Červená řepa - nejoblíbenější receptyČervená řepa - nejoblíbenější recepty Tipy na dekorace pro krásnější podzim a zimuTipy na dekorace pro krásnější podzim a zimu Nakládané zelí - nejoblíbenější receptyNakládané zelí - nejoblíbenější recepty Jak vyrobit budku z prkna?Jak vyrobit budku z prkna?
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 17.11. 2017
Dnes má svátek Mahulena
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 
Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY
Dělená strava? Zase další dieta? Nebojte se, dělená strava spočívá v tom, že své jídlo dělíte na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny.

Zelenina jako lék - Cizrna

21. 01. 2011 | Nemoci

Cizrna - známá též jako římský hrách, patří mezi nejzdravější luskoviny. Pochází ze Středního východu. Jedná se o luštěninu příbuznou hrachu, vypadá jako lískový oříšek bez slupky a je i zhruba takové velikosti. Pěstuje se v Asii, Indii, Mexiku, Argentině, Španělsku nebo Řecku. Kdysi se pěstovala i u nás na Moravě a také na Slovensku.

Cizrna obsahuje hodně sacharidů, bílkovin i vlákniny. Z minerálních látek obsahuje nejvíce draslíku, vápníku, hořčíku, manganu, železa a fosforu. Z vitamínů v ní najdeme zejména vitamin E, karoten a kyselinu listovou. Obsahuje i cizrnakyselinu pangamovou neboli vitamín B15, který je vynikajícím antioxydantem. Konzumace cizrny vám může pomoci stimulovat tvorbu kolagenu a zlepšit stav chrupavek a pojiv, snížit hladinu cholesterolu, příznivě působí na peristaltiku střev, trávení, detoxikaci organizmu, chrání před onemocněním srdce a cév.

Cizrna je vhodná pro děti, kterým chutná hlavně díky její oříškové chuti, dále pro diabetiky, protože udržuje hladinu cukru v krvi a neobsahuje lepek. Semena cizrny také ale obsahují látky nepříznivě ovlivňující její stravitelnost. Tyto látky je naštěstí možné eliminovat namáčením a tepelným zpracováním semen.

Cizrnu můžete vařit, smažit či pražit, děti milují praženou cizrnu obalenou v cukru. V kuchyni z ní můžete připravit nákypy, dušené pokrmy, polévky, pomazánky nebo přílohy. Snad nejznámější pokrm je středomořská kaše Hummus (hlavně v Izraeli). Cizrnu můžeme využít při mnoha dietách: bezlepkové dietě, diabetické dietě, dietě s omezením solí, nízkokalorické, bezcholesterolové, při dietě s vysokým obsahem vlákniny. lusteninyJe ideální pro těhotné ženy, protože je bohatá na kyselinu listovou, která chrání plod před vrozenými vadami nervové soustavy.

Semena cizrny se vaří dlouho, až 2 hodiny, ale tepelnou úpravu můžete urychlit jejím namáčením (minimálně 4 hodiny) nebo jejich naklíčením. Klíčením roste hlavně obsah vitamínu B a C.

Vyzkoušejte recepty:

Cizrnová kaše
Cizrna se zelím a uzeným
Cizrnová sekaná
Salát z cizrny
Kuře na kari s cizrnou
Cizrnovo-hrachová polévka
Vepřové ledvinky s cizrnou

Všechny recepty najdete na stránkách Chytré Ženy.

 

Hanka
ChytráŽena.cz

 


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
Poslat emailem GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 
Čtěte také



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
cícer je výborný, varím z neho polievky, šaláty, prívarok...Smajlík
Obrázek uživatelky
profil
nechutnala som ešte
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
Náš tip

Dopřejte si krásná česká plastová okna.

Potřebujete stylová a pohodlná křesla do pracovny? Vyberte si kvalitní kancelářské židle Hawaj.

NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY KONTAKT  ? Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles