Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty Kdy se slaví Halloween v roce 2017?Kdy se slaví Halloween v roce 2017? Červená řepa - nejoblíbenější receptyČervená řepa - nejoblíbenější recepty Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Narozeninový poklad
Soutěžte o výhry za
více než 150 000 Kč
do startu zbývá:
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Úterý 24.10. 2017
Dnes má svátek Nina
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Sedavé zaměstnání zkracuje život a přispívá i k dlouhým neschopenkám

9. 02. 2015 | Péče o tělo
Přílišné sezení může podle řady vědeckých studií vést k závažným chorobám. Krom bolestí zad je přitom spojováno i s nadváhou, osteoporózou a kardiovaskulárními onemocněními. A s bolestmi zad Češi marodí v průměru 70 dní. Podle expertů nestačí jen dobře sedět, ale i ze židle občas vstát a dát tělu možnost si od sezení odpočinout, říkají experti. Trendem je tak práce ve stoje.  

Nadměrné sezení zvyšuje riziko předčasného úmrtí. Vyplynulo to z vědeckých studií realizovaných v USA, Kanadě, Austrálii i Asii v letech 2004 až 2010. Nesprávné a dlouhé sezení přitom lidé nejčastěji odnášejí bolavými zády. Nemoci svalové a kosterní soustavy jsou podle statistik Ústavu zdravotnických informací ČR druhou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti. V celkovém objemu prostonaných dnů přitom dlouhodobě dosahují dokonce prvenství. Z této skupiny onemocnění se nejvíce na pracovní neschopnosti podílejí takzvané dorzalgie, tedy bolesti zad. A když Češi se zády stonají, není to na pár dnů. Jen v roce 2011 průměrná délka trvání jednoho takového případu činila téměř 70 dnů. Délka pracovních neschopností zapříčiněných bolestí zad se navíc neustále prodlužuje. V roce 1980 byla třetinová.

Sedavé zaměstnání zkracuje život a přispívá i k dlouhým neschopenkámFirmy si nebezpečí dlouhodobých neschopenek uvědomují a snaží se pracovníkům poskytnout dostatečný komfort. Zaměstnavatelé jsou si rizik, která podstupují zaměstnanci se sedavými pozicemi, vědomi. Proto stále více pořizují pracovníkům kvalitní ergonomické židle, podložky pod nohy nebo opěrky rukou, které negativní dopady sezení mohou omezit. I tak je ale třeba pamatovat na to, že by zaměstnancům měli umožnit i pravidelné přestávky, během kterých mohou ze židle vstát.

Sezením podle výzkumu vědců netrpí jen páteř. Studie prokázaly, že nadměrné sezení snižuje aktivitu enzymu lipoproteinová lipáza, který pomáhá spalovat tuk, snižuje hustotu kostní tkáně, čímž roste riziko vzniku zlomenin, zužuje průměr cév a zvyšuje krevní tlak, což má vliv na riziko vzniku nemocí srdce. Též negativním způsobem ovlivňuje hladinu krevního cukru a cholesterolu či zvyšuje riziko vzniku nádorů prsu a tlustého střeva. Dlouhodobé sezení navíc omezuje svalovou činnost, která je nezbytná pro podporu pohybu lymfy. Lymfatický systém, na rozdíl od oběhového systému, nemá pumpu a je nejvíce závislý na svalových stazích nohou. Při sezení se svalstvo nohou téměř nezapojuje a činnost lymfatického systému je omezena. Tím se zpomaluje i odstraňování škodlivých látek z těla.

Nejnovějším trendem je tak práce ve stoje
. Ve světě se objevila kolem roku 2007 a k nám postupně přichází. Ideální je investovat do polohovacího stolu anebo zkusit najít prostor, kde lze pracovat ve stoje i bez koupě speciálního nábytku. Při práci z domu to může být deska vyvýšeného kuchyňského pultu, který mnohé kuchyně mají.

Naprosto nejlepším přerušením sezení je organizace některých pracovních termínů – schůzek s kolegy, jednání s klienty – vestoje, anebo dokonce třeba v pohybu. Například setkání v nejbližším parku. Nejedná se o žádné sci-fi, v zahraničí se toto už běžně zkouší a vím i o českých podnikatelích, kteří s úspěchem taková setkání v pohybu praktikují.

Podle lékařů je však nezbytné myslet i na to, že práce není vše. Důležitý je i aktivní odpočinek. Problémy se zády nejsou jen důsledkem sezení, ale bohužel celkového svalového oslabení populace. Nechceme si připustit, že za posledních 50 let jsme přestali chodit a běžně fyzicky pracovat, což rozvíjelo svalové vybavení jako celek. Správné sezení to nezachrání, pokud rovnoměrně nerozvíjíme a nepodporujeme svalovou soustavu. Zároveň však varuje před neuváženým přetěžováním pohybového aparátu i páteře nárazovými sportovními výkony při nedostatečném rozcvičení a předchozím zatížení. Kancelářští pracovníci, kteří mají na sport vyhrazený jen omezený čas, totiž právě k nárazové pohybové činnosti mají sklon.

Zdroj: Activa

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Nejlepší je střídat, ale ono to vždy u všech profesí nejde...já většinu života stála za pultemSmajlík
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles

Hromada zlaťáků