Vánoční cukroví - nejoblíbenější recepty Vánoční cukroví - nejoblíbenější recepty Nejoblíbenější VÁNOČNÍ KOLEDYNejoblíbenější VÁNOČNÍ KOLEDY Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Úterý 12.12. 2017
Dnes má svátek Simona
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Trvalá změna životního stylu vyžaduje práci na sobě samém

16. 08. 2015 | Péče o tělo
Změna životního stylu je psychicky náročná, ale je možná. Vyžaduje nejen informovanost (vědět co, kdy, jak a kolik), ale i psychickou práci na sobě samém. Jde o témata sebepřijetí, sebevědomí, motivace, ujasnění si hodnot, kontakt s vlastním tělem a emocemi, změna automatických vzorců chování a myšlení, emoční aspekty jídla. Má-li být změna úspěšná a trvalá, musí být komplexní.

Zdravý vztah sama k sobě považuji za stěžejní v otázce změny životní stylu. Dělat změny pro sebe, pro své zdraví a za účelem vnitřní spokojenosti - cítit se ve svém těle dobře - je stejně důležité jako jíst zeleninu. Obojí prospívá našemu zdraví.

Trvalá a úspěšná změna životního stylu je tak mnohdy psychicky náročnější než se na první pohled může zdát. Proč?

  • Změnu lidé podvědomě vnímají jako nebezpečí a automaticky se jí brání.
  • Jakákoli změna je dynamický proces, nikoli jednorázová událost. Při hubnutí dokáže například většina lidí snížit váhu krátkodobou dietou, ale udržet si ji zvládne jen málokdo.
  • Se změnou je spojena i motivace, která je jednak pro změnu klíčová. Často se totiž nutíme do něčeho, co vlastně ani nechceme, a proto se nám změnu nedaří uskutečnit. Je v pořádku motivaci nemít, a pak se do změny nenutit.

pozor na nereální cílePozor na nereálné cíle

Mnoho lidí se odhodlá ke změně životního stylu, ale velká část z nich selže. Snaží se dosáhnout ideálu a kladou na sebe nereálné nároky. Chtějí mít vše pod kontrolou, což v běžném životě často nejde splnit. Následně jsou stále více nespokojení, naštvaní, proto raději rezignují a nadále se drží nevhodného životního stylu, protože změna by byla příliš náročná.

1. Řekněte si: Já chci!
Většina obvykle zná alespoň základy správného stravování. Pokud ale přijde na řadu praxe, je najednou vše mnohem těžší, zejména schází-li vnitřní motivace. Motivace je motorem celého snažení: „Je to energie, která uvádí celý proces do pohybu. Aktivizuje chování člověka a dává mu směr,“ vysvětluje psycholožka. Na začátku každé úspěšné změny by mělo zaznít: „JÁ CHCI!“ Kdo si říká: „měl bych, musím, nebo snad někdo jiný po mě chce,“ úspěchu nedosáhne. Nejdříve najděte své osobní důvody, proč změnu uskutečnit. Trvalá změna je možná pouze tehdy, jestliže to děláte pro sebe.

2. Najděte ve změně radost
Berete změnu životního stylu jako nutné zlo? Představuje pro vás jen další povinnost? Tak svou motivaci rychle ztratíte. Váš celkový přístup ke změně je důležitý, protože během celého procesu se musíte podporovat. Hledejte proto co nejvíce pozitivních prvků, které je třeba si pravidelně připomínat. Můžete také požádat o podporu své nejbližší nebo vyhledat pomoc odborníka. Jen to, co vám přináší radost, si budete chtít ve svém životě ponechat. 

3. Povolte si být nedokonalý
Platí přímá úměra: čím větší změnu chcete, tím více se jí budete podvědomě bránit. Jestliže chcete skoncovat s přejídáním, které vás trápí už roky, nepůjde to ze dne na den. S tímto předsevzetím docílíte jen toho, že se změnou ani nezačnete, nebo se při prvním „selhání“ vzdáte. Připravte se na to, že můžete uklouznout, ale je třeba vytrvat a opět zamířit ke svému cíli. Dovolte si být nedokonalí!

4. Své přání si co nejvíce specifikujte
Kromě úvodního „já chci“ si musíte stanovit cíl, kterého chcete dosáhnout. Člověk má tendenci odkládat vše, co je budoucí a neurčité. U trvalé změny tedy potřebujete přesně vědět, čeho chcete dosáhnout. Namísto „chci zhubnout“, si řekněte: „chci se na jaře vejít do svých červených šatů“, případně „budu chodit do práce pěšky“ místo „chci se více hýbat“.  Přání tak nabývají konkrétní podoby a už to nejsou jen hlasy vašeho špatného svědomí.

5. Chvalte se, kritikou šetřete
Nezapomeňte se chválit. Pokud si vyčtete každý prohřešek, ale když se vám daří, berete to jako samozřejmost, nepostupujete správně. Je snazší uvědomit si, co děláte špatně, než fakt, že se vám daří. Většina lidí má tendenci se více kritizovat než chválit. Jejich sebevědomí to vůbec neprospívá. Právě sebevědomí přitom hraje v celém procesu změny klíčovou roli. Nereálné nároky vedou k nízkému sebevědomí. Naučte se proto chválit za drobné úspěchy a nedělejte si život složitější, než ve skutečnosti je.

překážky ke změně

Vnější a vnitřní překážky ke změně

Je důležité předem se připravit na možné překážky, které mohou být spouštěčem ukončení změny a návrat k původnímu chování. Kdo je připravený, toho překážka nezaskočí. Pokud se překážky opakují a brání ve změně, je vhodné vyhledat pomoc - psychologa, psychoterapeuta, kouče.

Vnější překážky
Nejčastější vnější překážky - nedostatek času, stresové situace, nečekané události, nedostatek podpory od blízkých, dovolená či svátky

Vnitřní překážky

Vnitřní překážky zjistíte často až ve chvíli, kdy se o změnu pokoušíte. Představují souhrn automatických a podvědomých vzorců chování, myšlení a emočního prožívání.


Zdroj, foto: Vím, co jím

Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !