Neděle 28.04. 2024
Dnes má svátek Vlastislav

Osmý div světa – Řecko

23. 08. 2009 | Evropa

Zpátky ke kořenům, zpět do kolébky kultury a lidstva – tato slovní spojení se snad v hlavě promítnou každému, kdo někdy zavítá do slunného Řecka. Bohaté kulturní památky, jiná mentalita národa, písčité pláže, úchvatný podmořský život, zelené olivové háje a hlavně pohoda, relaxace a odpočinek. Takto prezentují cestovní kanceláře tuto úchvatnou zemi. A výjimečně jsem s nimi - po dvanácti dnech strávených daleko od ruchu velkoměsta - musela souhlasit. Měla jsem to štěstí a čekala mě dovolená na jednom z nádherných řeckých ostrovů – Zakynthu.

Již první takřka adrenalinový ale především humorný zážitek na nás čekal u letištní kontroly. Obtěžkáni kufry, taškami, příručními zavazadly, s foťákem na krku, s mobilem v jedné ruce a s letenkami v té druhé jsme předstoupili před uniformované muže zákona, kteří nás museli před nástupem zakynthos-utesdo letadla řádně zkontrolovat. Co kdyby nás napadlo – čistě teoreticky a jen tak z legrace - vyhodit do povětří pilota i s celou posádkou a všechny cestující včetně nás dvou? Nebo držet pilotovi nůž pod krkem a domáhat se vyhlídkového letu na Kanárské ostrovy? Ano úsměvná situace. Nevyhnula se ani pár vtipným poznámkám.

Jaký byl ale náš úlek, když jeden z kontrolorů držel naši tašku a domáhal se práva na to vědět komu patří. Nebyli jsme si vědomi žádného porušení zákona a tak jsme se k zavazadlu ochotně přiznali. Když jsme na rentgenové obrazovce sledovali projíždějící tašku s téměř dvaceticentimetrovou kudlou, trošku nás zamrazilo a pohled ochranky nám zmrazil úsměv na rtech úplně. Měli jsme co vysvětlovat. Při balení jsme přehazovaly věci stále sem a tam, nemohli jsme si dovolit nadváhu zavazadel a tak jsme všechny těžší a nepotřebné věci uložili do příručního zavazadla – v naději, že jeho váhu nikdo moc řešit nebude. Nějak nám v té chvíli ale nedošlo, že náš  “malý nožík“ na chléb způsobí takové pozdvižení. Byli jsme tedy vyzváni k podání vysvětlení a nůž propadl ve prospěch státu. Naštěstí to nemělo žádnou dohru a do letadla jsme nakonec přeci jen nastoupili (jen nás možná trošku překvapovaly bojácné  pohledy ostatních cestujících).

zakynthos-rivieraLet probíhal bez nejmenších komplikací. Řídili jsme se pokyny pilota, který nás střídavě vyzýval k nahlédnutí z pravého okénka, kde jsme měli možnost vidět Slovensko a po levé straně jsme prolétávali nad Maďarskem. Venku bylo “příjemných“ -75 stupňů a za necelé tři hodiny jsme mohli konečně spatřit starověké Řecko. Již první nádech člověku oznámí, že v blízkosti se nenachází Nová huť ani žádné uspěchané velkoměsto. Řecký vzduch v sobě mísí vůni písku, květin a příjemně teplého moře. Obyvatelstvo vás neokrade hned při výstupu z letadla (ani o pár minut později). Lidé jsou zde přátelští, usměvaví a příjemní. I počasí je zde pochopitelně jiné. Ráno vás probouzí zlaté slunce a večer uléháte se sluncem temně rudým. Ani noci nejsou stejné jako u nás. Nikdy nevidíte úplnou tmu. Naše kroky nočním městem ozařoval stříbrný měsíc a sem tam nějaký problikávající maják, který vystupoval z moře, aby ukázal cestu lodím.

zakynthos-navagioKdyž jednou zavítáte do tak nádherného místa jakým Řecko bezesporu je, nebude se vám chtít vrátit zpátky. Víte, že doma nespatříte bezbřehé rozlehlé ostrovy ani moře, které v sobě skrývá spektrum veškeré modré i zelené barvy. Nebudete se moci nabažit podmořského života, úžasných korálů, rybek rozmanitých barev, tvarů a velikostí. Přírodní  fauna a flóra skýtá jedinečnou příležitost obdivovat krásy života na zemi. U nás neuvidíte jednu z nejkrásnějších pláží na světě ani to jak k večeru slunce zapadá a mizí v rudě zbarveném moři. Tuto nádhernou scenerii uvidíte jen tady . . . v kolébce lidstva, kultury a zvyklostí – v Řecku.