Pátek 19.04. 2024
Dnes má svátek Rostislav

Stockholm - Skansen

22. 10. 2011 | Evropa
Je krásné červnové odpoledne a jsme na návštěvě u přátel na Slovensku. Včera jsme si povídali o Skandinávii a povídání i zážitky je nadchly natolik, že nebylo daleko k rozhodnutí podívat se na internet, kdy nám letí nějaký dobrý spoj a prostě se neplánovaně vypravit na den nebo na dva do Stockholmu a navštívit naše společné známé i Skansen.

Osobně, jelikož mám neplánované výlety moc ráda a bývají většinou nejlepší,
jsem byla hned pro. A tak už jsme jen nechali mužskou část výletníků zjistit,
jaké je aktuální počasí a zabukovat letenky. Večer jsme strávili u krbu a při
sklence dobrého vína. Následující den jsme se vypravili jen s nejnutnějšími
zavazadly do Polska na nejbližší  letiště Katowice - Pyrzowice. Auto jsme
zaparkovali na placeném parkovišti před letištní halou.

Na letišti při odbavení nás nemile překvapila velmi přísná kontrola, jelikož
jsme pípali, i když jsme u sebe nic kovového ani jinak zajímavého neměli. Zřejmě mají bezpečnostní rámy nastaveny jinak než jinde. Odsud někdy v budoucnu kvůli absolvování této kontrolní procedury zřejmě hned tak brzy nepoletíme. Let byl klidný a letadlo zaplněno jen z poloviny. Po cca hodině a půl jsme přistáli kousek od Stockholmu na letišti Skavsta, kde nás již čekali známí a dvěma auty jsme se přemístili k nim do cca 90 km vzdáleného Stockholmu. Následující den jsme po snídani vyjeli do blízkého Skansenu, kde jsem se snažila vám alespoň částečně jej fotografiemi přiblížit i při jeho velké rozloze, abyste se alespoň na chvíli mohli pohledem ocitnout na tomto moc pěkném výletním místě.

Skansen se nachází nedaleko centra Stockholmu na ostrově Djurgården. Má
celkovou rozlohu cca 300000 metrů čtverečních a dostanete se k němu pohodlně jak autem,  tak autobusem  i tramvají. Vstupné pro dospělé je  aktuálně 100 SEK, pro děti pak 50 SEK. Můžete zde zhlédnout vybavená obydlí a ukázky toho, jak se zde žilo v různých částech Švédska v různých obdobích cca v 17. až 19. století.

V samotném Skansenu se nachází cca kolem 150 domů, které zde byly po částech převezeny a pak na daném místě opět sestaveny. V areálu Skansenu je také i menší zoo a několik restaurací. Od roku 1987 je zde provozována i lanovka /SKANSEN BERGBANA/, překonávající výškový rozdíl 34,67 m a celková délka lanovky je 196,4  m.

Aktuální cena jízdného lanovkou směrem nahoru je 25 SEK pro dospělé a 10 SEK pro děti.  Kolem poledního jsme si vybrali jednu z restaurací a s pěkným výhledem na část muzea jsme poobědvali. Musím přiznat, že mě již v tu dobu začínala pobolívat chodidla, ale vydržela jsem až do večera, který jsme zakončili v centru Stockholmu v restauraci, kde jinde než u ,,Švejka,,. Počasí nám opravdu přálo, jako bychom si jej objednali a den velmi rychle uběhl. Povídali jsme si skoro až do rána a kolem 3. hod. jsme se konečně odebrali do ložnic. Následující den nás čekal návrat.

Na letišti ve Skavstě proběhla při odbavování kontrola úplně hladce a s úplně jiným přístupem než v Polsku. Pro ty, kteří plánují cestu do Stockholmu, uvádím internetové stránky - pokud je to možné je zde uvést, kde vidíte počasí i hustotu dopravy ve Stockholmu on-line.

Na Slovensku jsme zůstali ještě dva dny a vyjeli si i do mých milovaných
Vysokých Tater a ke Štrbskému plesu, ale o tom zase až někdy příště. Loučím se s vámi pro dnešek s pozdravem "Cestování a zážitkům zdar!"