračujeme málo frekventovanou silničkou do Horních Slověnic, na křižovatce u restaurace (může se hodit při zpáteční cestě) odbočíme po červené značce vpravo. Po 400 m u křížku silnici opouštíme, krátce stoupáme k vysílači a příjemnou cestou sjíždíme na hráz rybníka Dvořiště.

Dvořiště je čtvrtý největší rybník nejen v Jihočeském kraji ale i v celé České republice. Má rozlohu 337 ha, sypaná hráz je dlouhá 550 m a vysoká 10 m. Okukujeme výpust, kterou tvoří štola částečně vysekaná do skály. Pod hrází se dochoval jeden ze řopíků - pevnůstek stavěných v době ohrožení Československa hitlerovským Německem.

Rybník je napájen několika potoky, zčásti jej obklopuje chatová zástavba. Při pohledu do mapy nyní budeme objíždět celý rybník proti směru hodinových ručiček, nejkratší varianta je po žluté značce na rozcestí Hůrky a dále po zelené do Dolních Slověnic (zde někdy bývá při vyšším stavu vody bláto). Doporučuji trasu prodloužit, lesy severozápadně od Dvořiště jsou protkány sítí značených i neznačených cest. Dojedete-li až do obce Mazelov, můžete zde obdivovat mnoho dochovaných stavení a usedlostí se zdobenými štíty a branami ve stylu selského baroka.

Pokud nebudete po návratu do Dolních Slověnic příliš unaveni, můžete navštívit zdejší lanové centrum.

Ze Slověnic do Dunajovic se dá projet na kole lesem, ale pokud není orientace v terénu vaší silnou stránkou, doporučuji vrátit se do Horních Slověnic a známou cestou po silnici přes Dunajovice a Břilice dojet pohodlně do Třeboně.

Orientační kilometráž: jedna cesta Třeboň - Slověnice - 10 km, nejkratší okruh ze Slověnic kolem Dvořiště 13 km.

Doporučená mapa: KČT 75 - Třeboňsko a Horní Lužnice, Shocart 161 - Třeboňsko.