Bílý a červený rybíz – zdravé ovoce výrazné chutiBílý a červený rybíz – zdravé ovoce výrazné chuti Čas malinČas malin Rebarborový koláč - nejoblíbenější receptyRebarborový koláč - nejoblíbenější recepty Houbový guláš - nejoblíbenější receptyHoubový guláš - nejoblíbenější recepty
Chytrá Žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 19.08. 2017
Dnes má svátek Ludvík
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Zelenina jako lék - Cizrna

21. 01. 2011 | Nemoci

Cizrna - známá též jako římský hrách, patří mezi nejzdravější luskoviny. Pochází ze Středního východu. Jedná se o luštěninu příbuznou hrachu, vypadá jako lískový oříšek bez slupky a je i zhruba takové velikosti. Pěstuje se v Asii, Indii, Mexiku, Argentině, Španělsku nebo Řecku. Kdysi se pěstovala i u nás na Moravě a také na Slovensku.

Cizrna obsahuje hodně sacharidů, bílkovin i vlákniny. Z minerálních látek obsahuje nejvíce draslíku, vápníku, hořčíku, manganu, železa a fosforu. Z vitamínů v ní najdeme zejména vitamin E, karoten a kyselinu listovou. Obsahuje i cizrnakyselinu pangamovou neboli vitamín B15, který je vynikajícím antioxydantem. Konzumace cizrny vám může pomoci stimulovat tvorbu kolagenu a zlepšit stav chrupavek a pojiv, snížit hladinu cholesterolu, příznivě působí na peristaltiku střev, trávení, detoxikaci organizmu, chrání před onemocněním srdce a cév.

Cizrna je vhodná pro děti, kterým chutná hlavně díky její oříškové chuti, dále pro diabetiky, protože udržuje hladinu cukru v krvi a neobsahuje lepek. Semena cizrny také ale obsahují látky nepříznivě ovlivňující její stravitelnost. Tyto látky je naštěstí možné eliminovat namáčením a tepelným zpracováním semen.

Cizrnu můžete vařit, smažit či pražit, děti milují praženou cizrnu obalenou v cukru. V kuchyni z ní můžete připravit nákypy, dušené pokrmy, polévky, pomazánky nebo přílohy. Snad nejznámější pokrm je středomořská kaše Hummus (hlavně v Izraeli). Cizrnu můžeme využít při mnoha dietách: bezlepkové dietě, diabetické dietě, dietě s omezením solí, nízkokalorické, bezcholesterolové, při dietě s vysokým obsahem vlákniny. lusteninyJe ideální pro těhotné ženy, protože je bohatá na kyselinu listovou, která chrání plod před vrozenými vadami nervové soustavy.

Semena cizrny se vaří dlouho, až 2 hodiny, ale tepelnou úpravu můžete urychlit jejím namáčením (minimálně 4 hodiny) nebo jejich naklíčením. Klíčením roste hlavně obsah vitamínu B a C.

Vyzkoušejte recepty:

Cizrnová kaše
Cizrna se zelím a uzeným
Cizrnová sekaná
Salát z cizrny
Kuře na kari s cizrnou
Cizrnovo-hrachová polévka
Vepřové ledvinky s cizrnou

Všechny recepty najdete na stránkách Chytré Ženy.

 

Hanka
ChytráŽena.cz

 


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 
Čtěte také



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
cícer je výborný, varím z neho polievky, šaláty, prívarok...Smajlík
Obrázek uživatelky
profil
nechutnala som ešte
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles